SCHINDLER Romania mizeaza pe consolidarea portofoliului de parteneri |
Utilaje & Echipamente Publicat de Adrian Agachi 25 Apr 2011 08:47 | ||||
- Cum a fost anul 2010 din punct de vedere al rezultatelor financiare?
- O evaluare in functie de buget (obiectivul de vanzari stabilit la inceputul anului anterior) indica faptul ca nu ne-am incadrat in estimarile preconizate initial. Pe segmentul de ascensoare, in 2010 am avut rezultate cu 8% mai mici fata de ceea ce ne-am propus, la scari rulante diferenta fiind de 46%. Pentru 2011 suntem rezervati, insa nu ne asteptam la o scadere a vanzarilor, ci, mai degraba, la o stabilizare (acesta putand fi cel mai bun lucru care s-ar putea intampla). Referitor la prognozele pe termen scurt, tendintele remarcate pe piata sunt relativ pozitive. In aceste conditii, 2012 va fi anul in care piata va fi marcata de semne certe de revigorare, iar domeniul constructiilor - data fiind pozitia sa privilegiata in cadrul economiei oricarui stat modern - va urma acelasi trend.
- Care a fost efectul recesiunii asupra sectorului de ascensoare din Romania?
- Putem considera ca partea buna a crizei o constituie posibilitatea oferita beneficiarilor de a realiza o selectie riguroasa a ofertei pe piata de profil. Inainte de 2008, majoritatea companiilor inclusiv cele de dimensiuni foarte mici, se specializasera in vanzari si montaj, atribuindu-si titulatura de dealeri pentru echipamente promovate sub diverse marci. Paradoxul este ca, in acele vremuri, nicio astfel de societate nu se concentra pe serviciile de intretinere/service (ce presupunea existenta unei structuri mai complexe, care sa includa chiar si un "call center"). Dupa inceperea recesiunii, pe fondul prabusirii cererii de echipamente, cu totii s-au reorientat pe mentenanta, reamintindu-si faptul ca portofoliul constituie un element important. La nivelul Schindler Romania, lucrurile au stat cu totul altfel, intrucat am pus permanent accent pe mentinerea clientilor existenti si chiar extinderea numarului acestora. Acest lucru este cu atat mai important cu cat activitatile respective asigura un flux financiar stabil. In ceea ce ne priveste, in ultimii doi ani, am reusit sa pastram integritatea acestui portofoliu, in mare parte datorita calitatii serviciilor prestate. De asemenea, la cererea unor beneficiari care au solicitat diminuarea costurilor, am redus anumite pachete de servicii, mentinand insa strict cerintele legate de siguranta. Din punct de vedere numeric, in 2010 am pierdut 42 de unitati din portofoliul de la inceputul anului. Dintre acestea, totusi, doar in doua cazuri clientii au optat pentru colaborarea cu un competitor, restul reprezentand cazuri de neutilizare a cladirilor in care echipamentele respective erau instalate. Momentan, conform datelor pe care le detinem, estimam ca piata de ascensoare din Romania insumeaza 35.000 de unitati de lifturi si scari rulante.
- Cum considerati ca va evolua piata in perioada urmatoare?
- Conform datelor disponibile, exporturile au inceput sa creasca in ultimele luni, indicatorii aferenti trimestrului anterior semnaland o anumita majorare, ceea ce ii indreptateste pe manageri sa considere ca recesiunea se apropie de sfarsit si in Romania. Aceasta s-ar putea repercuta, in mod pozitiv, asupra situatiei din domeniul constructiilor. Luand in considerare faptul ca orice dezvoltator important cunoaste din faza initiala a unui proiect care va fi compania care va furniza instalatiile din categoria ascensoarelor/scarilor rulante, este posibil ca segmentul nostru de piata sa se incadreze destul de rapid pe un trend crescator. Desigur, momentul exact al relansarii depinde in mare masura de conditiile contractuale, de regula existand un decalaj cuprins intre noua luni si un an intre inceperea lucrarilor la un proiect pana la instalarea echipamentelor pe care le furnizeaza o firma de ascensoare sau scari rulante. Un scenariu mai pesimist ar fi acela ca in domeniul constructiilor sa nu demareze procesul de revigorare atat de rapid, un argument in acest sens fiind reticenta bancilor de a finanta astfel de activitati. Este de inteles atitudinea respectiva, mai ales daca se face o analiza a portofoliului de apartamente nevandute. Situatia pe piata imobiliara a fost oarecum distorsionata, mai ales in ceea ce priveste evaluarea cererii reale. In 2004, pentru Bucuresti, aceasta era estimata la circa 100.000 de unitati locative. De fapt, acestea nu au fost achizitionate numai de persoane care sa le foloseasca direct (cu toate ca in acel moment cererea era foarte solvabila, iar sistemul de creditare permisiv), ci in mare masura si in vederea unor actiuni speculative destul de profitabile in acel moment.
- In aceste conditii, cand este de asteptat relansarea sectorului constructiilor?
- Opinia noastra este ca primele lucrari care vor fi demarate dupa finalizarea crizei si disparitia completa a limitarilor induse de aceasta vor fi acelea care vor viza constructia de centre comerciale, in special a celor din categoria alimentara si de bricolaj. Explicatia consta in apetenta mare a populatiei pentru produsele din categoriile respective, spre deosebire de situatia din alte state din regiune. Acesta constituie un barometru demn de luat in considerare de investitori, care, luand act de realitatea mentionata, vor actiona in consecinta. In ceea ce priveste cladirile de birouri, in acest moment exista o suprafata neocupata (excedentara) ceea ce face improbabila lansarea unor proiecte noi de anvergura pe acest segment, in viitorul apropiat. Lasand la o parte toate aceste consideratii, trebuie reafirmat ca, de fapt, suntem in trena Uniunii Europene, de unde este sigur ca vor veni toate impulsurile necesare reluarii unei cresteri economice sustenabile, in special in vederea sustinerii economiei (industrie, constructii, agricultura etc.).
- Ce strategie de investitii ati implementat pentru sustinerea activitatii?
- In toate cartile de management, autorii afirma ca, in perioadele de recesiune, investitiile in infrastructura, imagine si comunicare sunt obligatorii. Tinand cont de aceasta realitate, la nivelul Schindler Romania, a fost luata decizia alocarii unor sume importante pentru astfel de investitii. Incepand cu 1 iulie 2011, toata activitatea subsidiarei locale va fi controlata prin intermediul unui pachet software de tip ERP (planificarea resurselor companiei), marca SAP. Vom fi astfel a cincea reprezentanta din regiune ce va beneficia de o activitate complet integrata cu aceea a companiei-mama. Avantajele principale ale unei asemenea actiuni sunt date de optimizarea activitatii si asigurarea unui management in timp real. De asemenea, mai trebuie subliniat faptul ca incurajam in continuare competitia libera de pe piata (chiar militam pentru aceasta), care sa fie in favoarea clientului, asigurandu-i acestuia garantia achizitiei celor mai bune produse si servicii. In ceea ce ii priveste pe angajatii proprii, acordam o deosebita atentie sigurantei acestora, indiferent ca se afla in sediul administrativ, la activitatea de service sau pe santier. De aceea, alocam permanent fonduri pentru actiuni de specializare profesionala, achizitia de echipamente de protectie, cursuri specifice de pregatire etc.
|