Agenda Constructiilor
Duminica, 01 Septembrie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Info-Santiere - ANALIZA: Proiecte de cladiri publice de 20 miliarde euro, propuse pana in 2030
ANALIZA: Proiecte de cladiri publice de 20 miliarde euro, propuse pana in 2030
Info-Santiere Publicat de Elena Icleanu 02 Aug 2024 06:20
Piata constructiilor de cladiri publice a avut o evolutie foarte buna in ultimul an, tendinta ce se va mentine si in perioada urmatoare, datorita accesarii fondurilor europene, inclusiv a celor din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Desi inclusiv acest sector a fost afectat de cresterea preturilor, de inflatie si de criza personalului, accentuata de suspendarea facilitatilor fiscale pentru constructori, cei mai multi beneficiari publici au actualizat preturile de executie ale lucrarilor, si, desi inca sunt necesare ajustari si in planul serviciilor de proiectare, dificultatile pe acest palier pot fi considerate, in mare parte, depasite. Constranse de reducerea facilitatilor si de majorarile de costuri cu personalul, companiile de constructii si-au recalibrat activitatea astfel incat sa poata continua proiectele cu marje pozitive si au ales sa sustina din resurse proprii costurile generate de retragerea facilitatilor acordate de stat, pentru a-si mentine angajatii motivati.
 
Potrivit calculelor realizate pe baza programelor de investitii disponibile, sectorul constructiilor de cladiri publice din domeniile aeroportuar, spitalicesc, educational, sportiv, juridic si administrativ ar putea atrage investitii cumulate pe pana la 20 de miliarde euro pana la finalul acestui deceniu. Finantarile vor fi disponibile atat prin PNRR, cat si prin intermediul fondurilor structurale alocate prin programele operationale din perioada 2021-2027. Cele mai multe fonduri vor fi directionate catre constructia de spitale, 2,5 miliarde euro din PNRR si 5,8 miliarde euro din Programul Sanatate 2021-2027, dar de fonduri semnificative vor beneficia si sectorul aeroportuar, pentru constructia si extinderea de terminale - circa doua miliarde euro pana in anul 2030, dar si proiectele de cladiri educationale, sali de sport, bazine de inot si campusuri pentru invatamantul dual (circa 5 miliarde euro pana in anul 2027). Finantari suplimentare se vor aloca si pentru dezvoltarea de sedii administrative pentru sectorul juridic - tribunale, cu un total estimat la circa 1,5 miliarde euro, din care aproximativ un miliard de euro vor fi alocate pentru constructia Cartierului pentru Justitie.
Finantari majore vor fi alocate si in dezvoltarea de terminale noi si chiar si in constructia de noi aeroporturi, la Galati-Braila (circa un miliard de euro) si Alexeni, judetul Ialomita (400 de milioane de euro), dar si in sudul Capitalei, in judetul Giurgiu (circa doua miliarde de euro). In plus, investitii de peste 1,33 miliarde euro vor fi alocate pentru modernizarea si extinderea Aeroportului International "Henri Coanda" din Otopeni, din care circa 800 de milioane de euro pentru un terminal nou.
Un proiect public major care a intrat in atentia publicului in 2024 este reprezentat de Cartierul Energiei - Bucharest Green Energy City -, propus pentru dezvoltare pe un teren de 18.000 mp al centralei Grozavesti, din Bucuresti. In noul centru ar urma sa functioneze toate sediile institutiilor si companiilor de stat din sectorul energiei. 

 
Au inceput lucrarile la cele trei spitale regionale de urgenta
In acest moment, se lucreaza pe santierele tuturor celor 3 spitale regionale de urgenta din Cluj, Iasi si Craiova, ce vor atrage investitii de peste doua miliarde de euro pana in 2028. In timp ce se pregatesc terenurile pentru realizarea viitoarelor cladiri, urmeaza sa fie atribuite si contractele majore pentru realizarea acestor lucrari, licitatia pentru SRU Iasi fiind deja lansata. Potrivit Ministerului Sanatatii, in acest moment, sunt 20 de proiecte de spitale cu finantare din PNRR care se afla in constructie sau ale caror lucrari vor incepe intr-o perioada imediata. 
"Incep lucrarile imediat la 20 din cele 27 de obiective care au fost acceptate pentru finantare din PNRR. Sunt unele care au anumite intarzieri si sigur ca lucrul acesta o sa fie evaluat nu peste mult timp. Bineinteles, investim in medicina de familie, centrele comunitare integrate, ambulatorii specializate in dotarea spitalelor pentru controlul infectiilor si toate aceste proiecte sunt in derulare. Am semnat 3.200 de contracte, insemnand peste 98% din suma aflata la dispozitia Ministerului Sanatatii pentru Planul National de Redresare si Rezilienta. Am inceput si platile, dar lucrul acesta se va accelera in perioada urmatoare, cand vor exista cereri de plata din partea celor care deruleaza proiectele", a declarat Alexandru Rafila, ministrul Sanatatii.
Pe langa cele 3 spitale regionale, mai sunt in pregatire constructii pentru noi spitale judetene in Piatra Neamt (338 milioane de euro), Sibiu (600 de milioane de euro), Constanta (600 de milioane de euro), Focsani (600 de milioane de euro), pentru Institutul de Oncologie din Timisoara (230 de milioane de euro), un corp nou - Departament Sanatatea mamei si copilului, in cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta "Sf. Apostol Andrei" (150 de milioane de euro), un Centru de oncologie si radiochirurgie stereotactica in cadrul Spitalului Clinic de Urgenta "Bagdasar-Arseni", din Bucuresti (40 de milioane de euro), Spitalul de Boli Infectioase Oradea (100 de milioane de euro), Centrul Integrat de Transplant din Cluj-Napoca (200 de milioane de euro), noul Institut Clinic Fundeni din Bucuresti (535 milioane de euro), extinderea Spitalului de Urgenta Balotesti (171 de milioane de euro) si multe altele, de anvergura mai redusa. De asemenea, investitii totale de aproape 200 de milioane de euro vor fi alocate pentru constructia de centre de tratare a marilor arsi in Bucuresti, Timisoara si Targu Mures. 
 
Proiecte majore de extindere si constructie de aeroporturi noi
Dupa inaugurarea Aeroportului International Brasov (construit de o asociere condusa de Bog'Art) in 2023, in prima parte a acestui an au fost finalizate noile terminale ale aeroporturilor din Iasi (Strabag), Cluj-Napoca (asocierea Bog'Art - UTI Construction and Facility Management - ACI Cluj), Sibiu (asocierea Con-A - Bog'Art - UTI), Timisoara (asocierea Concelex - Concelex Engineering - Concrete & Design Solutions - Metroul SA), Oradea (asocierea SSAB-AG SA - Bemel AG - Aca Zoork) si Targu Mures. De asemenea, tot in acest an au fost finalizate si proiectele de modernizare a aeroportului din Tuzla (asocierea Romair Consulting - Bog'Art) si a Aeroportului "Delta Dunarii" din Tulcea (asocierea Concelex SRL - Consteel Company) si se pregateste finalizarea noului terminal al aeroportului din Craiova. Pana la finalul acestui an este programata si finalizarea noilor terminale ale Aeroportului International Satu Mare (asocierea Bog'Art - Drumuri Bihor - UTI), respectiv Aeroportului International Maramures (asocierea Concelex - Concelex Engineering - Concrete & Design Solutions (CDS)
In plus, au fost lansate si doua proiecte de constructie a unor aeroporturi noi, in zona Galati-Braila, in Alexeni, judetul Ialomita (400 de milioane de euro), dar si in sudul Capitalei (investitie de circa doua miliarde euro).
In cazul Aeroport Bucuresti Sud, propus pentru dezvoltare in Adunatii Copaceni (judetul Giurgiu), compania Concrete & Design Solutions (CDS), impreuna cu partenerii SETEC si UrbanScope, au finalizat Studiul de oportunitate. Valoarea investitiei va ajunge la aproximativ doua miliarde de euro, potrivit estimarii proiectantilor. Conform specialistilor, Studiul de prefezabilitate ar urma sa fie finalizat in luna august 2024, iar un an mai tarziu, in septembrie 2025, sa fie disponibile atat Studiul de fezabilitate, cat si Planul Urbanistic Zonal. In octombrie 2025 este estimat debutul procedurilor de proiectare si executie, proiectul urmand a fi finalizat in termen de cel mult trei ani de la emiterea ordinului de incepere a lucrarilor. Noul aeroport va fi dimensionat astfel incat sa poata deservi peste 11 milioane de pasageri, intr-o prima faza, cu posibilitatea de extindere pentru a acomoda peste 20 de milioane de pasageri in etapa a doua si sa permita transportul pe cale aeriana a cel putin 30.000 de tone de marfuri.
 
 
In ceea ce priveste noul Aeroport International Galati-Braila, se afla in elaborare Studiul de fezabilitate. Potrivit datelor Consiliului Judetean Galati, obiectivul va fi dezvoltat pe un teren de 250 de hectare si va fi prevazut cu un terminal de pasageri, cu o suprafata desfasurata de 28.500 mp, si un terminal cargo, cu o suprafata de aproximativ 5.500 mp. 
Consiliul Judetean Ialomita a concesionat un teren din localitatea Alexeni pentru dezvoltarea unui aeroport privat, ce va fi realizat in urma unei investitii de 400 de milioane de euro. Aeroportul Alexeni va fi edificat de asocierea Avant Airports Targu Mures (lider) - Automagistral-Pivden (Ucraina), care s-a angajat sa implementeze proiectul in urmatorii 4 ani. Aeroportul va avea un terminal pentru pasageri cu o suprafata de 30.000 mp si o capacitate de procesare de 6,5 milioane de pasageri anual, dar si un terminal cargo de 20.000 mp, care va putea gestiona mai mult de 10.000 de tone de marfuri anual. De asemenea, va fi construit si un hangar de 30.000 mp, pentru reparatia si intretinerea avioanelor, un hotel (S+P+3E), precum si o scoala de aviatie (P+1E), un parc fotovoltaic de circa 40 MW, care ar urma sa acopere consumul de energie al aeroportului, o statie de tren, in colaborare cu CFR, precum si un sistem de reciclare si management al deseurilor. Proiectul tehnic al noului aeroport se afla in proces de elaborare si definitivare. 
Un program major de investitii este prevazut si pentru dezvoltarea Aeroportului International "Henri Coanda", din Otopeni. Pana la finalul acestui deceniu, AIHCB va beneficia de peste 1,33 miliarde euro pentru modernizare si extindere. Proiecte cu o valoare totala de peste 2,5 miliarde lei (500 de milioane de euro) vor fi implementate pana la finalul anului 2027, in modernizarea, extinderea si cresterea capacitatii operationale a aeroportului existent, in timp ce aproape 800 de milioane de euro vor fi alocate ulterior, pentru constructia unui nou terminal al AIHCB, proiect ce va fi derulat pe o perioada de 5 ani, cel mai probabil dupa finalizarea lucrarilor de modernizare si extindere a capacitatii actuale. Investitiile prevazute in cadrul AIHCB includ si constructia de parcari. Peste 265 milioane de lei sunt prevazute pentru constructia a 4 parcari noi, cu un numar total de aproape 3.300 de locuri, pana la finalul anului 2025.
 
 
***
Analiza pietei de investitii in infrastructura de cladiri publice 2024 a fost publicata in editia Mai 2024 a revistei Agenda Constructiilor. Pe langa datele introductive referitoare la programele de investitii publice si la marile proiecte lansate si propuse pentru dezvoltare in anii urmatori, analiza mai include informatii despre caracteristicile de constructie a noilor cladiri, dar si despre provocarile si dificultatile in dezvoltarea acestora.
Datele introductive sunt completate cu opinii ale managerilor unor companii reprezentative pentru industria constructiilor de cladiri publice, precum: 
  • Mihai Dragomir, Managing Partner Allied Engineers;
  • Costel Fotea, presedintele Consiliului Judetean Galati;
  • Cristian Nastase, fondator si partener in cadrul Concept Structure;
  • Alexandru Fulga, proprietarul Concrete & Design Solutions (CDS);
  • Arh. Serban Tiganas, presedintele biroului Dico si Tiganas;
  • Istvan Besenyei, directorul general al Electroproiect;
  • Catalin Podaru, CEO & Founder, Leviatan Group;
  • Dragos Marcu, directorul general al Popp & Asociatii;
  • Arh. Emanuel Visan, Partener Quadratum Architecture;
  • Nadia Popescu, director general, Tecnic Consulting Engineering;
  • Arh. Raluca Soaita, fondator Tesseract Architecture;
  • Arh. Aurel Basuc, fondator Triptic & Charger.ro;
  • Virgil Profeanu, fondatorul VEGO Holdings;
  • Sorin Greu, directorul general al Bog'Art;
  • Ec. Oana Tomoiaga, directorul financiar al ACI Cluj SA;
  • Dragos Barceanu, directorul general al Katar Conneg;
  • Ingrid Baltaretu, Marketing Officer in cadrul Strabag Romania;
  • Oliviu Lazar, directorul tehnic al TCI Contractor General SA;
  • Florin Dimitrescu, director general al UTI CFM;
  • Mariana Garstea, presedintele APMGS;
  • George Tsitsas, director general al GT Engineering;
  • Dr. Ing. Tudor Saidel, fondator si director general al Saidel Engineering;
  • Lórand Sata, director general al SBR Soletanche Bachy Fundatii;
  • Mircea Liviu Craciun, CEO al Eco Garden Construct;
  • Horea Pasc, Country Manager al MP IFMA.
Analiza este disponibila GRATUIT pentru abonatii revistelor Agenda Constructiilor & Fereastra. Click aici pentru abonare!
 
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMABONARE REVISTESISECAMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
AUGUST 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 184 (August 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Arduro
theda mar
concelex
quadratum
konsent
MAKITA
CONCEPT STRUCTURE
siniat
CDS
strabag nivel 1
Acvatot 2019
EDIT-Structural
viarom
BogArt
SSAB
leviatan
rigips
ERBASU CONSTRUCT
ELECTROGRUP
noark
ness project
SIGM
Ubitech

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500
ef-de-n
ROGBC 2016
econet
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander