CLUJ: Aviz de mediu pentru Magistrala 1 a metroului si trenului metropolitan |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 05 Nov 2021 06:06 |
Agentia pentru Protectia Mediului Cluj a emis avizul de mediu pentru Planul Urbanistic Zonal (PUZ) aferent primei etape de executie a sistemului de transport metropolitan Cluj, Mgistrala 1 de metrou si tren metropolitan, din municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti, potrivit unui anunt al Primariei comunei Floresti. Potrivit PUZ, traseul va avea o lungime de 21,1 km, cu 19 statii si depou. Cele 19 statii sunt denumite: Tara Motilor, Teilor, Copiilor, Sanatatii, Prieteniei, Natura Verde, Manastur, Sfanta Maria, Florilor, Sportului, Piata Unirii - Universitate, Piata Avram Iancu, Armonia, Piata Marasti, Transilvania, Viitorului, Muncii, Cosmos si Europa Unita. Traseul liniei de metrou usor incepe din sudul Cartierului Terra, din Floresti. Primele trei statii deservesc zone de locuinte de densitate medie din Floresti, iar apoi statiile 4 si 5 zonele multifunctionale in dezvoltare, desfasurate in jurul ancorelor viitorul spital regional de urgenta si respectiv centrul comercial Vivo. Statiile 6, 7 si 8 deservesc cartierul Manastur (cea mai densa zona de locuinte din oras), iar apoi linia urmeaza magistrala rutiera vest-est, traversand centrul orasului, pana la Piata Marasti. De aici, o ramura a liniei continua inspre zona industriala Muncii, asigurand si legatura cu calea ferata si viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o alta ramura deserveste cartierele Gheorgheni si Sopor. Intreaga linie este in subteran, cu exceptia racordului de tranzitie de langa depou.
Din investitia de metrou se vor realiza si 36 de parcari pentru biciclete (22 subterane si 14 supraterane) cu circa 200 de locuri fiecare, cu operare automata. Pozitia lor exacta va fi stabilita la momentul elaborarii Studiului de Fezabilitate cu predilectie in imediata vecinatate a acceselor de metrou.
Suprafata totala a zonei studiate prin PUZ este de aproximativ 1.820 de hectare, din care in comuna Floresti se afla 507 ha si in Cluj-Napoca 1.313 ha.
Metroul usor va avea o capacitate adecvata cererii, dimensiunea maxima a trenurilor fiind de 51 m lungime x 2,65 m latime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din Bucuresti), sistemul oferind o capacitate maxima de transport de 15.200 calatori/ ora si sens la frecventa maxima (un tren la 90 de secunde; asadar, 380 de calatori/ tren x 40 de trenuri/ ora).
Proiectul include:
In vederea constructiei tunelului si a statiilor vor fi necesare excavarea si evacuarea de pe amplasament a circa 2,4 milioane de metri cubi de pamant, care va fi folosit, partial, pentru lucrarile de umplutura peste statii/ galerii, in vederea readucerii terenului la starea initiala si partial pentru executia unor lucrari de infrastructura, drumuri judetene, nationale, reabilitari de terenuri agricole, acoperiri de halde de deseuri etc.
Ionel Oprea, seful de proiect al sistemului metropolitan de transport Cluj, a declarat recent ca investitia in dezvoltarea metroului si a trenului metropolitan va costa circa 1,7 miliarde euro. Obiectivul de investitii a fost introdus pe lista proiectelor prioritare pentru a fi finantate din fonduri europene nerambursabile si rambursabile prin PNRR 2021-2027, prin care a fost alocata o finantare de 310 milioane euro pentru 9 statii de metrou, pe raza municipiului Cluj-Napoca.
|