AmCham: Noile masuri fiscale trebuie corelate cu obiectivele de atragere de capital |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 04 Aug 2023 11:26 |
In contextul dezbaterilor din spatiul public vis a vis de pachetul de masuri de consolidare fiscala, AmCham Romania reitereaza sustinerea pentru un cadru fiscal echitabil pentru toti jucatorii din piata, care sa nu permita nici sa nu incurajeze abuzurile, dar sa stimuleze investitiile in special in industriile cu potential de consolidare a competitivitatii Romaniei la nivel regional.
Subliniem nevoia ca noile masuri fiscale (cele mai ample din ultimul deceniu cel putin) sa fie corelate cu obiectivele Romaniei de atragere de capital si de consolidare ca destinatie de investitii strategice, dar si cu legislatia deja aplicabila in domeniu.
In urma unei analize preliminare a propunerilor din varianta de lucru a Ordonantei, vehiculata in media, membrii AmCham au identificat o serie de propuneri care nu au fost discutate in prealabil cu mediul de afaceri si nu au trecut prin procesul de consultare publica. Transparenta si predictibilitatea stau la baza unui mediu de afaceri sanatos, de aceea consideram ca unele masuri adoptate pripit pot avea efecte negative la nivelul economiei romanesti.
In opinia AmCham, unul dintre aspectele care necesita o atentie suplimentara pentru a nu afecta negativ mediul economic, este formula de ajustor fiscal. Ingrijorarea companiilor este ca acest ajustor (similar cu un impozit pe cifra de afaceri) poate dezavantaja Romania in comparatie cu alte tari din regiune. Printre efectele lui poate fi limitarea capacitatii de a atrage investitii de tip greenfield, o discriminare nejustificata intre companii apartinand unui grup si cele care nu au asemenea apartenenta, sau chiar blocarea planurilor de investitii ale companiilor stabilite deja in Romania. La o prima vedere, se poate concluziona ca ajustorul fiscal pune sub semnul intrebarii anumite principii de taxare (de exemplu substanta tranzactiilor, pretul de piata, etc.)
Ne asteptam ca masurile luate in calcul sa tina cont de prevederile Directivei pentru implementarea impozitului minim (Pilonul 2 BEPS) si sa se coreleze cu legislatia preturilor de transfer (de exemplu cu acordurile de pret in avans emise si ce vor fi emise). Recomandam analiza experientei altor tari care au implementat sau sunt in proces de implementare a unor sisteme similare, precum Polonia sau Australia.
De asemenea, punctam nevoia de a fi evitate orice masuri care slabesc eforturile de combatere a evaziunii fiscale pe taxa pe valoare adaugata, cum credem ca este restrangerea masurii de taxare inversa pentru sectorul constructiilor si tranzactii imobiliare.
Un alt aspect important pentru companii este pastrarea instrumentelor care le permit sa sustina organizatiile nonguvernamentale sa suplineasca servicii sociale in domenii critice pentru societate dar pentru care Statul nu are resurse si capacitate, servicii a caror eficienta si necesitate sunt incontestabile. Modificarile propuse, pe langa reducerea avantajului fiscal, vor ingreuna si accesul acestor organizatii la fondurile necesare.
Am sesizat modificari importante focusate pe anumite industrii, precum IT cu restrangerea facilitatilor, sectorul financiar cu limitarea deducerii provizioanelor, constructii si altele. Unele modificari au fost cunoscute din timp, altele apar in premiera, insa toate sunt de natura sa afecteze imediat respectivele industrii.
Pentru a reduce efectele negative, recomandam analizarea particularitatilor de implementare a tuturor modificarilor propuse si un proces amplu de consultare. Reiteram necesitatea respectarii termenului de 6 luni indicat in Codul Fiscal inaintea intrarii in vigoare a modificarilor fiscale, mai ales tinand cont de anvergura lor in acest pachet.
AmCham Romania isi exprima disponibilitatea de a fi parte a discutiilor de analizare a impactului masurilor propuse si a consultarilor de substanta dorite de toate partile afectate care au nevoie de un termen rezonabil intre adoptarea si aplicarea masurilor fiscale, pentru ajustarea planurilor de afaceri.
|