Agenda Constructiilor
Duminica, 25 August 2024
 
Home - Stiri - INFRASTRUCTURA - CFR SA: Finantari europene de 4,5 miliarde euro pentru infrastructura feroviara
CFR SA: Finantari europene de 4,5 miliarde euro pentru infrastructura feroviara
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 30 Iul 2024 06:25
Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) beneficiaza de fonduri pentru investitii in infrastructura de transport feroviar de circa 4,55 miliarde euro asigurate de Comisia Europeana prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si Programul Transport 2021-2027, la care se adauga si contributia asigurata de Romania. Pana la acest moment au fost accesate 3,21 miliarde euro din aceasta suma, potrivit datelor CFR SA. Pana la finalul anului 2030, conducerea CFR SA estimeaza finalizarea urmatoarelor proiecte: reabilitarea liniei CF Frontiera Curtici - Simeria, Tronsonul 2 (km 614 - Gurasada si Tronsonul 3, Gurasada-Simeria; reabilitarea CF Brasov - Simeria, Subsectiunile 1. Brasov - Apata si 3. Cata - Sighisoara; reabilitarea sectiunii de cale ferata Brasov - Sighisoara, subsectiunea 2 Apata - Cata; modernizarea CF Arad - Timisoara - Caransebes; electrificarea si reabilitarea CF Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor; modernizarea infrastructurii feroviare in Portul Constanta - Etapa I - Valu lui Traian si Etapa II; modernizarea CF Bucuresti - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontiera - Lot 2. La acestea se adauga si o serie de proiecte tip "Quick Wins" - lucrari de eliminare a restrictiilor de viteza pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii caii ferate.
 
Bugetul alocat derularii proiectelor cu finantare europeana pentru anul 2024 este de 4,76 miliarde lei, iar pana la 30 iunie a.c., executia bugetara este de 50,54%. Ion Simu-Alexandru, director general, CN CFR SA, spune ca fondurile alocate pentru proiectele in curs sunt suficiente in raport cu necesarul de finantare, avand in vedere ca proiectele sunt multianuale.
De asemenea, CFR SA are alocata, prin Bugetul de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2024, aprobat prin HG nr. 492/14.05.2024, suma de 5,8 miliarde lei pentru finantarea investitiilor (atat a celor finantate din sursele proprii ale companiei, cat si investitiile finantate din surse bugetare), iar la data de 31 mai 2024, a utilizat pentru finantarea investitiilor aproape doua miliarde lei, ceea ce reprezinta un procent de 34,36%.
 
 
Lucrari de modernizare si reinnoire a cailor ferate pe 637 km
In paralel cu lucrarile de modernizare/ reabilitare a infrastructurii feroviare, sunt in derulare si lucrari de reinnoire a suprastructurii caii pe linia CF Bucuresti - Pitesti (217 km) si lucrari de reparatii tip Quick Wins (420 km) pe segmente de linii CF aflate pe raza SRCF Timisoara, Brasov, Cluj, Bucuresti, Craiova, Galati si Iasi. Programul de reinnoire a suprastructurii caii pe linia CF Bucuresti - Pitesti, cu finantare asigurata prin PNRR, are drept scop ridicarea restrictiilor de viteza, cresterea gradului de siguranta si atingerea vitezei maxime de circulatie de 120 km/h, pe o lungime cat mai mare a traseului.
Lucrarile tip Quick Wins, cu finantarea asigurata din fonduri PNRR sunt vizeaza reparatii punctuale a suprastructurii caii si au drept scop ridicarea restrictiilor de viteza, imbunatatirea conditiilor de circulatie, prin cresterea vitezei maxime la 120 km/h (functie de configuratia traseului) si optimizarea gradului de siguranta. In complementaritate, pentru realizarea investitiilor la nivel national a fost aprobat Planul National Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, aprobat prin HG nr. 1312/2021, document care a actualizat Master Planul General de Transport al Romaniei, aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 666/2016.
 
 
Monitorizare dinamica a santierelor, pentru a reduce intarzierea proiectelor
Potrivit lui Ion Simu-Alexandru, directorul general al CFR SA, principalele cauze care au generat intarzierea proiectelor in anii anteriori au fost cele generate in perioada pandemiei si post-pandemie, iar ulterior de conflictul din Ucraina, care a provocat o slaba mobilizare a antreprenorilor si, totodata, un intreg lant de dificultati in aprovizionarea cu materiale si echipamente, cresterea preturilor la materiale si echipamente, cu impact major asupra contractelor de executie, incheiate dupa o lunga perioada de contestatii (2-4 ani) in cadrul procedurilor de achizitii. La acestea se pot adauga intarzieri legate de procedurile de exproprieri suplimentare, relocari de utilitati, identificarea unor situri arheologice pe traseu si necesitatea mutarii acestora etc.
"Pentru intarzierile generate de cresterea preturilor au fost emise acte legislative (pentru ajustarea preturilor), aplicabile si pentru proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile. De asemenea, in cadrul masurilor avute in vedere pentru evitarea intarzierilor, CFR SA a impus o monitorizare dinamica a lucrarilor atat prin structurile interne de la nivelul companiei responsabile cu implementarea contractelor, prin intermediul consultantilor responsabili cu supervizarea lucrarilor si asigurarea managementului contractelor de lucrari, cat si prin structurile Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, care urmaresc implementarea lucrarilor. Mentionam faptul ca, toate structurile sus-mentionate efectueaza verificari si vizite pe santier pentru monitorizarea lucrarilor", a decalarat reprezentantul CFR SA.
 
 
Finalizarea tutoror proiectelor de investitii, principalul obiectiv al CFR Infrastructura
Principalele obiective ale CFR SA, din punct de vedere al investitiilor in infrastructura, constau in finalizarea lucrarilor majore aflate in executie pe sectiunile km 614 - Simeria (141 km), Brasov - Sighisoara (112 km), Caransebes - Timisoara - Arad (162 km), Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (166 km), Port Constanta I - Valu lui Traian, modernizarea statiei Gara de Nord - faza I, reinnoiri pe linia Bucuresti - Pitesti (217 km) si lucrari de reparatii tip Quick Wins (420 km).
Din punct de vedere al achizitiilor, obiectivele actuale constau in finalizarea licitatiilor pentru achizitia contractelor majore de proiectare si executie si demararea acestora in cadrul proiectelor de reabilitare/ modernizare a tronsoanelor CF Craiova - Caransebes, Bucuresti Progresu - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontiera (Lot 2), Port Constanta - etapele  II si III, electrificarea si reabilitarea sectiunilor CF Constanta - Mangalia, Radulesti - Giurgiu si Darmanesti - Vicsani (etapa I).
"Pentru proiectele aflate in pregatire estimam finalizarea studiilor de fezabilitate si proiectare, dupa caz, pentru urmatoarele proiecte: Brasov - Predeal, Apahida - Suceava, Coslariu - Cluj-Napoca, Bucuresti - Craiova, Complexul Feroviar Bucuresti, Ploiesti Triaj - Focsani - Roman - Pascani - Darmanesti - Vicsani, respectiv Roman - Iasi - Frontiera si demararea lucrarilor in functie de identificarea surselor de finantare", a precizat Ion Simu-Alexandru.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiALLBIMSISECAMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ness project
ELECTROGRUP
siniat
strabag nivel 1
viarom
rigips
theda mar
MAKITA
quadratum
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
BogArt
noark
EDIT-Structural
Ubitech
concelex
CONCEPT STRUCTURE
CDS
leviatan
konsent
SSAB
Arduro
SIGM

Parteneri

HABITAT
top 500
AHK 2022
FPSC_2019
top 500
top 500
ROGBC 2016
AICPS_30
econet
ef-de-n

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander