BOSCH va investi 3 miliarde euro in productia de semiconductori, pana in 2026 |
Producatori & Furnizori Publicat de Stelian DINCA 06 Feb 2023 14:04 |
In ciuda situatiei macroeconomice dificile, Bosch, furnizorul de tehnologie si servicii, a reusit sa isi creasca vanzarile si rezultatul in exercitiul financiar 2022. Conform cifrelor preliminare , Grupul Bosch a generat vanzari totale de 88,4 miliarde de euro. Astfel, vanzarile au crescut cu aproximativ 12 procente fata de anul precedent, sau cu aproximativ 10 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. EBIT (castigurile inainte de dobanzi si impozite) din operatiuni a ajuns la 3,7 miliarde de euro. Marja EBIT din operatiuni se asteapta sa fie de aproximativ 4 procente. „Exercitiul financiar 2022 s-a dovedit dificil si a demonstrat inca o data ca Bosch este o companie rezilienta si, in acelasi timp, poseda o putere de inovare extraordinara”, a declarat Dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentarii cifrei de afaceri preliminare a companiei. „Intr-un context care ramane dificil, ne asiguram oportunitatile de crestere la nivel mondial prin investitii specifice si ne extindem prezenta internationala. Dorim sa oferim oamenilor din intreaga lume „Tehnica pentru o viata” si, astfel, sa aducem o contributie semnificativa societatii - de la sisteme de incalzire favorabile mediului si economisirea energiei la mobilitatea sustenabila”.
Recent, Bosch a anuntat ca aproximativ 950 de milioane de euro vor fi investite pe parcursul a zece ani intr-un centru de inginerie si productie in Suzhou, China. Centrul va crea solutii si produse de mobilitate in domeniile electrificarii si automatizarii, care vor fi special concepute pentru a raspunde cererii de pe piata locala. In acelasi timp, Bosch contribuie la consolidarea statutului Europei ca locatie de inalta tehnologie: „Un prim exemplu este extinderea fabricilor noastre de placute semiconductoare din Dresda si Reutlingen”, a declarat Hartung. „Pana in 2026, planuim sa investim inca 3 miliarde de euro in activitatea noastra de placute semiconductoare - de asemenea, ca o contributie la contracararea penuriei de cipuri in sectorul mobilitatii.” De asemenea, Bosch intentioneaza sa se concentreze mai mult pe extinderea afacerii sale la nivel global, in locuri precum Egipt, India, Mexic, Statele Unite ale Americii si Vietnam.
Comertul mondial: colaborarea este esentiala pentru prosperitate si actiunile climatice
Pentru Bosch, schimbarile de pe piata si din mediul tehnologic determinate de conectivitate, automatizare si electrificare, in special, impreuna cu importanta crescanda a sustenabilitatii, vor fi factori de crestere in anii urmatori. Cererea suplimentara in regiunile emergente, precum tarile ASEAN, va initia o crestere viitoare a pietei. In acest context, Hartung considera compania ca fiind bine pozitionata, in contextul situatiei economice si politicii energetice. Cu toate acestea, penuria de energie care determina inflatia ar putea avea un impact negativ asupra consumului si, prin urmare, asupra stabilitatii monetare, pe termen lung. Din acest motiv, el a salutat introducerea unei politici monetare restrictive de catre banca centrala. In acelasi timp, a avertizat impotriva formarii de blocuri economice globale. „O fragmentare a sistemelor economice ameninta puterea de inovare si prosperitatea generala”, a declarat Hartung. „Cel mai important, actiunea climatica are nevoie de cooperare la nivel international”.
Hartung considera ca dezvoltarea viitoare a surselor regenerabile de energie este o modalitate de a solutiona obiectivele contradictorii ale sustenabilitatii ecologice si economice. „Transformarea sistemelor energetice trebuie sa ramana la preturi accesibile, nu trebuie sa duca la intreruperi in alimentarea cu energie electrica a intreprinderilor sau a gospodariilor si ar trebui sa renunte la combustibilii fosili ori de cate ori este posibil." Bosch isi joaca rolul in acest sens, a spus el, accelerand ritmul in ceea ce priveste tehnologia pilelor de combustie si hidrogen. „In ceea ce priveste electromobilitatea, inregistram un nivel constant ridicat de comenzi”, a spus Hartung. „Ca urmare, Bosch se asteapta sa inregistreze vanzari de 6 miliarde de euro in acest segment pana in 2026. In China, se preconizeaza ca afacerile cu punti si motoare electrice vor inregistra deja profit in acest an”.
Tehnologie neutra din punct de vedere climatic: criza energetica stimuleaza cererea
In ciuda tuturor provocarilor pe care le prezinta, criza energetica si climatica sporeste cererea globala de tehnologie neutra din punct de vedere climatic. Acest lucru deschide o varietate de noi perspective si pentru Bosch: compania genereaza deja vanzari de peste 20 de miliarde de euro cu produse de uz casnic. „Portofoliul nostru de produse poate influenta in mod pozitiv aproximativ 90 la suta din consumul de energie in locuinta”, a declarat Dr. Christian Fischer, vicepresedinte al consiliului de administratie Bosch, care este, de asemenea, responsabil pentru activitatea companiei in domeniul tehnologiei pentru constructii si cladiri. „Din aceasta cifra, 85 de procente se refera la incalzire si apa calda si 15 procente la electrocasnice”. In Germania, Bosch a crescut deja vanzarile unitare de pompe de caldura cu 50 de procente in 2022. Se preconizeaza ca piata europeana a pompelor de caldura va creste cu 25 pana la 35 de procente anual pana in 2025 si cu aproape 40 de procente la Bosch, ceea ce ii va permite sa castige cota de piata. Acesta este motivul pentru care compania isi extinde capacitatea de productie a pompelor de caldura in Europa: de la inceputul anului, o noua unitate de productie a fost deschisa in Eibelshausen, Germania. Bosch vede un potential de crestere viitoare in transformarea sistemelor energetice. „Totusi, aceasta transformare trebuie sa fie accesibila”, a declarat Fischer. „In cazul cladirilor, costul renovarii si al modernizarii nu trebuie subestimat”. Acest lucru explica de ce Bosch se concentreaza pe sistemele de incalzire hibride formate din pompa de caldura si centrala termica pe gaz. Pentru viitor, vicepresedintele Bosch vede un potential suplimentar in optimizarea combinata a fluxurilor de energie din vehicule si cladiri: „Electrificam totul, de la biciclete la sistemul hidraulic - si ne pricepem foarte bine, atat la cladiri, cat si la vehicule”.
Atractivitatea angajatorului: sustenabilitatea atrage personal calificat
De asemenea, Bosch a inregistrat progrese in implementarea propriilor obiective de sustenabilitate si clima in exercitiul financiar 2022. Pe parcursul anului, compania a crescut ponderea surselor regenerabile de energie in consumul sau de energie electrica de la 89 la 94 de procente. „In 2022 am atins aproape jumatate din obiectivul de economisire a energiei de 1,7 terawati-ora pe care ni l-am propus pentru 2030", a declarat Filiz Albrecht, membra a consiliului de administratie si director de relatii industriale la Robert Bosch GmbH, care este, de asemenea, responsabila de sustenabilitate. „In acelasi timp, angajamentul nostru fata de sustenabilitate face din Bosch un angajator mai atractiv”. Potrivit lui Albrecht, strategia de sustenabilitate a companiei este un aspect din ce in ce mai important pentru candidati. In vremuri in care personalul calificat este insuficient, gasirea celor mai bune talente din intreaga lume devine, de asemenea, mai dificila pentru Bosch, a spus ea. Aceasta a subliniat ca India capata din ce in ce mai multa importanta in competitia pentru expertii in software. Bosch are 17.000 de astfel de angajati in aceasta tara, iar la nivel mondial numarul acestora a crescut de la 38.000 la 44.000. Nevoia de dezvoltatori de software ramane ridicata; compania se asteapta sa adauge peste 10.000 de persoane pana la mijlocul deceniului. „In curand, Bosch va avea peste 50.000 de angajati in domeniul dezvoltarii de software”, a declarat Albrecht. Grupul Bosch dezvolta, de asemenea, competentele digitale ale angajatilor sai de pe linia de asamblare: in acest an, de exemplu, va fi lansat „LernWerk”, o initiativa in sectorul de activitate Solutii de mobilitate. Obiectivul initial al acesteia este de a imbunatati competentele care vor fi necesare pentru a lucra in „fabrica viitorului” in toate locatiile din Germania.
Evolutia afacerilor in 2022: sectorul de activitate privind mobilitatea inregistreaza cea mai mare crestere a vanzarilor
„In ciuda penuriei de semiconductori si a unei economii slabe, toate sectoarele de activitate au reusit sa isi creasca vanzarile”, a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administratie si director financiar al Robert Bosch GmbH. Cu 52,6 miliarde de euro, cel mai mare sector de activitate, Solutii de mobilitate, a generat din nou cele mai mari vanzari in 2022. Cresterea de 17 procente a vanzarilor a ajuns la 12 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. „Vestea buna este ca vanzarile noastre au crescut astfel mai repede decat productia de automobile”, a declarat Forschner. Cu toate acestea, Bosch nu se poate declara multumita de profitabilitatea sa: marjele au fost impovarate de cresterile de costuri de-a lungul intregului lant de aprovizionare, precum si de investitiile initiale pentru transformarea activitatii de mobilitate a companiei, a spus el. Sectorul de activitate Tehnologie industriala a inregistrat o crestere a vanzarilor de 14 procente, pana la 6,9 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, cresterea vanzarilor a fost de 11 procente. Potrivit lui Forschner, cumpararea HydraForce si achizitia Elmo reprezinta repere importante pentru activitatea Bosch in domeniul tehnologiei industriale. Sectorul de activitate Bunuri de larg consum a reusit sa creasca treptat vanzarile, in ciuda reticentei semnificative a consumatorilor de a cumpara electrocasnice si scule electrice, a declarat Forschner. Acesta si-a majorat vanzarile cu 2 procente, pana la 21,5 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta cifra creste la 3 procente. Pe de alta parte, in sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie, cresterea a reflectat cererea ridicata si neschimbata de tehnologie pentru locuinte si cladiri eficiente din punct de vedere energetic. Forschner a raportat ca vanzarile au crescut la 7 miliarde de euro. Dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar, cresterea de 15 procente se ridica la 13 procente.
Dezvoltarea afacerilor in 2022: crestere mai puternica in a doua jumatate a anului
„Imbucurator este faptul ca toate regiunile si-au crescut vanzarile cu doua cifre”, a spus Forschner. „Am inregistrat o crestere deosebit de puternica in a doua jumatate a anului 2022”. In Europa, vanzarile s-au ridicat la 44,8 miliarde de euro. Cresterea de 8 procente se ridica la 10 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. „Cresterea in Europa a fost afectata mai puternic decat in celelalte regiuni de razboiul din Ucraina si de consecintele acestuia”, a declarat Forschner. In America de Nord, vanzarile au crescut cu 25 de procente, ajungand la 14,3 miliarde de euro, ceea ce face ca aceasta sa fie a doua cea mai mare crestere a vanzarilor din toate regiunile Grupului Bosch. Cresterea a fost de 11 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. Forschner a raportat ca dezvoltarea afacerilor Bosch cu solutii de incalzire si climatizare a fost deosebit de incurajatoare. In America de Sud, vanzarile s-au ridicat la 1,8 miliarde de euro. Astfel, vanzarile de acolo au crescut mai rapid decat in orice alta regiune - cu 30 sau 21 de procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. Dupa cum a subliniat Forschner, „economia puternica a fost un factor cheie in aceasta crestere”. In Asia-Pacific, cresterea vanzarilor a fost de 12 procente, sau 8 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar, vanzarile ridicandu-se la 27,5 miliarde de euro. Potrivit lui Forschner, regiunea a beneficiat de o crestere puternica in India. In schimb, modificarile aduse de China politicii Covid-19 au atenuat evolutia afacerilor in aceasta tara la sfarsitul anului.
Evolutia numarului de angajati in 2022: aproximativ 18.000 de angajati in plus
La nivel mondial, aproximativ 420.300 de persoane lucrau in cadrul Grupului Bosch la data de raportare 31 decembrie 2022. Aceasta inseamna cu aproximativ 18.400 de persoane mai mult decat in anul precedent, asadar o crestere de aproximativ 4 procente. In Germania, numarul de angajati a crescut cu 2.600, ajungand la 133.400. „Aproape jumatate din aceasta crestere totala a fost in randul angajatilor din cercetare si dezvoltare”, a declarat Forschner. Numarul de angajati din acest domeniu a fost de 84.800 - dintre care 44.000 sunt dezvoltatori de software.
Perspective pentru 2023: redresarea economica globala isi pierde din avant
Bosch anticipeaza o incetinire economica si se asteapta ca productia economica globala sa creasca cu mai putin de 2 procente in anul in curs. „Climatul de afaceri global reflecta deja greutatile economice”, a declarat Forschner. „Cresterea ratelor dobanzilor pune presiune pe investitii, in special pe activitatea de constructii si a consumului privat”. In Europa, aceasta situatie este agravata de cresterea accentuata a costurilor energiei, chiar si dupa scaderile recente. In China, pe de alta parte, in urma abandonarii politicii sale de „zero-covid”, este posibil sa inceapa un proces de redresare odata ce valurile masive de infectare se vor fi diminuat. Potrivit lui Forschner, Bosch resimte o incetinire economica in sectoare importante si se asteapta la o presiune continua asupra costurilor in lanturile valorice. In acelasi timp, trebuie sa se aloce o suma semnificativa de capital pentru a finanta cresterea tehnologiilor viitoare. „O companie inovatoare precum Bosch trebuie sa faca investitii initiale importante”, a declarat acesta. Pe parcursul anului 2023, a continuat el, Bosch isi propune sa creasca vanzarile si sa isi imbunatateasca in continuare profitabilitatea. „Suntem pe drumul cel bun pentru a atinge marja noastra tinta pe termen lung de cel putin 7 procente", a declarat Forschner. „In acest context tulburat din punct de vedere economic, vom mentine un echilibru - intre mentinerea profitabilitatii si a puterii noastre financiare, pe de o parte, si investitii si posibile achizitii, pe de alta parte”.
|