KEYSFIN: Lipsa investitiilor in infrastructura afecteaza afacerile transportatorilor |
Infrastructura Publicat de Stelian DINCA 12 Oct 2018 16:17 |
Romania are potentialul de a deveni un jucator semnificativ in transportul de marfuri din regiune, daca infrastructura de drumuri si cai ferate ar urma trendul de crestere al afacerilor din acest sector, afirma expertii de la KeysFin intr-o analiza realizata pentru Uniunea Societatilor de Expeditii din Romania. ,,Lipsa investitiilor in autostrazi, drumuri nationale si caii ferate, afecteaza in mod semnificativ business-ul transportatorilor, dincolo de provocarile legate de trafic, fiscalitate si costul carburantilor”, se precizeaza in analiza KeysFin.
Afacerile din sectorul transporturilor de marfa au crescut anul trecut cu 8% fata de 2016 si cu aproape 50% fata de 2013. Cele peste 32.000 de companii din acest sector au raportat afaceri de 53,8 miliarde de lei si un profit net de 2,9 miliarde de lei, in crestere cu 14,2% fata de anul precendent si aproape dublu fata de anul 2013. Potrivit analistilor KeysFin, infrastructura deficitara a franat semnificativ business-ul din acest sector.
,,Pozitionarea geostrategica a Romaniei, la granita dintre Est si Vest, cu portul Constanta in prim-plan, indica un potential semnificativ pentru transportul de marfa din Romania. Drumurile proaste si infrastructura feroviara invechita afecteaza insa semnificativ sectorul transporturilor de marfa si nu numai, intreaga economie romaneasca. Pentru 2018 estimam, astfel, o crestere temperata a afacerilor in acest sector de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei”, spune si Marius Cae, presedinte al Uniunii Societatilor de Expeditii din Romania. Potrivit datelor KeysFin, cele mai mari afaceri in sectorul transportului de marfa sunt operate de firmele din Bucuresti-Ilfov.
Companiile din Capitala au raportat anul trecut afaceri de 8,69 miliarde de lei, ceea ce reprezinta 16% din totalul business-ului la nivel national. In topul celor mai active zone de business urmeaza judetele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Arges (6,5%) si Timis (6,2%). Impreuna, primele 5 judete au concentrat 44% din total in 2017. In industria transportatorilor de marfuri activeaza, in prezent, 15 companii mari, 381 medii 2452 companii mici si 29.835 de microintreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generata de companiile medii (32% din total).
,,Pe ansamblul pietei, numarul transportatorilor a scazut cu 6,5% fata de 2016, insa, pe ansamblul ultimilor 10 ani, marcheaza o crestere de aproape 10%. In 2018, pe fondul imbuntatirii conditiilor economice, estimam o usoara revenire la 33.400 companii”, afirma analistii KeysFin.
Cine face jocurile in transportul de marfa din Romania
Firma Aquila Part Prod SRL a fost liderul de piata in 2017, cu o cifra de afaceri de 906,7 milioane de lei (1,7% din total). Topul transportatorilor de marfa este completat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 823 milioane de lei, Grup Feroviar Roman SA (724 milioane delei), CFR Marfa SA (569 milioane delei), Schenker Logistics SA (569 milioane delei), Vos Logistics SA, Transmec SRL, Duvenbeck Logistik, TTS SA si Gefco SRL, toate cu afaceri sub 300 milioane delei, Cei mai mari 10 jucatori au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adica 10% din total in 2017.
Datele arata, totodata, ca Transpeco SA a fost cel mai profitabil transportator de marfa din 2017, cu 32,7 milioane delei, urmat de North Star Shipping SRL, cu 26,6 milioane delei si Somesul Cald Productie SRL, cu un profit de 25,9 milioane de lei. Cei mai profitabili 5 jucatori au obtinut un profit cumulat de peste 128,8 milioane de lei adica 4,5% din total in 2017.
O industrie cu 173.000 de angajati
In total, sectorul transporturilor de marfa si al caselor de expeditii angajeaza peste 173.000 de angajati, in crestere cu 4,7% fata de anul precedent, insa cu 3,9% mai putini decat in 2013. Interesant este si faptul ca o treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat in 2017.
Cel mai mare angajator este CFR Marfa SA, care a avut aproape 6000 de angajati in 2017 (3,5% din total). Primele 5 companii, dupa numarul de salariati, au angajat doar 9% din forta de munca a industriei. Dupa tipul companiilor, microintreprinderile au fost cei mai mari angajatori cu 32% din forta de munca in 2017.
,,In 2018, forta de munca din cele 2 industrii va creste cu 7,6% (case de expeditie) respectiv 1,4% (transportul de marfa) iar pe termen mediu ne asteptam la o consolidare a numarului de angajati pe fondul proceselor de migratie si de tehnologizare’’, estimeaza analistii KeysFin.
Transporturile, un business cu dublu tais
Sa faci afaceri in sectorul transporturilor nu este o misiune simpla. Dincolo de problema infrastructurii rutiere si feroviare, multe dintre companii se confrunta cu blocajul financiar. Potrivit datelor KeysFin, numarul firmelor de transport de marfa aflate in insolventa a crescut in 2017 la 405, iar in acest an trendul ar putea sa continue.
,, Platile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 si cu 5,1% fata de 2013, la 2,56 miliarde de lei in 2017. Aproape 70% dintre acestea au reprezentat facturi restante fata de furnizori. Si mai ingrijorator este ca a crescut ponderea celor neplatite mai mult de un an, la 58% din total, in 2017. In plus, datoriile comerciale au crescut cu 3,6% fata de 2016, fiind cu aproape un sfert mai mari decat in 2013, la 8,7 miliarde de lei in 2017 (au reprezentat 33,5% din totalul datoriilor)”, afirma analistii.
,,Capacitatea de onorare a obligatiilor curente folosind activele lichide a crescut cu 4,7% fata de 2016 si cu 12% fata de 2013 la 1,04 in 2017. Alaturi de perioada medie de incasare a creantelor si de plata a datoriilor indicatorul indica o imbunatatire a pozitiei de lichiditate in ultimii 5 ani, iar estimarea este de continuare a tendintei pe termen scurt”, mai spun expertii.
Romania, potential major, rezultate sub asteptari
Drumurile proaste, caile ferate inoperabile, aglomeratia din trafic. Sunt principalele probleme cu care se confrunta transportatorii, care reclama, totodata, si taxarea excesiva.
,,Romania se afla pe locul trei in Europa din punct de vedere al taxarii combustibililor. Cumulate, toate aceste probleme trag in jos acest sector. Astfel s-a ajuns la o adevarata performanta negativa la nivel european. In perioada 2006-2016 transportul de marfuri din UE a crescut mai incet decat evolutia Produsului Intern Brut. Raportul celor indicatori a fost in cazul Romaniei minus 43%, mult mai scazut comparativ cu o medie europeana de minus 10%.Potrivit datelor Eurostat, in 2016, Romania a transportat 62 de milioane de tone de marfa, in timp ce Polonia raporta 341 de milioane. Stam mai bine ca Bulgaria, Grecia si Ungaria insa, raportat la tarile occidentale, Franta, Germania sau Spania, transportam de 3-4 ori mai putine marfuri’, afirma Marius Cae, presedinte al Uniunii Societatilor de Expeditii din Romania.
|