Agenda Constructiilor
Joi, 26 Decembrie 2024
Home - Stiri - INFRASTRUCTURA - A. Valean: Un nou coridor de transport feroviar va lega marile Baltica, Neagra si Egee
A. Valean: Un nou coridor de transport feroviar va lega marile Baltica, Neagra si Egee
Infrastructura Publicat de Stelian DINCA 16 Dec 2021 12:21
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean, a anuntat ca a prezentat la acest sfarsit de an patru propuneri care vor duce la modernizarea transporturilor, cu mare accent pe infrastructura feroviara si a cailor navigabile interioare, iar noutatea pentru Romania este ca va face parte din doua coridoare europene de transport: actualul coridor Rin-Dunare si un coridor nou creat: Marea Baltica-Marea Neagra-Marea Egee.
Coridorul Rin-Dunare va fi extins pana la principalele porturi de la Marea Nordului si va continua sa lege Romania (inclusiv portul Constanta si portul Sulina din Delta Dunarii) de inima economica a UE din Germania (Frankfurt, Stuttgart). Coridorul traverseaza si Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Serbia, Austria si Cehia.
Noul coridor al Marii Baltice, al Marii Negre si al Marii Egee se va desfasura de-a lungul flancului estic al UE, conectand toate statele membre de-a lungul acestei frontiere. Astfel se va crea o noua conexiune intre Polonia (Gdynia/Gdansk), Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia.
"Unul dintre obiectivele noastre este de a lega mai bine partea de est a UE de reteaua feroviara europeana de mare viteza. Pentru Romania, acest lucru inseamna o linie de mare viteza care sa lege Constanta, Bucuresti, Brasov, Sibiu, Cluj-Napoca si Oradea de Viena, via Budapesta. Iar revizuirea introduce o cerinta suplimentara conform careia, pe intreaga retea feroviara clasica centrala TEN-T, trenurile de pasageri trebuie sa circule cu cel putin 160 km/h", a explicat Valean intr-o opinie publicata pe site-ul Reprezentantei CE din Romania.
Potrivit comisarului european, pasagerii si companiile vor incepe sa vada o diferenta pana in 2030, termenul limita pana la care trebuie terminate lucrarile de pe linia ferata Constanta-Arad, care includ ultimul segment nemodernizat pana acum, Predeal - Brasov, cu un tunel de 22 km. De asemenea, pana in 2030, vor fi realizate lucrari de modernizare completa ale rutei Craiova-Timisoara, deschizand astfel un nou coridor modernizat Est-Vest pentru transportul feroviar de marfuri si pasageri.
Pentru soferi, comisarul european pentru transporturi a propus includerea soselei de la Cluj-Napoca la Baia Mare si Satu Mare in TEN-T, inclusiv o conexiune transfrontaliera cu Ungaria.
Guvernul are obligatia de a le dezvolta si poate solicita finantare din partea UE pentru a construi sau moderniza infrastructura indicata de aceste linii - Regulamentul TEN-T este cel care defineste proiectele eligibile pentru finantare prin Mecanismul pentru interconectarea Europei, a precizat comisarul european.
In total, finantarea UE disponibila pentru Romania pentru investitii in transporturi in perioada 2021-2027 ar putea fi de 12 miliarde de euro. Aceasta reprezinta mai mult decat dublul finantarii disponibile in perioada 2014-2020 - pe care, din pacate, Romania nu a putut sa o absoarba in intregime. Noul regulament TEN-T va fi, de asemenea, utilizat pentru a pregati propunerea pentru CEF III, pentru perioada de dupa 2027, ceea ce inseamna ca Romania poate solicita finantare pentru infrastructura de transport cel putin pana in urmatorul deceniu.
Dezvoltarea retelei de autostrazi din Romania nu poate fi singura solutie pentru aglomeratie si poluare. Un obiectiv cheie al Pactului Verde European este dezvoltarea unui sistem de transport mai durabil, care sa se bazeze - pentru transportul de marfa - pe calea ferata, pe caile navigabile interioare si pe transportul multimodal.
"Ma bucur sa vad reteaua feroviara a Romaniei mai aproape de cea din restul Europei prin aceasta propunere. Acest lucru va facilita transferul unui volum substantial de marfa dinspre camioane catre trenuri", a scris Adina Valean.
In 2019, 44% din transportul de marfuri a fost efectuat pe cale rutiera in Romania, aceasta desi Romania are una dintre cele mai dense retele feroviare din UE, de aproximativ 10.800 km, plus cai navigabile interioare extinse. Ar trebui sa fim capabili sa valorificam mai mult aceste active, apreciaza oficialul CE.
"Propunerile noastre aduc schimbari si pentru locuitorii din mediul urban. Dorim sa clasificam inca 20 de orase din Romania ca "noduri urbane" de-a lungul retelei esentiale de transport, TEN-T. Pe lista se afla orase ca Iasi, Cluj, Targu Mures, Bacau si Buzau. Toate "nodurile urbane" trebuie sa elaboreze un Plan de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), care sa prezinte masuri de integrare a diferitelor moduri de transport si sa promoveze mobilitatea cu emisii zero. In cele din urma, acest lucru va face ca deplasarea sa fie mai usoara si mai rapida, reducand in acelasi timp emisiile si imbunatatind calitatea vietii locuitorilor", a adaugat Adina Valean.
Propunerile Comisiei Europene vor merge spre aprobarea celorlalte institutii ale UE. Insa pana atunci nu trebuie sa ne culcam pe o ureche. Mai sunt inca multe de facut, dar sunt si fonduri disponibile. Romania are ca termen limita pentru a termina lucrarile la reteaua esentiala de transporturi, 2030. Iar aceasta finalizare va avea avantaje economice si de conectivitate majore, sustine comisarul eurpean.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGALLBIMABONARE REVISTESISECAMTotalEnergieshilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ELECTROGRUP
strabag nivel 1
GEWISS
konsent
CDS
MAKITA
Ubitech
Arduro
DRS
Acvatot 2019
quadratum
EURO BUILD
concelex
noark
AED
SSAB
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
SIGM
theda mar
EDIT-Structural
VEGO
leviatan
BogArt
rigips

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<