6 din 10 companii au pierderi financiare din cauza crizelor amplificate pe Facebook |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 27 Aug 2024 12:35 |
Odata cu expansiunea retelelor de socializare din ultimii anii, companiile din Romania sunt mult mai expuse inceperii si escaladarii unei crize de imagine, ceea ce are impact direct asupra evolutiei financiare si reputatiei acestora, comparativ cu acum 10 ani, puncteaza consultantul de criza de imagine, Radu Turcescu. Astfel, 6 din 10 firme raporteaza pierderi financiare din cauza crizelor amplificate pe retele de socializare ca Facebook, iar cele care au suferit crize majore de imagine au vazut scaderi ale valorii pe piata de pana la 30% in perioada imediat urmatoare, conform unor studii internationale. Riscul de declansare si escaladare a crizelor de imagine a firmelor din Romania este tot mai mare, alimentat de cresterea numarului de utilizatori social media si a timpului petrecut online, dar si de specificul culturii locale, care incurajeaza propagarea rapida a scandalurilor pe Internet.
In contextul de astazi, riscurile reputationale sunt tot mai mari, in special din cauza oamenilor de pe Facebook, care pot mentine un subiect in atentia opiniei publice mult mai mult timp.
In Romania, in ultimii 5-10 ani au avut loc diferite tipuri de crize de imagine ale unor companii ce activeaza in pharma, food, jocuri de noroc sau domeniul medical. Desi cele mai multe probleme nu au fost dezvaluite pe social media, fara exceptie toate aceste crize de imagine au fost amplificate de retelele de socializare. Aici informatia se raspandeste aproape in timp real catre milioane de utilizatori si criza in sine este intretinuta pe o perioada mult mai lunga de timp, ajungand uneori si la peste 90 zile. In medie, potrivit specialistului in consultanta de criza de imagine, Radu Turcescu, o criza de imagine poate avea perioade de varf diferite, totul depinzand de intensitatea crizei, dar si de nivelul de redistribuire a informatiilor pe retelele de socializare.
"Afacerile din Romania sunt infinit mai expuse pierderilor din cauza unei crize de imagine decat in urma cu 10 ani, cand retelele de socializare nu aveau puterea pe care o au acum. In acest context, Internetul a devenit un adevarat teren minat pentru companiile din Romania, expunandu-le unor riscuri crescute de criza de imagine. Daca in trecut problemele grave din anumite companii erau dezvaluite de presa si incheiate tot in presa, in prezent orice situatie considerata neplacuta de un consumator fata de un brand poate deveni in spatiul public o problema de o magnitudine foarte mare doar pentru ca social media este foarte folosita la un nivel fara precedent. Fie ca acea problema este dezvaluita pe social media, fie pe alt canal, informatia ajunge aproape in timp real pe retele ca Facebook si TikTok si este rostogolita si amplificata de aceste retele de socializare, cu un impact greu de controlat sau reparat, in lipsa unei preventii sau a unor interventii in timp util. Din punct de vedere psihologic, orice scandal este de interes pentru utilizatori, chiar daca sunt sau nu sunt clienti directi ai acelei firme implicate. Mai mult, scandalurile au o tractiune foarte mare in social media pentru ca sunt, din punct de vedere psihologic, o forma de divertisment, mai ales cand liderul companiei devine subiectul crizei, valorile sale morale fiind puse la indoiala, iar imaginea sa fiind practic distrusa. Altfel spus, exista riscuri serioase ca o criza de imagine sa se transforme intr-o “judecata” a liderului ", explica Radu Turcescu, strateg de PR si consultant politic.
Riscul de criza de imagine a crescut semnificativ, iar timpul de reactie la o astfel de situatie a scazut drastic odata cu aparitia retelelor de socializare, dupa cum arata studiile internationale. Aproximativ 88% dintre firme au raportat ca riscurile de criza s-au amplificat din cauza social media, iar 64% au raportat pierderi financiare semnificative in urma unor crize amplificate pe retelele sociale, arata un studiu Weber Shandwick - “The Social Media Crisis Preparedness Report”. Totodata, 76% dintre managerii de PR au declarat ca timpul de reactie la o criza s-a redus drastic, adesea la doar cateva ore sau mai putin.
Cifrele mai arata ca social media poate amplifica semnificativ riscurile reputationale si financiare pentru companii, dar si ca un raspuns rapid si bine planificat poate ajuta la atenuarea impactului acestor crize. S-a constat ca 79% dintre crizele analizate au fost exacerbate de retelele sociale, crescand rapid in vizibilitate si complexitate, potrivit studiului “The Impact of Social Media on Crisis Management” - Journal of Contingencies and Crisis Management. Mai mult, un studiu Deloitte - “2018 Global Risk Management Survey” arata ca aproximativ 60% dintre organizatii nu au desfasurat niciodata simulari de criza sau traininguri specifice pentru crizele de PR generate prin social media.
"In ciuda riscului mare adus de social media, companiile nu se pregatesc pentru scenariul unei crize de imagine. Studiile internationale arata ca 54% dintre organizatiile studiate nu aveau un plan de criza specific pentru social media, desi recunosteau riscul crescut asociat acestora. Mai mult, firmele care au suferit crize majore de PR au vazut scaderi ale valorii pe piata de pana la 30% in perioada imediat urmatoare. Intr-o astfel de realitate digitala, companiile trebuie sa fie mai vigilente ca niciodata. Nu doar ca trebuie sa monitorizeze constant mediul online, dar trebuie sa fie pregatite sa gestioneze crizele cu rapiditate si eficienta, pentru a minimiza pierderile financiare si daunele aduse reputatiei. Preventia si gestionarea eficienta a crizelor de imagine sunt cu atat mai importante cu cat 67% dintre consumatori considera ca reactia unei companii la o criza pe social media le influenteaza semnificativ perceptia generala asupra acelei companii. Afacerile si liderii de business din Romania pot fi mai protejati sau pot scapa mai usor de efectele devastatoare ale scandalurilor amplificate online, atata timp cat decid sa stabileasca un plan eficient de preventie deoarece multe crize de imagine, la fel ca o boala spre exemplu, pot fi prevenite", avertizeaza Radu Turcescu.
De altfel, multe crize de imagine nu pot fi evitate, adica acestea se pot declansa, dar pot fi oprite la timp, iar informatia problematica sa fie transformata in timp util in informatie favorabila firmei. Companiile care au raspuns rapid si transparent la crize pe social media au recuperat aproximativ 50% din pierderile reputationale in termen de 3 luni, comparativ cu cele care au raspuns lent sau inadecvat.
Pentru a reduce riscul si a gestiona eficient crizele de PR in era social media, companiile sunt incurajate sa investeasca in monitorizarea continua a social media, sa dezvolte planuri specifice de criza si sa efectueze traininguri periodice pentru echipele lor.
Radu Turcescu este un consultant de criza de imagine specializat in managementul reputatiei companiilor din Romania si in pregatirea unei strategii pentru preventia si protejarea firmelor de crize de imagine. Cu o vasta experienta in navigarea situatiilor sensibile, Radu Turcescu ofera solutii personalizate pentru liderii companiilor care se confrunta cu riscuri crescute de crize de imagine in era digitala. A lucrat pentru prevenirea sau rezolvarea crizelor de imagine cu firme din domenii ca alimentatie publica, financiar, cosmetica, politic sau showbiz.
|