BCG: Numai 3% dintre companii sunt pregatite sa-si atinga obiectivele de inovare |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de AG&F 09 Iul 2024 10:38 |
In prezent, tot mai multe companii considera inovatia ca fiind esentiala pentru succes, dar pregatite sa o realizeze sunt mai putine. Aceasta contradictie este concluzia studiului anual despre inovare al Boston Consulting Group (BCG), ajuns la a 18-a editie.
Anul acesta, 83% dintre cei 1000 de executivi chestionati—un procent record—au enumerat inovatia printre primele trei prioritati, insa doar 3% dintre companii au indeplinit criteriile BCG pentru a fi „pregatite pentru inovatie,” fata de 20% in 2022.
“Scaderea de 17 puncte procentuale in ceea ce priveste pregatirea pentru inovare in doar doi ani este alarmanta. Aceasta scadere ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru orice lider care cauta un avantaj competitiv prin inovatie”, a spus Laszló Juhasz, Director General si Partener Senior in biroul BCG din Budapesta. ”Pandemia, fluctuatiile economice si tensiunile geopolitice in crestere au determinat executivii sa se concentreze pe agilitate pe termen scurt si pe gestionarea costurilor, aceasta fiind cauza probabila a scaderii semnificative a capacitatii de inovare”, a adaugat Juhasz.
In aceasta situatie, companiile trebuie sa isi transforme strategiile de inovare, spune raportul BCG. Cu toate acestea, conform cercetarii, mai putin de o treime dintre executivi au confirmat existenta unor astfel de planuri pentru companiile lor. Majoritatea continua sa se concentreze pe cresterea eficientei si vitezei inovarii. Fara obiective clare insa, aceasta abordare risca sa nu realizeze nimic substantial intr-un interval de timp rapid.
Companiile pregatite pentru inovare evita aceasta capcana. In cazul celor 12% dintre companii care raporteaza o legatura stransa intre strategia de inovare si strategia corporativa, vedem aplicarea mult mai frecventa a urmatoarelor sase cele mai bune practici:
In companiile care aplica cel putin patru din aceste sase practici, veniturile din produsele noi reprezinta un procent cu 5 puncte procentuale mai mare din totalul veniturilor decat mediana, conform studiului BCG.
Rolul GenAI in Inovatie
Interesant este ca avansul GenAI pare sa fi zdruncinat increderea multor executivi in eficienta utilizarii inteligentei artificiale de catre companiile lor. Intre 2022 si 2024, proportia executivilor care au raportat utilizarea eficienta a AI in companie a scazut de la 37% la 10%.
Nu si in cazul companiilor pregatite pentru inovatie. Acestea sunt de 1,5 ori mai probabil sa fi implementat utilizarea GenAI intr-unul sau mai multe domenii—si de cinci ori mai probabil sa utilizeze tehnologia pe scara larga. Aceste companii folosesc GenAI si pentru a accelera procesul de inovare, in timp ce proiecteaza si creeaza produse si servicii noi.
Campionii inovarii
BCG evidentiaza cinci companii ca fiind campioni ai inovarii.
Grupul indian Tata, unde CEO-ul Natarajan Chandrasekaran dirijeaza inovatia, se concentreaza pe trei principii: gandeste si tinde catre maretie; intai directia, viteza dupa; valorile corporative sunt mai importante decat evaluarea pietei. Datorita acestora, Tata gandeste maret: planuieste o investitie de 120 de miliarde de dolari intre 2022 si 2027.
Aptiv, furnizorul de tehnologie auto de 20 de miliarde de dolari, este un jucator cheie pe drumul catre electromobilitatea viitorului. Strategia de afaceri a companiei este construita pe o viziune clara, actualizata regulat, clasificand domeniile de inovare si platformele viitoare pe baza acestei viziuni.
Novo Nordisk si Eli Lilly, a caror angajament pe termen lung pentru tratarea diabetului alaturi de inovatia in tratament, le-a permis sa ocupe pozitii de lider pe piata medicamentelor pentru obezitate.
Producatorul de cipuri Nvidia, fondat in 1993, si-a schimbat strategia cu peste un deceniu in urma. CEO-ul Jensen Huang a schimbat focalizarea inovatiei de la grafica pe calculator la piata emergenta a cipurilor AI. Desi aceasta piata a fost de „zero miliarde de dolari” in primii ani, conform lui Huang, Nvidia a investit in noi capabilitati si arhitecturi de cipuri pentru a castiga o pozitie de lider in centrele de date AI. Astazi, microarhitectura Hopper a Nvidia sta la baza ChatGPT, iar Nvidia este a treia cea mai valoroasa companie din lume dupa Microsoft si Apple.
Studiul integral al BCG poate fi consultat aici.
|