Horvath: "Ultima mila" este responsabila pentru 77% din costurile de transport |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 16 Mai 2023 12:41 |
„Ultima mila” pana la destinatar este cea mai scumpa pentru transportatori si clientii lor, fiind responsabila de 77% din costuri, dar solutiile inovatoare si ecologice vor reprezenta o piata de crestere majora pentru logistica urbana, arata un studiu realizat de Horvath, una dintre cele mai importante companii internationale, independente, de consultanta in management.
Potrivit analizei „Transformarea in industria de transport si logistica (2023)”, reglementarile in interiorul oraselor (taxe de drum, zone in care nu se circula cu masina), dar si cresterea costurilor si deficitul de personal necesita noi abordari tehnologice si structurale pentru a depasi provocarile legate de „ultima mila” parcursa dintr-o cursa. Inovatiile tehnologice in materie de livrare (vehicule de livrare cu emisii zero, drone) si schimbarile structurale (micro-huburi, combinarea livrarilor intre diversi furnizori de servicii) vor putea imbunatati calitatea serviciilor de livrare la domiciliu, reducand costurile.
In viitorul apropiat, constientizarea problemelor de mediu va continua sa castige teren, insa obstacolele tehnice, ciclul de viata lung al unor active, disponibilitatea resurselor si, in unele cazuri, lipsa de rentabilitate financiara garanteaza ca renuntarea completa la energiile fosile in industria transporturilor si a logisticii nu va fi posibila pana in 2035, releva acelasi studiu.
Traficul rutier e responsabil pentru cele mai multe emisii CO2, iar tendinta este aceea de a muta transportul coletelor pe calea ferata, deja electrificata pe scara larga. In 2023, in Germania, 35% dintre noile camioane inmatriculate vor utiliza combustibili alternativi.
Potrivit studiului, pentru a-si imbunatati sustenabilitatea business-ului, operatorii logistici se concentreaza pe economia circulara, in special pe reciclarea ambalajelor. Standardizarea ambalajelor si automatizarea proceselor sunt factori-cheie pentru economia circulara care faciliteaza reciclarea si reutilizarea si materialelor.
Respondentii in cadrul studiului afirma ca functionarea eficienta a industriei este afectata, in primul rand, de un numar disproportionat de mare al angajatilor care vor parasi acest domeniu de activitate in urmatorii ani, in timp ce mai putini oameni vor fi disponibili pentru angajare. Industria transporturilor si a logisticii se caracterizeaza, de asemenea, prin salarii sub medie, o atractivitate scazuta a activitatii, conditii de munca dificile, precum si putine oportunitati de dezvoltare a carierei.
Digitalizarea este un factor de schimbare a pietei in directia fuziunilor si achizitiilor si a parteneriatelor intre companii IT si companii de logistica, iar pentru a creste capacitatile digitale si a obtine performante digitale, companiile de transport si logistica apeleaza din ce in ce mai mult la parteneriate cu companii de tehnologie si la achizitii de startup-uri. Achizitiile de companii din IT de catre grupurile globale din transport si logistica s-au dublat intre T1 2020 (10) si T4 2021 (21).
Potentialul stadiului actual al tehnicii poate fi exploatat prin digitalizarea multor procese (de exemplu: recunoasterea documentelor si a marfurilor periculoase cu ajutorul inteligentei artificiale). In urmatorii ani, va aparea un nou potential de digitalizare ca urmare a noilor tehnologii (Digital Twin, Internet-of-Things). De-a lungul intregului lant valoric al produselor, se pot obtine castiguri de eficienta prin conectarea digitala a productiei, a comertului cu amanuntul si a logisticii. In viitor, companiile de transport si logistica se vor concentra din ce in ce mai mult pe dezvoltarea si aplicarea de solutii digitale pentru a contracara presiunile asupra costurilor, precum si lipsa de personal.
„Industria transporturilor si a logisticii este supusa unor provocari, din multiple directii, intre care se afla cresterea preturilor la energie, nevoia de a reduce emisiile cu efect de sera, respectiv presiunile clientilor, care vor o mai mare viteza si personalizare a serviciilor. Nu in ultimul rand, acestora li se adauga deficitul de personal, asteptat sa aiba efecte mai acute decat in alte industrii. Expertii din domeniu cauta solutii, intre care se remarca economia circulara si digitalizarea. Adaptabilitatea strategica, structurala si culturala a companiilor si a angajatilor acestora reprezinta factorul decisiv in mentinerea prosperitatii financiare si a competitivitatii, in prezent si in viitor, pentru aceasta industrie,” considera Constantin Pelehra, Senior Project Manager, Horvath Romania.
Datele studiului Horvath arata ca, printre principalele obiective ale transformarii in transporturi si logistica, se numara: (1) promovarea arhitecturilor si a platformelor deschise, astfel incat datele sa poata fi partajate atat in cadrul companiilor, cat si intre sectoare economice; (2) extinderea retelelor de aprovizionare in Europa, atunci cand clientii anunta schimbari in fluxurile de marfuri; (3) stabilirea managementului strategic al produselor pentru a diversifica portofoliul de produse intr-un mod semnificativ; si (4) imbunatatirea conditiilor de munca, concentrarea pe retentia personalului si optimizarea imaginii industriei.
In cadrul studiului „Transformarea in industria de transport si logistica (2023)” au fost intervievati 32 de experti, cercetatori si manageri din peste 15 companii globale de top din domeniu precum DB Schenker, DPD, Hapag-Lloyd, Hermes, Lufthansa Cargo, Rail Cargo Group si altele.
|