CE: Cadru temporar de criza pentru a sprijini economia in contextul invaziei Ucrainei |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 25 Mar 2022 12:10 |
Vicepresedinta executiva Margrethe Vestager, responsabila cu politica in domeniul concurentei, a declarat: In aceste momente critice, Uniunea Europeana continua sa fie solidara cu Ucraina si cu populatia ucraineana. Avem obligatia sa ne impotrivim acestei invazii cumplite, caci in joc este si libertatea noastra.
Sanctiunile adoptate de UE si de partenerii sai internationali au afectat puternic economia Rusiei.
Aceste sanctiuni au un impact negativ si asupra economiei UE, impact care va continua sa fie resimtit si in lunile urmatoare. Trebuie sa atenuam impactul economic al acestui razboi si sa sprijinim intreprinderile si sectoarele care sunt grav afectate. Trebuie, totodata, sa actionam in mod coordonat.
Pentru aceasta, Comisia va oferi statelor membre posibilitatea sa utilizeze flexibilitatea prevazuta de normele privind ajutoarele de stat pentru a aborda aceasta situatie fara precedent, protejand in acelasi timp conditiile de concurenta echitabile de pe piata unica.
Cadrul temporar de criza completeaza setul de instrumente existente privind ajutoarele de stat cu multe alte posibilitati, de care statele membre dispun deja, de exemplu cu masuri prin care se ofera compensatii intreprinderilor pentru daunele suferite in mod direct ca urmare a circumstantelor exceptionale pe care le traversam si cu masurile descrise in comunicarile Comisiei privind evolutiile pietei energiei.
Noul cadru va permite statelor membre (i) sa acorde ajutoare cu un cuantum limitat intreprinderilor afectate de criza actuala sau de sanctiunile si contrasanctiunile aferente; (ii) sa se asigure ca intreprinderile dispun in continuare de lichiditati suficiente si (iii) sa despagubeasca intreprinderile pentru costurile suplimentare suportate ca urmare a preturilor exceptional de ridicate la gaz si energie electrica.
Ambele tipuri de masuri vor fi disponibile si pentru intreprinderile care pot fi considerate ca aflandu-se in dificultate din cauza nevoilor acute de lichiditati cu care este posibil sa se confrunte in circumstantele actuale, pe fondul fragilitatii provocate de pandemia de COVID-19. Entitatile controlate de Rusia carora li s-au aplicat sanctiuni vor fi excluse din domeniul de aplicare al acestor masuri.
Pentru a oferi un exemplu, daca statele membre doresc sa reduca la minimum impactul cresterii puternice a costului factorilor de productie, acestea pot introduce imediat scheme de acordare a unui ajutor de pana la 400 000 EUR pentru fiecare intreprindere afectata de criza. Comisia este pregatita sa conlucreze cu statele membre pentru a gasi neintarziat solutii viabile, care sa protejeze aceasta parte importanta a economiei noastre, utilizand intreaga flexibilitate prevazuta de normele privind ajutoarele de stat.
Pentru a mentine conditii de concurenta echitabile pe piata unica, noul cadru temporar de criza include o serie de garantii. Statele membre sunt invitate, la randul lor, sa includa cerinte in materie de durabilitate atunci cand acorda ajutoare intreprinderilor pentru costurile energetice suplimentare legate de preturile ridicate la gaz si energie electrica.
Comisia va continua sa monitorizeze situatia si sa acorde sprijinul necesar guvernelor si cetatenilor.
Context
Cadrul temporar de criza privind ajutoarele de stat, instituit pentru a sprijini economia in contextul invaziei Ucrainei de catre Rusia, in temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE), recunoaste faptul ca intreaga economie a UE se confrunta cu perturbari grave. Pentru a remedia aceasta situatie, cadrul temporar de criza prevede trei tipuri de ajutoare:
Pentru ambele tipuri de sprijin, sunt prevazute limite ale valorii maxime a imprumutului, care se bazeaza pe nevoile operationale ale unei intreprinderi, tinand seama de cifra sa de afaceri, de costurile sale cu energia sau de nevoile sale specifice in materie de lichiditati. Imprumuturile pot fi atat pentru investitii, cat si pentru nevoile de capital circulant.
Cadrul temporar de criza va contribui la directionarea sprijinului catre economie, limitand totodata consecintele negative asupra conditiilor echitabile de concurenta de pe piata unica.
Astfel, cadrul temporar de criza include o serie de garantii:
Cadrul temporar de criza se aplica pana la 31 decembrie 2022. In vederea asigurarii securitatii juridice, Comisia va evalua, inainte de data mentionata anterior, daca durata cadrului temporar de criza va trebui prelungita. Mai mult, pe durata aplicarii cadrului, Comisia va monitoriza constant continutul si domeniul de aplicare al acestuia in lumina evolutiilor de pe pietele energiei si de pe alte piete ale factorilor de productie, precum si din perspectiva situatiei economice generale.
Cadrul temporar de criza adoptat astazi vine in completarea numeroaselor posibilitati oferite statelor membre de a lua masuri care sa fie conforme cu normele UE existente privind ajutoarele de stat. De exemplu, normele UE privind ajutoarele de stat permit statelor membre sa sprijine intreprinderile care se confrunta cu deficite de lichiditati si care au nevoie de ajutoare pentru salvare urgente. In temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, statele membre pot sa despagubeasca intreprinderile pentru daunele cauzate in mod direct de evenimente exceptionale, cum sunt cele provocate de criza actuala.
|