GUVERN: Noile reglementari pentru licitatiile publice au intrat in vigoare |
Actualitatea interna Publicat de Cosmin Dincu 09 Aug 2013 14:01 |
Prin intermediul unui ghid de bune practici privind achizitiile publice, care a intrat in vigoare la 1 august 2013, Guvernul Romaniei impune o serie de masuri de rezolvare a unor probleme, ce trebuie aplicate de autoritatile de management si organismele intermediare implicate in verificarea ordonatorilor de credite care organizeaza licitatii. Documentul prevede ca, la achizitiile publice, nu vor mai fi admise procedee precum: modificarea anuntului de participare prin clarificari (si nu prin publicarea unei erate), respingerea solicitarii de modificare a datei-limita de depunere a ofertelor, la cererea ofertantilor, solicitarea de clarificari in timpul procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor in mod discriminatoriu (nerespectarea principiului tratamentului egal), lipsa informatiilor obligatorii a fi cuprinse la nivelul comunicarilor privind rezultatul procedurii de atribuire (ceea ce duce la depunerea de contestatii) si neacordarea unui interval rezonabil de timp pentru activitatea de evaluare a ofertelor sau negocierea modificarilor contractuale. „In aplicarea legislatiei privind achizitiile publice, in procesul de control al procedurilor specifice pentru proiectele finantate din instrumente structurale, au fost constatate mai multe deficiente. Astfel, in conformitate cu o serie de recomandari ale Comisiei Europene, trebuie solutionate riscurile legate de: reducerea nejustificata a termenelor, ca urmare a publicarii unui anunt de intentie, alegerea unei proceduri accelerate de atribuire a contractului, publicarea unor criterii de calificare si selectie discriminatorii, insuficient detaliate sau incomplete, utilizarea criteriului de atribuire «oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic», cu includerea unor factori nerelevanti si/sau necuantificabili, excluderea automata a ofertantului cu pretul cel mai scazut pentru a compensa sau a justifica eventualele probleme care pot aparea in derularea ulterioara a contractului etc.”, se arata in primul capitol al reglementarii intitulate „Ghid privind principalele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice si recomandarile Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritatile de management/ organismele intermediare in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice”.
***
Documentul a fost aprobat prin ordin de ministru, emis de oficialii MFE, ME, MDRAP, MMFPS, MMSC si MT, iar la capitolul al cincilea prevede ca noutate ca, „daca in cadrul unei proceduri de atribuire s-a depus o contestatie, reprezentantii Autoritatii de management trebuie sa analizeze continutul acelei contestatii indiferent de decizia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Astfel, chiar daca CNSC a respins contestatia depusa de un operator economic (ca fiind tardiva/nefondata/retrasa), reprezentantii Autoritatii de management verifica conditiile de fond invocate de contestatar si decid daca acestea au avut impact asupra modului de derulare a procedurii”. Pentru a descarca ghidul integral, click aici!
|