BRASOV: Cartierul Tractorul este intens poluat de marile santiere deschise in zona |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Stelian DINCA 18 Dec 2020 15:05 |
Noua conducere a primariei a avut prima intalnire cu cetatenii pe tema calitatii aerului si masurilor de reducere a poluarii. La intalnire au participat aproximativ 50 de persoane, reprezentantii ai asociatiilor de protectie a mediului, ai asociatiilor care reprezinta locuitorii din cartierele Tractorul nou si Bartolomeu- Avantgarden, specialisti in domeniu, cetateni, dar si Ciprian Bancila, directorul Agentiei de Mediu, si Mircea Paraschiv, comisar-sef al Garzi de Mediu. Din partea municipalitatii, alaturi de primarul Allen Coliban, au fost viceprimarul Flavia Boghiu si consilierii locali George Boroda, Ioan Corbu, Cezar Crican si Adrian Codreanu.
Temele principale ale discutiei s-au concentrat pe situatia poluarii in anumite zone ale Brasovului, stadiul implementarii Planului integrat privind calitatea aerului (PICA), si analiza corespondentei masurilor prevazute in plan cu realitatea din acest moment. Nu in ultimul rand, in dsiscutie a fost luat si modul de implicare a comunitatii in elaborarea Planului Urbanistic General, in special in stabilirea delimitarii clare a zonelor industriale de zonele rezidentiale.
Daca in cazul cartierului Tractorul, marile probleme sunt legate de poluarea cauzata de santierele in derulare din zona, in cazul cartierului Bartolomeu, poluarea majora este cea industriala. Participantii au venit si cu propuneri pentru rezolvarea acestor situatii. In cazul santierelor, solutiile sunt obligativitatea fiecarui dezvoltator de a amenaja statii de spalare a rotilor fiecarui camion care iese din santier, montarea de camere video la santiere, prevederea unor sanctiuni pentru cei care nu utilizeaza plase de protectie pe toata durata constructiei.
In privinta poluarii industriale, desi aceasta este perceputa drept componenta majora a poluarii din Brasov, nu este tratata detaliat in PICA, iar planul de masuri nu contine si solutii pentru acest tip de poluare.
Aceasta neconcordanta este doar una dintre cele identificate de vorbitori in acest plan, concluzia fiind ca PICA trateaza cu atentie doar partea de mobilitate, nu si ceilalti factori care contribuie la poluarea din oras. Singura solutie este cea de actualizare a planului, cat mai rapid, astfel incat sa poata fi luate masurile de reducere a poluarii.
„Avem nevoie de un PICA nou, de un document cu care sa se poata lucra si care sa poata fi implementat. Din felul in care a fost structurat acest document vad ca e o combinatie de masuri generale - cum ar fi cea privind cresterea suprafetei de spatii verzi - cu proiecte care existau intr-o forma sau alta in primarie si care au fost si ele puse acolo, aglomerate, de multe ori incoerent. De aceea este nevoie de a regandi macar partea de plan de masuri, daca nu cumva chiar de a studia ponderea surselor si a confirma ca analiza pe sursele de poluare este una corecta. Acesta cred ca va fi un demers pentru prima parte a anului viitor, daca tot vorbim de lucruri concrete si despre ce-mi propun sa facem“, a declarat Allen Coliban, primarul Brasovului, in cadrul dezbaterii.
Conform primarului, Brasovul ar trebui sa isi propuna masuri mai ambitioase in ceea ce priveste reducerea poluarii, iar propunerea unuia dintre participanti ca orasul nostru sa devina primul din Romania ,,carbon-neutral” (inlocuirea surselor clasice de energie, pe baza de combustibil fosil, cu energie din surse regenerabile, pana in 2050. De exemplu, inlocuirea mijloacelor de transport pe baza de benzina si motorina, cu cele electrice sau cu hidrogen; inlocuirea sistemelor de incalzire care functioneaza pe baza de gaze naturale cu cele din surse regenerabile, panouri fotovoltaice, pompe de caldura, energie hidro).
Intalnirea face parte dintr-o serie de dezbateri ale reprezentantilor Municipalitatii cu cetatenii sau cu factorii interesati pentru asigurarea unei dezvoltari durabile a Brasovului.
|