Initiativa CE pentru evitarea dublei impuneri in cazul dividendelor si dobanzilor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 04 Iul 2023 12:24 |
Comisia Europeana a constatat, in timp, faptul ca modul in care se aplica impozitarea dividendelor si a dobanzilor la obligatiuni in statele membre ale Uniunii Europene (UE) reprezinta o deficienta majora a pietei de capital la nivel comunitar. Din acest considerent, institutia a lansat initiativa FASTER (reducerea mai rapida si mai sigura a excesului in impozitarea cu retinere la sursa), sub forma unui proiect de directiva, care isi propune sa simplifice mecanismul, astfel incat investitorii sa beneficieze de conditii mai favorabile cand obtin venituri din dividende sau dobanzi din astfel de instrumente.
In principal, noua reglementare propune o procedura rapida pentru eliberarea certificatelor de rezidenta fiscala, un acces mai usor la facilitatile oferite de reglementarile in vigoare (tratate si directive) si formalitati simplificate pentru recuperarea impozitelor retinute la sursa, pentru dividende si dobanzi, acolo unde este cazul.
Simplificarea emiterii certificatelor de rezidenta fiscala
In acest context, apare conceptul de certificat electronic de rezidenta fiscala (eCRF), cu un format standardizat si proceduri simplificate de eliberare, in cel mult o zi lucratoare. eCRF va avea valabilitate pentru intregul an, indiferent de data emiterii.
Astfel, companiile care efectueaza plati recurente supuse retinerii de impozit pot beneficia de o reducere a sarcinii administrative de documentare.
Noi obligatii de inregistrare si raportare pentru intermediarii financiari
Totodata, proiectul isi propune sa introduca o serie cuprinzatoare de obligatii de inregistrare si raportare pentru intermediarii financiari care doresc sa fie certificati FASTER, pentru conformarea cu Standardele Comune de Raportare (CRS). Desi, intr-o prima faza, intermediarii financiari vor trece prin aceste proceduri suplimentare, pe termen lung, alinierea cu celelalte standarde de raportare va aduce beneficii tuturor actorilor din piata, pentru ca va permite tocmai simplificarea procedurilor de recuperare sau de obtinere a scutirii pentru impozitul cu retinere la sursa.
In plus, propunerea comisiei introduce un aspect nou in ceea ce priveste obligatiile de raportare pentru intermediarii financiari. Acestia vor fi obligati sa raporteze autoritatilor prompt informatii referitoare la clientii lor care primesc dobanzi si dividende din instrumente tranzactionate pe pietele autorizate, dar si date cu privire la platitorii implicati in aceste tranzactii, la fel cum fac in prezent bancile.
Beneficii pentru intermediari si clientii acestora
Intermediarii financiari certificati FASTER vor beneficia de proceduri prioritare pentru reducerea si/sau recuperarea impozitelor cu retinere la sursa pentru clientii lor. Pe de alta parte, acestia vor deveni responsabili cu verificarea rezidentei fiscale a clientilor lor, cu asigurarea eligibilitatii clientilor pentru reducerile de impozit (conform tratatelor de evitare a dublei impuneri sau legislatiei nationale) si pentru rambursarile de impozit. In aceste scopuri, intermediarii trebuie sa colecteze documentele care demonstreaza calitatea clientilor de beneficiari efectivi ai fluxurilor de dividende si/sau de dobanzi din instrumente tranzactionate si sa urmareasca cu atentie datele de achizitie in raport cu datele ex-dividend.
Conform proiectului, clientii acestor intermediari financiari vor beneficia de rambursarea impozitelor retinute (ca urmare a unei proceduri de regularizare) in 25 de zile lucratoare de la solicitare, in conditiile in care in prezent aceasta operatiune poate dura luni sau chiar ani, in functie de jurisdictiile implicate. Este important de mentionat ca introducerea procedurii de rambursare rapida nu exclude optiunea ca beneficiarii dobanzilor si dividendelor din instrumente tranzactionate public sa solicite direct procedura normala de rambursare, adresandu-se autoritatilor fiscale relevante.
Cronologia implementarii
Propunerea FASTER se afla in dezbatere publica si poate suferi modificari inainte de a deveni directiva si, ulterior, legislatie nationala in fiecare stat membru. In varianta actuala, proiectul prevede ca statele membre au obligatia sa transpuna directiva la nivel national pana pe 31 decembrie 2026, cu aplicare din 1 ianuarie 2027.
Pana la acel moment, intermediarii financiari ar trebui sa decida in ce masura intentioneaza sa se certifice conform noii reglementari (mai ales din perspectiva competitivitatii) si sa asigure pregatirea personalului din perspectiva cunostintelor necesare efectuarii procedurilor de diligenta (rezidenta fiscala, conditii substantiale si formale in legatura cu aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri si a reducerilor si scutirilor aplicabile conform legislatiei interne din fiecare stat membru. In plus, acestia trebuie sa pregateasca procedurile de diligenta (inclusiv analiza GAP / analiza a decalajului fata de procedurile de combatere a spalarii banilor – AML - sau de cunoastere a clientelei – KYC -, modele de documentatie, setarea sistemelor IT etc.).
In concluzie, noua propunere legislativa vine in sprijinul investitorilor din toate statele membre ale UE cu proceduri simplificate de inregistrare si de regularizare a impozitelor retinute la sursa pentru veniturile obtinute din dividende si dobanzi, dar si cu obligatii suplimentare pentru entitatile implicate in astfel de tranzactii.
Material de opinie de Daniel Grigore, Senior Manager, Impozitare Directa, Deloitte Romania
|