ANAF: Notificari obligatorii pentru declararea cifrei de afaceri |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Cosmin Dincu 14 Dec 2012 15:47 |
Contribuabilii care aplica sistemul TVA la incasare si nu depun la autoritatile fiscale pana la data de 25 ianuarie a fiecarui an notificarea din care sa rezulte ca nivelul cifrei de afaceri din anul precedent se afla sub plafonul de 2,25 milioane de lei vor fi inregistrati din oficiu intr-un registru dedicat. Aceasta reprezinta deocamdata o dispozitie tranzitorie, valabila pentru 2013, iar ulterior, daca nu depun notificarea, firmele vor fi sanctionate potrivit codului de procedura fiscala, care prevede amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei. "Inregistrarea din oficiu in registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se considera valabila incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator celui in care nu a fost depasit plafonul, data de la care contribuabilul aplica sistemul TVA la incasare", se precizeaza intr-un proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Conform aceluiasi ordin, in registru vor fi inclusi contribuabilii care au sediul activitatii economice in Romania, au realizat in anul calendaristic precedent o cifra de afaceri sub plafonul de 2,25 milioane de lei, sunt inregistrati in scopuri de TVA si nu fac parte dintr-un grup fiscal unic. Totodata, vor fi inscrise din oficiu persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in cursul anului calendaristic curent, de la data respectivei inregistrari. Dupa cum se mentiona anterior, pentru anul viitor au fost stabilite dispozitii tranzitorii. Astfel, firmele care au realizat in perioada 1 octombrie 2011-30 septembrie 2012 (inclusiv) cifre de afaceri mai mici de 2,25 milioane de lei si care aplica sistemul TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013 ar fi trebuit sa depuna notificarile pana la data de 25 octombrie 2012. Cu toate acestea, contribuabilii care nu au depus notificarea vor fi inscrisi din oficiu in registru de la 1 ianuarie 2013. "Pentru identificarea si inregistrarea din oficiu a firmelor in registru, autoritatea fiscala va calcula, cu ajutorul unei aplicatii, cifra de afaceri a persoanelor impozabile care indeplinesc conditiile sistemului TVA la incasare, dupa data de 25 ianuarie a fiecarui an, respectiv dupa expirarea termenului legal de depunere a decontului de TVA aferent ultimei perioade fiscale din anul calendaristic anterior. Administratiile fiscale vor instiinta contribuabilii ca au fost inscrisi din oficiu in registru, insa vor trimite instiintari si celor care au depus notificari, insa rezulta ca au avut, in urma calculelor, o cifra de afaceri de peste 2,25 milioane de lei. Contribuabilii aflati in aceasta situatie pot trimite, in termen de cinci zile lucratoare de la data comunicarii instiintarii, documente din care sa rezulte faptul ca valoarea cifrei de afaceri realizata in anul calendaristic precedent se incadreaza in plafonul stabilit, pentru a ramane inscrisi in registru, iar in caz contrar vor fi radiati. Persoanele impozabile inscrise in registru, care depasesc in cursul anului calendaristic curent plafonul de 2,25 milioane de lei si nu depun o notificare la administratiile fiscale pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale in care s-a depasit plafonul, sunt radiate automat din registru", se mai arata in proiectul ANAF. In alta ordine de idei, in cadrul portalului ANAF a fost publicat un anunt potrivit caruia "pentru toate tipurile de situatii financiare si raportari anuale, incepand cu perioada de raportare reprezentata de anul 2011, se schimba atat programele software de raportare (numai PDF cu XML atasat), cat si modalitatea de depunere. Astfel, Ministerul Finantelor Publice recomanda depunerea documentelor prin internet".
Plata TVA la incasare – posibila doar pentru unele firme din ramura de constructii
Potrivit ANAF, identificarea contribuabililor care indeplinesc conditia de radiere din oficiu se face trimestrial, incepand cu data de 26 a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic, respectiv dupa prelucrarea notificarilor primite si a deconturilor de TVA depuse pentru perioadele fiscale din trimestrul anterior. In vederea identificarii, autoritatile fiscale calculeaza cifra de afaceri realizata de contribuabili intre inceputul anului calendaristic curent si sfarsitul trimestrului de referinta. Radierea se considera valabila incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de catre administratiile fiscale, data de la care contribuabilul inceteaza aplicarea sistemului TVA la incasare. Persoanele impozabile pentru care organele fiscale anuleaza, la cerere sau din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA vor fi radiate, tot din oficiu, din registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. In cazul celor inregistrati din oficiu in registru pana la data de 1 ianuarie 2013, inregistrarea se considera valabila incepand cu prima zi calendaristica a anului 2013, data de la care contribuabilul va aplica sistemul TVA la incasare. Dupa cum se cunoaste, Guvernul Romaniei a aprobat la finele lunii august a.c., prin ordonanta, introducerea sistemului TVA la incasare, care presupune colectarea taxei in momentul incasarii contravalorii livrarilor sau prestarilor efectuate, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii facturii. Masura este considerata a fi binevenita, reprezentand rezolvarea unei cereri solicitate de mediul de afaceri inca din momentul declansarii recesiunii. Cu toate acestea, plafonul impus prin normele de aplicare limiteaza aplicarea masurii respective doar pentru o parte din firmele aflate in categoria IMM, respectiv pentru cele ce nu depasesc o cifra anuala de afaceri de 2,25 milioane de lei, Conducerea asociatiilor profesionale din domeniul constructiilor considera ca legea ar trebui extinsa la nivelul tuturor societatilor, insa constientizeaza faptul ca Executivul nu poate asigura un fond prin care sa fie acoperite cheltuielile efectuate in prezent in ceea ce priveste colectarea TVA. Conform estimarilor Guvernului, plata TVA la incasare incepand cu 1 ianuarie 2013 va duce la cresterea PIB cu circa 0,5%, existand si efecte directe din punct de vedere al majorarii gradului de ocupare a fortei de munca si sporirii veniturilor populatiei. Interesant este faptul ca propunerea legislativa initiala privind plata TVA la incasare a fost tergiversata in Parlamentul Romaniei, fiind depusa inca din luna septembrie a anului 2009 si aprobata intr-o prima forma la Senat pe 24 martie 2010, dupa care a fost respinsa de Camera Deputatilor (ce avea putere de decizie pentru legea respectiva) la data de 24 iunie 2010, intrucat forul condus atunci de Roberta Alma Anastase si-a insusit punctul negativ de vedere exprimat de Guvernul Romaniei din acea perioada, care dorea ca plata TVA la incasare sa nu se efectueze deloc sau sa se realizeze doar pentru contractele cu statul. De altfel, in acel moment, chiar daca ambele foruri parlamentare ar fi adoptat proiectul, acesta ar fi fost modificat in forma dorita de Guvern la solicitarea Presedintiei, care ar fi refuzat promulgarea in varianta initiala. In consecinta, actualul Executiv a transat problema – relativ complicata din punct de vedere legislativ, intrucat nu se mai putea solicita in Parlament o schimbare similara - prin intermediul unei ordonante de urgenta (nr. 15/23 august 2012), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 29 august a.c. Pentru informatii suplimentare, www.anaf.ro
|