BDO: 50% dintre firme au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri in anul 2020 |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 27 Apr 2021 09:38 |
A fost publicat raportul de cercetare „1 AN de pandemie COVID-19. Impactul asupra firmelor romanesti”, studiu derulat de o echipa din cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, Camerei de Comert si Industrie Iasi si BDO Romania in randul companiilor romanesti din reteaua de afaceri a partenerilor care au realizat studiul.
Scopul cercetarii, derulate in cursul lunii martie a.c., a fost de a observa evolutia companiilor pe durata primului an al pandemiei COVID-19 (februarie 2020 - februarie 2021), precum si de a avea o masura a perspectivei firmelor pentru anul calendaristic 2021. Datele au fost colectate on-line prin chestionare si prin interviuri de la factorii de decizie din companii (proprietari, directori, administratori sau manageri de filiale), prin intermediul a 81 de interviuri si 276 de chestionare, din 29 de judete ale tarii si municipiul Bucuresti, activand in 18 domenii economice.
Criza, dar nu pentru toate firmele. Aproape 1 din 3 companii participante la studiu au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in februarie 2021 fata de februarie 2020, in timp ce aceeasi proportie a inregistrat o scadere mai mare de 50% a cifrei de afaceri. Totodata, pe intreg anul 2020, 50% dintre firme au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri fata de anul anterior.
Forta de munca. Majoritatea companiilor (60%) au inregistrat cresteri de personal. 68% dintre companiile respondente au precizat faptul ca nu au trimis nici un angajat in somaj tehnic in aceasta perioada, 11% au trimis cel mult 24% dintre angajati in somaj tehnic.
Telemunca a prins si nu prea. In prezent, 40% dintre companiile respondente lucreaza cu toti angajatii la sediu, 39% au decis sa lucreze mixt, atat la sediile companiei cat si online, 9% au mutat complet activitatea in mediul online. In perspectiva revenirii la normal dupa pandemie, 50% dintre companii afirma ca nici un angajat nu isi doreste sa se introduca program combinat de lucru birou-online in timp ce 21% dintre companii afirma ca intre 75%-100% dintre angajatii lor ar dori un astfel de program.
Productivitatea. 51% dintre companii afirma ca productivitatea angajatilor care au lucrat online, de acasa, a fost similara cu cea a unui angajat de la sediu. 21% afirma ca a fost mai mica iar 16% dintre companii afirma ca productivitatea online a fost mult mai mica.
Functiile afacerii afectate de pandemie. Cele mai frecvent mentionate afectari ale functiilor afacerii au fost la nivelul activitatii de vanzari, asociata cu scaderea cererii. Urmatoarele au fost mentionate problemele cu resursa umana din cauza indisponibilitatii angajatilor si probleme de aprovizionare cauzate in special de intarzierea importurilor.
Mentinerea competitivitatii. Cele mai frecvente masuri de mentinere a competitivitatii au fost: valorificarea pietelor actuale, noile canale de comunicare cu clientii, atragerea de noi clienti si introducerea de noi produse si servicii. Cele mai mentionate oportunitati de afaceri identificate in ultimul an sunt cele din mediul online, apoi aparitia unor piete noi si produsele pentru nevoi specifice datorate pandemiei cu COVID 19.
Digitalizare. Companiile au implementat masuri semnificative pe 8 dintre cele 9 directii de digitalizare a afacerii incluse in chestionar. Cele mai frecvente masuri privind digitalizarea afacerii au fost: digitalizarea relatiei cu partenerii, cu institutiile publice, solutiile de lucru online intre angajati, sistemele pentru comenzi, contractari si plati on-line.
Previziuni de evolutie mai favorabila a afacerii in 2021. 53% dintre companii afirma ca se asteapta la o evolutie mai favorabila a afacerii in 2021 decat in 2020, iar 17 % ca se asteapta la o evolutie mai putin favorabila. In privinta angajatilor, doar 13% dintre companii se asteapta la o scadere a numarului de angajati in acest an, restul companiilor estimand ca numarul de angajati se va mentine sau chiar va creste (35% dintre respondenti)
In 2021 majoritatea companiilor intrevad schimbari la nivelul modelului de afaceri. Aproximativ 2/3 dintre companii intentioneaza sa realizeze schimbari ale modelului de afaceri. Pe primul loc, intre schimbarile preconizate ale modelului de afaceri in 2021, sunt schimbarile la nivel de HR, apoi cele de dezvoltare a afacerii online si digitalizare, diversificarea produselor/serviciilor si realizarea de noi investitii.
„Schimbarile clare, evidentiate de studiu, cu impact in succesul firmelor in ultimul an, sunt cresterea valorii create prin digitalizare, extinderea lucrului de acasa si lupta pentru asigurarea unui personal bine pregatit. A acest studiu reprezinta o continuare a unei cercetari derulate in anul 2020, pe baza unui chestionar preluat si adaptat de la Organizatia Internationala a Muncii, cu o dezvoltare a echipei prin atragerea unui al doilea partener, BDO, pe langa CCI Iasi, care a fost partenera si anul trecut.” a declarat conf.univ.dr. Stefan Andrei Nestian, din cadrul Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor, coordonatorul cercetarii.
”Ne-am dorit efectuarea acestui studiu ca o continuare a cercetarii derulate in anul 2020, in cadrul aceluiasi parteneriat. Daca anul trecut am evaluat impactul imediat al starii de urgenta asupra firmelor romanesti, acum am evidentiat, intr-o anumita masura, evolutia companiilor inclusiv in contextul urmatoarelor valuri ale pandemiei. Cert este ca pandemia nu a impactat in acelasi mod si cu masura egala toate domeniile de activitate, iar acest lucru urmeaza sa-l vedem validat exhaustiv la momentul centralizarii tuturor datelor de bilant aferente anului 2020, respectiv in urmatoarele 2-3 luni.”, a declarat Paul Butnariu, Presedintele Camerei de Comert si Industrie Iasi.
“Am participat la realizarea acestei cercetari, in ideea de a ne imbogati perspectiva despre ce a fost, dar mai ales despre care este starea de spirit in randul a ceea ce consideram o parte importanta a ecosistemului de afaceri din Romania. Din pozitia de consultanti ne preocupa sa avem o imagine cat mai fidela, bazata pe date, a evolutiei mediului de afaceri. Doar asa putem veni in intampinarea clientilor nostri cu solutii concrete si eficiente.”, a declarat Dan Schipor, Partener BDO si Consultant in Management.
Pentru raportul integral, click aici!
|