SYSTRA, SWS si METRANS castiga serviciile de supervizare constructie metrou din Cluj |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 07 Oct 2024 16:01 |
Asocierea formata din companiile Systra (lider) si Metrans Engineering, alaturi de SWS Engineering si StructurALL Consulting Napoca a fost desemnata castigatoare a contractului de supervizare a constructiei metroului din Cluj-Napoca. Contractul are valoarea de 40 de milioane de euro, iar perioada de implementare ajunge la 13 ani, acoperind etapele de proiectare, constructie, dar si de garantie.
Lucrarile de constructii la Magistrala 1 a metroului din Cluj-Napoca au inceput in luna iunie 2024, cu devierea utilitatilor. Investitia ajunge la 13,69 miliarde lei (circa 2,7 miliarde euro), iar durata de realizare a investitiei este de 96 luni, respectiv pana in anul 2031.
"Este un moment important pentru viitorul Clujului. Semnam contractul de supervizare a lucrarilor la metrou. In mai anul trecut am semnat contractul de lucrari, iar in acest an au inceput lucrarile efective cu devierea de utilitati. Recent, am semnat un act aditional la contract, impreuna cu Ministerul Transporturilor, pentru a mai adauga o sursa de finantare pentru metroul de la Cluj, prin emisiunile de obligatiuni verzi, avand in vedere ca acest proiect are o componenta verde 100%", a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, in cadrul evenimentului de semnare a contractului de supervizare.
Antreprenor general al lucrarilor este asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut AS - Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia - Alstom Transport SA - Arcada Company SA, avand ca subcontractanti si terti firmele: Sixense Solutions, Prospect Technical Studies, Siemens Mobility, Prelchim, YDA Insaat Sanayi ve Ticaret AS, Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, Arhimar, Teknik Muhendislik AS, Tekfen Insaat ve Tesisat AS, Tekfen Mühendislik AS, Pirotehnic OSB, Vertatel International, Like Consulting si Octagon Fundatii Speciale.
Potrivit lui Emil Boc, constructorul a prezentat public asa-numitele "cartite" care vor sapa tunelurile pentru viitorul metrou si care vor ajunge in Cluj in luna noiembrie. Acestea vor fi asamblate si, pana la finalul acestui an, vor incepe forajul.
"Acum se desfasoara lucrarile de pregatire a intrarii in subteran a acelor cartite. Dar, o piesa extrem de importanta, fara de care niciun proiect major nu se poate realiza, este supervizarea, controlul de calitate a lucrarilor care se efectueaza. Pentru asta este nevoie de un supervizor care trebuie sa monitorizeze derularea lucrarilor in parametrii tehnici, calitativi, cantitativi si in concordanta cu legea. In cadrul acestui proiect, supervizorul are, pe langa atributele de diriginte de santier si de securitate in munca, si de a elabora documentatia pentru contractele de implementare a metroului, contractele care vizeaza achizitia de material rulant si contractele care sa vizeze asigurarea garantiei pe intreaga perioada a proiectului. Este o munca care pregateste si executia lucrarilor din perspectiva supervizarii lor si viitorul implementarii concrete a proiectului", a precizat Emil Boc.
Proiectarea avanseaza, iar in paralel se desfasoara lucrari la devierea utilitatilor pe tronsonul Cluj-Floresti. La etapa de proiectare lucreaza Concept Structure, alaturi de partenerii de la QDC Engineering Services, Gülermak Romania, Alstom si Arcada Company, dar si de Yüksel Proje si Prota Engineering.
La randul sau, Jean-Christophe Chuniaud, managerul Systra pentru Europa de Est, a precizat:
"Este un proiect important pentru noi, pentru ca Systra a fost implicata in procesul de pregatire a studiilor de prefezabilitate si fezabilitate ale proiectului metroului de la Cluj si cream un parteneriat de lunga durata cu orasul. Echipa noastra este extrem de motivata, este un proiect important. Este o onoare sa fim parte a acestui demers si ne bucuram ca am fost selectati prin licitatie. Toti oamenii prezenti alaturi de mine aici sunt conectati cu acest proiect si ma informeaza in fiecare zi cu ceea ce se intampla. Impreuna cu Metrans detinem printre cele mai bune expertize din Europa, in momentul de fata. Metrans este o echipa nationala cu o expertiza recunoscuta, iar StructurALL Consulting Napoca, o companie locala renumita, care are si avantajul de a cunoaste particularitatile locale. Suntem pregatiti sa ne implicam cat mai repede in derularea proiectului. Sper ca vom avea ocazia sa imparatim experientele noastre internationale si sa terminam acest proiect la timp si in limita bugetului existent, cu respectarea cerintelor de calitate pe care le solicitati si pe care le vom respecta. Incepand de saptamana viitoare, vom fi foarte ocupati".
Studiul de fezabilitate pentru linia de metrou a fost elaborat de asocierea formata din companiile SWS Engineering SPA, Systra si Metrans Engineering, valoarea contractului depasind 30 de milioane de lei.
|