Agenda Constructiilor
Luni, 27 Octombrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Instalatii Electrice & Automatizari - E.ON Energie Romania: Energie curata, servicii digitale si competitie reala pe piata
E.ON Energie Romania: Energie curata, servicii digitale si competitie reala pe piata
Instalatii Electrice & Automatizari Publicat de Elena Icleanu 27 Oct 2025 06:25
Intr-o piata energetica marcata de turbulente, E.ON Energie Romania isi consolideaza pozitia de lider prin investitii consistente, inovatie si o viziune orientata catre sustenabilitate si digitalizare. Dupa o perioada de "roller coaster", cum o descriu reprezentantii companiei - cu criza energetica, plafonarea preturilor si presiunea financiara generata de intarzierile in rambursarea sumelor de la stat -, furnizorul german continua sa mizeze pe transformarea digitala si pe solutii inteligente pentru clienti. Cu peste 3,5 milioane de consumatori si investitii de 2,4 miliarde euro in modernizarea retelelor, E.ON a devenit un actor-cheie al tranzitiei energetice din Romania. In prezent, compania isi concentreaza strategia pe trei directii majore - sustenabilitate, eficienta si digitalizare -, investind in servicii online si solutii digitale precum E.ON Myline si AI Search. In paralel, cererea tot mai mare pentru energie verde si tehnologii de eficienta energetica confirma schimbarea comportamentului de consum. In timp ce piata se indreapta catre o etapa de liberalizare totala, E.ON mizeaza pe inovatie, educatie si parteneriate solide pentru a-si consolida rolul de integrator de servicii energetice intr-un sistem tot mai competitiv, curat si orientat catre client.
Interviu cu Claudia Griech, CEO E.ON Energie Romania.

- Cum caracterizati evolutia pietei energetice in ultimii 2-3 ani?
- Privind in urma, pot spune ca a fost o perioada complicata, in care ne-am simtit ca intr-un roller coaster. Mai intai, a fost criza energetica, cand am vazut o crestere exponentiala a preturilor la gaze naturale si energie electrica. Interventia statului a fost necesara, dar solutia de a plafona preturile pentru toata lumea si pentru o perioada atat de lunga nu a fost cea mai fericita si a insemnat un cost imens. Doar ca acest cost, reprezentand diferenta dintre pretul real si cel plafonat, a trebuit sa fie suportat de furnizori, care nu si-au recuperat decat partial si, oricum, cu mari intarzieri sumele imprumutate de la banci pentru prefinantarea schemei. De la 1 iulie am revenit insa la directia corecta, prin incetarea aplicarii schemei de plafonare, preturile reflectand costul real al energiei. Mai sunt multe lucruri de reglat, dar credem ca doar o competitie reala intre furnizori poate sa aduca clientilor oferte mai bune, inovative si preturi corecte. 
Pe de alta parte, in ultimii ani am pus un accent sporit pe dezvoltarea si promovarea de solutii energetice si tehnologii care sa raspunda cat mai bine asteptarilor clientilor. Nu mai putem vorbi doar despre furnizarea de energie, ci despre cum putem avea o contributie reala pentru ca viata clientilor nostri sa fie mai buna, iar aici vorbim despre solutii inteligente pentru case, eficienta energetica, tehnologii care ii ajuta pe oameni sa-si reduca atat consumul, cat si amprenta de carbon.
Ca sa rezum, lectiile acestor ultimi ani ne-au aratat cat de important este un cadru legislativ clar, stabil si aplicat unitar, precum si o colaborare reala intre autoritati, furnizori si consumatori. Doar asa putem construi un sistem energetic rezilient, competitiv si capabil sa raspunda atat nevoilor economice, cat si celor de mediu ale Romaniei.

- Care sunt principalele directii pe care compania le are in vedere pentru urmatorii ani? Ce rol joaca digitalizarea in aceste planuri?
- In urmatorii ani, ne concentram pe trei piloni esentiali: sustenabilitate, eficienta energetica si digitalizare. Investitiile in inovatie si tehnologie raman o prioritate, pentru a oferi servicii moderne, intuitive si usor accesibile. Digitalizarea joaca un rol central in acest proces. Ne dorim ca interactiunile clientilor cu E.ON sa fie simple, rapide si eficiente. In acelasi timp, dezvoltam solutii digitale care ii ajuta sa isi poata monitoriza si optimiza consumul de energie. In ultimii cinci ani, aproximativ 83% din cele 24 milioane de euro investite de E.ON Energie Romania au fost directionate catre digitalizarea serviciilor. Un exemplu este platforma E.ON Myline, care inregistreaza constant cel mai mare scor de satisfactie in randul utilizatorilor, comparativ cu platforme similare. Cu peste 2,3 milioane de puncte de consum gestionate si 15 milioane de operatiuni doar pentru autocitire, platforma contribuie direct la un control mai bun al consumului si implicit al costurilor. Un alt proiect inovator este AI Search, primul motor de cautare inteligent din piata de energie din Romania, care ofera acces facil la toate informatiile de pe portalul eon.ro. In plus, pregatim un nou instrument digital care va livra raspunsuri personalizate clientilor autentificati in E.ON Myline.
Nu in ultimul rand, consideram ca educatia joaca un rol esential. De aceea, prin platforma online "Statia de energie", oferim informatii clare si practice despre eficienta energetica. Pana la finalul anului 2024, peste 460.000 de utilizatori au accesat acest canal, iar in primele sapte luni din 2025 am inregistrat deja peste 300.000 de vizitatori.

- Ce provocari majore intampinati in activitate? Exista obstacole legislative, logistice sau de resurse umane?
- Cea mai presanta problema pentru noi este recuperarea sumelor datorate de catre stat in contul schemei de plafonare a preturilor. La momentul de fata, mai avem de recuperat peste 700 de milioane de lei (peste 140 de milioane de euro), din care cele mai vechi sume sunt din 2022. Spre exemplu, suma aceasta ar acoperi 70% din costul cu stocurile de gaz pentru iarna care bate la usa, ceea ce pune o presiune suplimentara asupra echilibrului financiar al companiei.
Desigur ca avem tot felul de provocari in activitatea noastra; de exemplu, pe partea de solutii fotovoltaice, una dintre acestea este sa obtinem la timp echipamentele de care avem nevoie de la unii producatori, insa am reusit sa depasim acest obstacol prin securizarea stocurilor necesare.
Si in ceea ce priveste dezvoltarea si implementarea proiectelor de tip PPA (Power Purchase Agreement), un segment de piata pe care dorim sa ne dezvoltam, ne confruntam cu intarzieri in acordarea avizelor pentru constructia centralelor electrice fotovoltaice din partea autoritatilor locale, generate de interpretarea diferita a legislatiei de fiecare autoritate sau de desele schimbari ale cadrului legislativ.
In definitiv, in activitatea oricarei companii, dificultatile si obstacolele sunt inerente si inevitabile. Totusi, responsabilitatea noastra este sa le gestionam eficient si sa gasim solutii, astfel incat sa livram clientului ceea ce am promis - la standardele asumate si in termenul stabilit.

- Observati o crestere a cererii pentru servicii/ solutii de eficienta energetica? Cum raspundeti acestor cerinte?
- Da, remarcam o crestere a interesului pentru solutii de eficienta energetica, atat in zona rezidentiala, cat si in cea comerciala si industriala. In prima jumatate a anului 2025, am depasit pragul de 100.000 de clienti care au optat pentru solutii moderne si sustenabile, ceea ce confirma aceasta tendinta ascendenta.
Pe segmentul rezidential, cererea este concentrata in special pe sisteme fotovoltaice, centrale termice, dar si statii de incarcare pentru vehicule electrice. De exemplu, peste 7.000 de familii utilizeaza sisteme de producere a energiei verzi de la E.ON, iar in primul semestru al acestui an am instalat 2.270 de sisteme fotovoltaice, in crestere cu 13% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Peste 33.000 de familii au ales solutiile noastre de climatizare si, astfel, am inregistrat o crestere de 11% a numarului de aparate instalate.
De asemenea, am livrat pana in prezent peste 400 de centrale electrice fotovoltaice la cheie pentru companii din Romania, acestea contribuind direct la reducerea amprentei de carbon si la cresterea independentei energetice a partenerilor nostri.
Suntem activi si in domeniul mobilitatii electrice. Am instalat 600 de puncte de incarcare private pentru clienti din Romania, iar prin aplicatia E.ON Drive, utilizatorii de vehicule electrice au acces la peste 2.000 de puncte de incarcare publice, in crestere constanta.
Prin diversificarea portofoliului de solutii si investitii continue in tehnologie si parteneriate, raspundem direct nevoilor clientilor si sustinem tranzitia catre un consum energetic mai inteligent, sustenabil si eficient.

- Cum vedeti evolutia pietei de energie din Romania in urmatorii 5-10 ani si ce rol estimati ca vor avea companii precum E.ON in aceasta transformare?
- Daca ne uitam la urmatorii ani, piata de energie din Romania va trece printr-o transformare profunda. Vorbim despre un intreg ecosistem care trebuie sa devina mai curat, mai digitalizat si mai orientat catre client.
Pe de o parte, vom vedea tot mai multa energie regenerabila in mixul national, de la parcuri eoliene offshore, la capacitati fotovoltaice integrate in cladiri sau in zone industriale. In paralel, electrificarea transportului si dezvoltarea prosumatorilor vor adauga un nivel de complexitate si de dinamism pe care Romania nu l-a avut pana acum.
Pe de alta parte, rolul companiilor de furnizare se va schimba radical. Nu va mai fi suficient sa livrezi energie la un pret competitiv. Clientii vor cauta si mai mult solutii integrate - adica pachete care sa includa sisteme prin care sa isi produca propria energie - stocare, eficienta, digitalizare si chiar consultanta. Practic, furnizorii vor deveni integratori de servicii energetice.
Mai cred ca digitalizarea va fi un diferentiator esential. De la platforme online, pana la analize avansate de date care sa ajute clientii sa-si optimizeze consumul, furnizorii vor avea un rol central in a face energia mai "transparenta" si mai usor de gestionat.
Nu in ultimul rand, cred ca liberalizarea pietei, inceputa odata cu eliminarea plafonarii preturilor la electricitate - si care va continua cu momentul 1 aprilie 2026, cand si pretul gazelor naturale va reveni la realitatea pietei - va aduce mai multa competitie sanatoasa. Furnizorii care se vor adapta rapid, care vor oferi solutii sustenabile si personalizate, vor fi cei care vor castiga increderea clientilor.
In concluzie, vad companiile de furnizare ca pe niste catalizatori ai schimbarii. Ele sunt puntea dintre tehnologiile viitorului si nevoile reale ale clientilor. Iar daca reusim sa ne facem treaba bine, atunci Romania are toate sansele sa devina o piata matura, moderna si competitiva in urmatorul deceniu.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMhiltiTotalEnergiesBIM
ROCKWOOL 196
Editia
SEPTEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 193 (September 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
AED
CONCEPT STRUCTURE
EURO BUILD
GEWISS
Acvatot 2019
CDS
SIGM
leviatan
ERBASU CONSTRUCT
ELECTROGRUP
concelex
theda mar
BogArt
DRS
strabag nivel 1
KADRA
Daikin
EDIT-Structural
MCA
Daikin
TECNIC
noark
MAKITA
Ubitech
Eco Garden Construct
quadratum
Arduro

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor