MATECO: Venituri anuale de 40 milioane euro, din inchirierea de echipamente |
Utilaje & Echipamente Publicat de Ovidiu Stefanescu 22 Iul 2024 06:25 |
Mateco Romania, companie specializata in inchirieri de utilaje pentru acces si lucru la inaltime cu afaceri de 40 de milioane de euro realizate in 2023, se mentine pe o traiectorie crescatoare si in 2024, cifrele pentru prima jumatate a anului indicand o evolutie fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. Perspectivele favorabile sunt generate si de dezvoltarea organica a furnizorului, care, in ultimele doua decenii a reusit sa construiasca cea mai mare retea de depozite de astfel de echipamente din Romania. Fondata in 2005 sub sigla Industrial Access, din 2020 compania activeaza sub numele Mateco, oferind partenerilor sai o gama extinsa de platforme cu inaltimi de la 4 la 58 de m, service si intretinere prin ingineri calificati, cu o mare experienta in domeniu. Firma asigura, de asemenea, asistenta pe santier, pentru a-si ajuta partenerii in alegerea utilajelor potrivite pentru fiecare tip de aplicatie. In prezent, Mateco dispune de o flota formata din peste 5.000 de utilaje si continua sa-si consolideze pozitia competitiva pe acest segment de activitate.
Interviu cu Anthony Pille, Managing Director Mateco.
- Cum a evoluat piata echipamentelor de santier aflate in oferta companiei in 2023 si ce perspective sunt pentru perioada 2024-2027?
- Atat in anul 2023, cat si in prima jumatate a acestui an am observat o crestere sustinuta a cererii de echipamente venite dinspre companii din industria producatoare, precum si a dinspre cele care realizeaza proiecte civile si de infrastructura, nevoia pentru utilaje terasiere fiind in crestere. In acelasi timp, cererea pentru echipamente pentru lucrul la inaltime venita dinspre sectorul constructiilor rezidentiale a inregistrat o tendinta descrescatoare incepand cu anul 2023, pe fondul scaderii numarului de noi proiecte demarate.
Ca provocari, trebuie sa mentionez ca, la nivel local, exista in continuare cerere pentru echipamente mai vechi, uzate si uneori nesigure, inchiriate sub costul lor. Acest lucru pune presiune asupra companiilor care ofera servicii de calitate, promptitudine si echipamente moderne, de incredere, sustinute de facilitati digitale. In plus, modificarile frecvente ale legislatiei, impozitarile aditionale si cresterea taxelor creeaza presiune aditionala.
- Care sunt principalele tendinte in domeniu, din punct de vedere tehnic (al sigurantei)?
- In ceea ce priveste noile tehnologii pentru lucrul la inaltime, observam tot mai multe functii incluse ca dotari standard, menite sa sprijine operatorii in a evita anumite riscuri, sa aduca mai mult confort operatorului si sa reduca impactul echipamentului asupra mediului. Functii de auto-nivelare, senzori de detectare a prezentei/ absentei operatorului pe platforma, senzori pentru detectia campului electric, senzori de prevenire a supraincarcarii platformelor - sunt toate functionalitati dezvoltate cu scopul de a diminua riscurile de siguranta in operare. Din nefericire, ne intalnim in continuare prea des cu cazuri in care optimizarea costurilor proiectelor este preferata in pofida sigurantei, facandu-se rabat la calitatea echipamentelor utilizate pentru derularea lucrarilor. Astfel, sunt companii care opteaza sa inchirieze utilaje care nu au fost intretinute la cele mai inalte standarde, ori care nu au cele mai noi functionalitati de siguranta pentru protectia operatorilor. In plus, utilajele sunt adesea foarte poluante si ineficiente atat in ceea ce priveste consumul de energie, cat si performanta (viteza de actiune si risc de avarii). Aceasta tendinta persista pe piata, dar pe masura ce companiile locale au inceput sa se maturizeze, preventia si siguranta in munca au devenit factori care le ajuta sa faca diferenta intre furnizorii de echipamente. In acest sens, fiind singurul centru autorizat IPAF din Romania, am inceput sa observam o cerere mai mare, in ultimul an, pentru formarea operatorilor pentru a lucra in siguranta la inaltime, in conformitate cu cele mai recente standarde europene.
- Care sunt principalele santiere unde livrati echipamente in aceasta perioada?
- Avand un profil generalist si oferind clientilor nostri o experienta one-stop-shop reala, avem privilegiul de a fi prezenti in majoritatea proiectelor mari de constructie: centre comerciale, proiecte rezidentiale si nerezidentiale, unitati de productie, depozite logistice, lucrari de infrastructura (constructia si reconsolidarea de poduri, de viaducte, constructie si reabilitare drumuri etc.), proiecte in sectorul energetic si multe altele. In mod organic, in ultimii doi ani am patruns in sectoare tot mai variate, diversificand tot mai mult tipurile de proiecte pentru care oferim sprijin - ceea ce din nou reflecta modul in care economia nationala a evoluat post-pandemie.
- Ce tip de utilaje a inregistrat cele mai multe cereri in ultimele 12 luni?
- In ultimele 12 luni am observat o cerere sporita de echipamente pentru acces cu inaltimi de lucru tot mai mari. Intrucat se construiesc centre logistice mai inalte, a crescut si cererea pentru echipamente speciale - cu latimi mici si inaltimi de lucru tot mai mari. De asemenea, utilajele electrice au fost o optiune des cautata, fiind cea mai buna varianta pentru lucrari la interior care necesita zero emisii de carbon in atmosfera de lucru. Totodata, echipamentele care se pliaza pe o gama tot mai larga de lucrari, ca de pilda stivuitoarele telescopice, au fost foarte cautate, tocmai prin prisma versatilitatii acestora. Nu in ultimul rand, in corelare cu numarul in crestere de proiecte de infrastructura, am observat si o majorare a cererii pentru echipamente terasiere.
- Care sunt obiectivele stabilite de managementul firmei pentru perioada 2024-2030?
- Principalele directii strategice pe care le vom urmari in aceasta perioada includ dezvoltarea de noi centre mateco in tara si construirea de noi cladiri si facilitati pentru o parte din punctele noastre de lucru de la nivel national, tintind ca, in timp, sa uniformizam conditiile de lucru in toate depourile noastre. De asemenea, ne propunem investitii in noi echipamente electrice si cresterea ponderii acestora in flota. La acestea se adauga imbunatatirea continua a experientei clientului prin asimilarea feedbackului, optimizarea proceselor si diversificarea tipurilor de solutii integrate pe care le oferim clientilor nostri. Nu in ultimul rand, avem in vedere optimizarea si investirea in platformele noastre digitale.
- Care considerati ca sunt oportunitatile din domeniu, in acest moment?
- Credem ca interesul tot mai sporit pentru echipamente electrice, pentru sisteme de stocare a energiei de capacitati mari si, in general, pentru utilaje mai putin poluante reprezinta o oportunitate si, in acelasi timp, o responsabilitate pentru noi. Angajamentele pentru un mediu mai curat se reflecta si in noile optiuni de echipamente pe care le punem la dispozitia clientilor nostri, integrand in mod constant in flota tehnologii noi, eficiente din punct de vedere energetic si versatile. Totodata, deschiderea clientilor nostri spre digitalizare ne incurajeaza sa continuam dezvoltarea ecosistemului nostru digital si sa imbunatatim constant timpul de reactie si interventie. De asemenea, responsabilitatea sporita din ultimii ani a antreprenorilor generali fata de siguranta in lucru reprezinta pentru noi o ocazie de a contribui la acest obiectiv in mod activ, oferind optiuni de formare a operatorilor de diferite utilaje (prin cursuri acreditate IPAF si ISCIR).
|