CE: Plan de reducere a consumului de gaze in UE cu 15% pana in primavara 2023 |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 21 Iul 2022 11:10 |
Uniunea Europeana se confrunta cu riscul unor noi reduceri ale aprovizionarii cu gaze din Rusia, din cauza faptului ca exporturile de gaze sunt folosite de catre Kremlin drept instrument de exercitare a unor presiuni politice; aproape jumatate dintre statele noastre membre sunt deja afectate de reducerea livrarilor. Daca ia masuri acum, Europa poate reduce riscurile si costurile aferente unei eventuale noi perturbari sau intreruperi totale a aprovizionarii cu gaze, ceea ce ar duce la consolidarea rezilientei energetice europene.
Prin urmare, Comisia propune astazi un nou instrument legislativ si un plan european de reducere a cererii de gaze, pentru a reduce utilizarea gazelor in Europa cu 15 % pana in primavara urmatoare. Toti consumatorii, administratiile publice, gospodariile, proprietarii de cladiri publice, furnizorii de energie electrica si industria pot si trebuie sa ia masuri pentru a economisi gaze. De asemenea, Comisia va accelera lucrarile privind diversificarea aprovizionarii, inclusiv achizitionarea in comun de gaze naturale pentru a consolida posibilitatea ca UE sa se aprovizioneze cu gaze din alte surse.
Comisia propune un nou regulament al Consiliului privind masurile coordonate de reducere a cererii de gaze, pe baza articolului 122 din tratat. Noul regulament ar impune tuturor statelor membre sa realizeze o reducere de 15 % a cererii de gaze intre 1 august 2022 si 31 martie 2023. De asemenea, noul regulament ar oferi Comisiei posibilitatea de a declara, dupa consultare cu statele membre, o „alerta la nivelul Uniunii” privind securitatea aprovizionarii, ceea ce ar impune o reducere obligatorie a cererii de gaze pentru toate statele membre. Alerta la nivelul Uniunii poate fi declansata atunci cand exista un risc considerabil de penurie de gaze sau o cerere neobisnuit de mare de gaze. Statele membre trebuie sa isi actualizeze planurile nationale de urgenta pana la sfarsitul lunii septembrie pentru a arata modul in care intentioneaza sa indeplineasca obiectivul de reducere si trebuie sa raporteze Comisiei la fiecare doua luni cu privire la progresele inregistrate. Statele membre care solicita furnizarea de gaze in regim de solidaritate vor trebui sa demonstreze masurile pe care le-au luat pentru a reduce cererea pe plan intern.
Pentru a ajuta statele membre sa realizeze reducerile necesare ale cererii de gaze, Comisia a adoptat un Plan european de reducere a cererii de gaze, care stabileste masuri, principii si criterii pentru reducerea coordonata a cererii. Planul se axeaza pe inlocuirea gazului cu alti combustibili si pe economiile globale de energie in toate sectoarele. Scopul sau este de a proteja aprovizionarea gospodariilor si a utilizatorilor esentiali, cum ar fi spitalele, dar si industriile care sunt de o importanta capitala pentru furnizarea de produse si servicii esentiale catre economie, precum si pentru lanturile de aprovizionare si competitivitatea UE. Planul ofera statelor membre orientari de care trebuie sa tina seama atunci cand planifica restrictionarea.
Energia economisita vara inseamna energie disponibila pentru iarna
Prin inlocuirea gazului cu alti combustibili si prin economisirea de energie in aceasta vara, se pot stoca mai multe rezerve de gaze pentru iarna. Luarea de masuri in prezent va reduce impactul negativ asupra PIB-ului, prin evitarea unor actiuni neplanificate intr-o situatie ulterioara de criza. Aceste masuri timpurii esaloneaza eforturile in timp, atenueaza preocuparile pietei si volatilitatea preturilor si faciliteaza o mai buna elaborare a unor masuri specifice si eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru a proteja industria.
Planul de reducere a cererii de gaze propus de Comisie se bazeaza pe consultari cu statele membre si cu industria. Sunt disponibile o gama larga de masuri pentru a reduce cererea de gaze. Inainte de a avea in vedere aplicarea reducerilor, statele membre ar trebui sa epuizeze toate posibilitatile de substituire a combustibililor, sistemele de economii neobligatorii si sursele alternative de energie. Acolo unde este posibil, ar trebui sa se acorde prioritate trecerii la surse regenerabile de energie sau la optiuni mai curate, cu emisii mai reduse de dioxid de carbon sau mai putin poluante. Cu toate acestea, trecerea la utilizarea de carbuni, petrol sau energie nucleara poate fi necesara ca masura temporara, atat timp cat se evita dependenta de carbon pe termen lung. Masurile bazate pe piata pot atenua riscurile pentru societate si economie. De exemplu, statele membre ar putea lansa licitatii sau sisteme de licitatie pentru a stimula reducerea energiei de catre industrie. Statele membre pot oferi sprijin in conformitate cu modificarea cadrului temporar privind ajutoarele de stat pentru situatii de criza, , publicata astazi de Comisie.
Un alt pilon important al economisirii de energie este reducerea incalzirii si racirii. Comisia indeamna toate statele membre sa lanseze campanii de sensibilizare a publicului pentru a promova reducerea incalzirii si racirii la scara larga si sa puna in aplicare Comunicarea UE privind economiile de energie, , care contine numeroase optiuni pentru economii pe termen scurt. Pentru a da un exemplu, statele membre ar putea sa impuna reducerea utilizarii incalzirii si racirii in cladirile exploatate de autoritatile publice.
Planul de reducere a cererii va ajuta, de asemenea, statele membre sa identifice si sa acorde prioritate, in cadrul grupurilor lor de consumatori „neprotejati”, celor mai importanti clienti sau instalatii, pe baza unor considerente economice globale si a urmatoarelor criterii:
- Importanta critica la nivel societal - sectoarele care includ sanatatea, alimentele, siguranta, securitatea, rafinariile si apararea, precum si furnizarea de servicii de mediu;
- Lanturi de aprovizionare transfrontaliere - sectoare sau industrii care furnizeaza bunuri si servicii critice pentru buna functionarea a lanturilor de aprovizionare din UE;
- Daune aduse instalatiilor – pentru a evita ca acestea sa nu isi poata relua productia fara intarzieri semnificative, reparatii, aprobare reglementara si costuri;
- Posibilitatile de reducere a gazelor si substituirea produselor/componentelor - masura in care industriile pot trece la componente/produse importate si masura in care cererea de produse sau componente poate fi satisfacuta prin importuri.
Context: Ce a facut UE pentru a-si asigura aprovizionarea cu energie
In urma invaziei Ucrainei de catre Rusia, Comisia a adoptat Planul REPowerEU cu scopul de a pune capat cat mai curand posibil dependentei UE de combustibilii fosili rusi. Planul REPowerEU stabileste masuri privind diversificarea furnizorilor de energie, economiile de energie si eficienta energetica, precum si o introducere accelerata a energiei din surse regenerabile. UE a adoptat, de asemenea, o noua legislatie care impune ca rezervele subterane ale gazelor in UE sa fie umplute la 80 % din capacitate pana la 1 noiembrie 2022, pentru a asigura aprovizionarea pentru iarna urmatoare. In acest context, Comisia a efectuat o revizuire aprofundata a planurilor nationale de pregatire pentru a face fata eventualelor intreruperi majore ale aprovizionarii. Comisia a instituit Platforma energetica a UE pentru a agrega cererea de energie la nivel regional si pentru a facilita viitoarele achizitii comune de gaze si hidrogen ecologic, pentru a asigura cea mai buna utilizare a infrastructurii, astfel incat gazele sa ajunga acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, si pentru a stabili legaturi cu parteneri internationali in materie de aprovizionare. Cinci grupuri regionale de state membre au fost deja initiate in cadrul platformei si, in cadrul Comisiei, a fost creat un grup operativ special pentru a sprijini acest proces. UE reuseste sa se indeparteze de importurile de gaze din Rusia datorita cresterii importurilor de GNL si a importurilor prin gazoducte de la alti furnizori. In prima jumatate a anului 2022, importurile de GNL din afara Rusiei au crescut cu 21 de miliarde de metri cubi in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Importurile prin conducte din afara Rusiei au crescut, de asemenea, cu 14 miliarde de metri cubi din Norvegia, Azerbaidjan, Regatul Unit si Africa de Nord.
Cu mult timp inainte de invadarea Ucrainei de catre Rusia, UE a lucrat la construirea unui sistem energetic curat si interconectat, axat pe cresterea ponderii energiei din surse regenerabile produse pe plan intern, pe eliminarea treptata a combustibililor fosili importati si pe asigurarea conexiunilor si a solidaritatii intre statele membre in cazul oricaror intreruperi ale aprovizionarii.
Prin eliminarea treptata a dependentei de surse de combustibili fosili si prin reducerea consumului general de energie al UE ca urmare a cresterii eficientei energetice, Pactul verde european si pachetul „Pregatiti pentru 55” consolideaza securitatea aprovizionarii pentru UE. Plecand de la aceste propuneri, REPowerUE urmareste sa accelereze dezvoltarea energiei din surse regenerabile in intreaga UE si demararea investitiilor in materie de eficienta energetica. In prezent, peste 20 % din energia UE provine din surse regenerabile, iar Comisia a propus ca acest procent sa fie de peste doua ori mai mare, ajungand la cel putin 45 % pana in 2030. Potrivit estimarilor, capacitatea in materie de energie din surse regenerabile a crescut cu 20 GW de la inceputul anului, ceea ce reprezinta mai mult de 4 miliarde de metri cubi de gaze naturale.
Prin investitiile noastre in terminale GNL si in interconexiuni de gaze naturale, fiecare stat membru poate primi acum gaze din cel putin doua surse, iar fluxurile inversate intre vecini sunt posibile. In temeiul Regulamentului privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale, statele membre trebuie sa dispuna de planuri nationale de actiune preventiva si de planuri de urgenta, precum si de un mecanism de solidaritate care sa garanteze aprovizionarea „consumatorilor protejati” din tarile invecinate intr-o situatie de urgenta grava.
|