AFEER solicta modificarea legii 155 /2020, a energiei electrice si gazelor naturale |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 03 Aug 2020 15:40 |
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) militeaza pentru o legislatie clara, coerenta, predictibila si stabila, care sa asigure realizarea unei piete de energie flexibile si eficiente.
O noua lege, care modifica si completeaza substantial Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, precum si alte acte normative, este in vigoare, dupa ce a fost publicata in Monitorul Oficial in data de 27 iulie. AFEER a luat la cunostinta faptul ca Legea nr.155/2020 a fost promulgata de Presedintele Romaniei in forma adoptata de Parlament.
“Am apreciat demersul legislativ initiat si sustinut de Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, in noua lege fiind prevederi importante pentru toti actorii pietei de energie. Aveam nevoie de clarificari in legislatia primara, care pe langa unele modificari si completari la legea existenta, sa puna in concordanta aceasta lege si cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piata interna de energie electrica, regulament ce se aplica direct fiecarui stat membru al UE de la 1 ianuarie 2020 si are forta juridica superioara fata de orice prevedere contrara din legislatia nationala. Mentionam ca, in Constitutia Romaniei, art. 148 alin. (2), se statueaza principiul suprematiei dreptului european, in conformitate cu care “prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”.
„Din pacate au aparut unele aspecte legale, care pot produce controverse si crea disfunctionalitati pe piata energiei, si de aceea noi consideram ca este necesar sa se reanalizeze si corecteze”, afirma domnul Ion Lungu, Presedinte AFEER.
Asociatia noastra insista, in continuare, pentru eliminarea limitarilor impuse fata de Regulamentul (UE) 2019/943, precum si pentru revizuirea prevederilor referitoare la contraventii.
Apreciem ca legislatia nationala mentine limitari privind libertatea de tranzactionare a energiei electrice prin acordarea dreptului de a incheia contracte bilaterale negociate direct numai anumitor categorii de participanti la piata de energie electrica, desi Regulamentul (UE) 2019/943 subliniaza ca ”preturile se formeaza in functie de cerere si oferta”, iar ”normele pietei incurajeaza formarea libera a preturilor si evita actiunile care impiedica formarea preturilor in functie de cerere si oferta”.
Legislatia interna este, in continuare, in neconcordanta cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/943, precizeaza domnul Lungu. Potrivit alin 13 si 14, introduse la articolul 23 din noua lege, participantii la piata care combina energia electrica produsa de mai multe surse de energie sau care combina sarcinile mai multor clienti pot incheia contracte bilaterale cu detinatorii acestor surse, respectiv cu clientii si cu furnizorii lor.
De altfel, si OUG nr. 74/2020, neaprobata/respinsa in Parlament introduce o alta derogare de la prevederile alin. (1), prin care “pe piata concurentiala, angro sau cu amanuntul, producatorii pot incheia contracte bilaterale in afara pietei centralizate, la preturi negociate, cu respectarea regulilor de concurenta, pentru energia electrica provenita de la noi capacitati energetice de productie, puse in functiune dupa data de 1 iunie 2020.”
AFEER constata ca, spre deosebire de ceilalti participanti la piata de energie electrica din UE, care, conform Regulamentului (UE) 2019/943, au dreptul sa tranzactioneze contractele de furnizare pe termen lung pe pietele extrabursiere, prin noua Lege nr. 155/2020 si OUG nr. 74/2020 doar anumiti participanti au derogare de la regula stabilita la art. 23, alin. 1, de a tranzactiona numai pe platformele bursiere operate de OPCOM.
Opinia noastra este ca astfel de prevederi pot majora preturile pe piata interna a energiei, cu efecte negative atat asupra competitivitatii economiei romanesti, prin majorarea costurilor de productie, cat si asupra indicatorilor macroeconomici, prin cresterea importurilor de energie, Un fapt demonstrat este ca Romania a devenit, in ultimii doi ani, importator net, dupa ce, timp de 30 de ani a fost exportator net de energie electrica.
O alta neclaritate sesizata de membrii AFEER face referire la regimul contraventiilor. Potrivit noii legi, “furnizorul este obligat ca in relatia cu clientul final sa nu utilizeze practici comerciale incorecte sau inselatoare”, o cerinta inutil de a fi mentionata in Legea energiei, astfel de practici fiind sub incidenta legislatiei privind protectia consumatorilor. Mai mult decat atat, „practici comerciale incorecte sau inselatoare” nu este definit in textul legii, si de aceea apreciem ca interpretarea poate fi ambigua.
Sistemul de penalizare instituit de noua lege (sanctiuni determinate procentual prin raportare la cifra de afaceri, respectiv intre 1%-5%, putand ajunge pentru anumite contraventii la 10% din cifra de afaceri) este unul excesiv, ce afecteaza negativ activitatea desfasurata de participantii la piata. In mod discretionar, furnizorii de energie electrica si de gaze naturale, spre deosebire de toti ceilalti operatori comerciali, indiferent de piata pe care activeaza, vor putea fi sanctionati de ANRE, dar si de ANPC, pentru aceeasi fapta, cu aplicarea de amenzi stabilite dupa alte criterii (cifra de afaceri), in alt cuantum. AFEER isi exprima temerea ca exista riscul aparitiei unor penalizari abuzive excesive pe piata de energie electrica si cea a gazelor naturale avand in vedere ca practicile excesive sunt propuse a fi sanctionate cu procente majore din cifra de afaceri (5 -10%).
Aplicarea a doua regimuri contraventionale pentru aceeasi fapta nu ar conduce decat la crearea unui dublu regim sanctionar, aplicat de catre autoritati diferite, in mod diferit, cu sanctiuni diferite, sesizeaza domnul Ion Lungu. Valoarea amenzilor trebuie sa creasca gradual, pentru a da posibilitatea participantului sa se corecteze in cazul unor greseli, completeaza domnia sa.
In opinia Asociatiei noastre, nu exista o justificare pentru a modifica Legea nr. 123/2012 in acest sens, pentru ca exista deja un cadru legal oferit de Legea nr. 363/2007, adica un act normativ cu putere egala. Aceasta lege defineste practicile incorecte si inselatoare, le exemplifica, stabileste sanctiuni, fiind aplicabila tuturor operatorilor dintr-o piata, indiferent care ar fi aceasta, constituind dreptul comun in materie.
De aceea, AFEER solicita reanalizarea prevederilor mentionate anterior si, o data in plus, cere ca Legea energiei electrice si gazelor naturale sa fie echitabila, sa asigure o competitie corecta, sa reintroduca posibilitatea tuturor participantilor la piata, nu doar a unor producatori, de a incheia contracte bilaterale negociate direct, sa fie compatibila cu reglementarile din majoritatea statelor europene. De asemenea, Asociatia insista asupra necesitatii adoptarii unor reglementari secundare complete si clarificatoare, care sa acopere in mod justificat si echitabil aspectele semnalate. In plus, AFEER isi mentine opinia ca, atunci cand se elaboreaza legislatia primara sau secundara, sa fie consultati si actorii din piata, de stat si privati.
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), in calitate de organizatie profesionala non profit, independenta si neguvernamentala, infiintata in anul 2006 si care cuprinde, in prezent, un numar de 36 de membri, furnizori licentiati si activi pe piata de energie electrica, care asigura furnizarea energiei electrice atat catre consumatori persoane fizice, cat si catre IMM-uri si consumatori din toate categoriile de agenti economici care activeaza in Romania, cu o cota de piata de circa 90% din consumul final de electricitate.
|