MEEMA (Q&A): Clarificari privind accesarea facilitatilor fiscale de catre companii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 02 Apr 2020 12:10 |
Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri (MEEMA) transmite o serie de clarificari punctuale privind accesarea facilitatilor fiscale de catre companii si obtinerea Certificatelor de Situatie de Urgenta.
Materialul integral este publicat in continuare.
- Cum pot beneficiarii programelor nationale sa suspende obligatiile contractuale pe perioada starii de urgenta?
- Obligatiile contractuale pot fi suspendate pe perioada starii de urgenta, de catre beneficiarii programelor nationale care au inchis sau redus activitatea, la cerere, urmand urmatorii pati:
• transmiterea unei notificari prin e-mail catre Agentia pentru IMM, Atragere Investitii, Promovare Export (AIMMAIPE) cu care a incheiat acordul de finantare cu privire solicitarea de a suspenda clauzele contractuale, fara a attepta raspuns de la institutie.
• solicitarea online pe site-ul www.prevenire.gov.ro, in perioada urmatoare, a unuia dintre tipurile de Certificat de Situatie de Urgenta - Tip 1 (albastru) sau Tip 2 (galben), emise de catre MEEMA, conform Ordinului Ministrului Economiei, Energiei ti Mediului de Afaceri nr. 791/2020 - certificatul se va prezenta ulterior reprezentilor AIMMAIPE la vizitele de monitorizare sau se va folosi in aceasta perioada in relatiile cu institutiile publice pentru obtinerea, in conditiile legii, de facilitati de creditare, masuri de sprijin, ori in relatiile comerciale: amanarea la plata pentru serviciile de utilitati, invocarea de forta majora.
- Pot beneficia de somaj tehnic daca sunt beneficiar al programelor nationale?
- Da. Tomajul tehnic va fi obtinut in urma depunerii, de catre angajator, prin potta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum ti a municipiului Bucuretti, in raza carora iti au sediul social, o cerere semnata ti datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere ti de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului.
Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea tomajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care iti reduc sau iti intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2
- Cand se vor incheia actele aditionale?
- Actele aditionale se vor incheia dupa finalizarea starii de urgenta.
- Se va prelungi temenul de depunere a decontului pentru beneficiarii SUN 2018?
- MEEMA are in vedere solicitarile beneficiarilor de prelungire a termenului de decont ti va actiona in acest sens in perioada urmatoare.
- Firme ce au deschis activitatea in perioada decembrie 2019 - februarie 2020 ti nu pot justifica o scadere de 25% a veniturilor.
- Aceste societati pot opta pentru certificat de tip TIP 1 (ALBASTRU) - destinat solicitantilor care cer acordarea pentru ca au intreruperea totala sau partiala a activitatii ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta decretate.
- Clarificari legate de semnatura electronica in procesul de obtinere al CSU.
- Declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal, prin care solicitantul iti asuma ca toate informatiile furnizate in vederea obtinerii certificatului sunt conforme cu realitatea ti respecta legislatia in vigoare va fi semnata de catre reprezentantul legal. In situatia in care reprezentantul legal nu detine semnatura electronica, acesta poate semna olograf, urmand ca toate documentele ce urmeaza a fi incarcate in platforma https://prevenire.gov.ro (inclusiv declaratia pe propria raspundere) sa fie semnate electronic de catre imputernicitul desemnat in acest sens - adica il poate imputernici sa semneze electronic documentele pe contabilul societatii, in declaratia pe propria raspundere existand un camp destinat imputernicirii.
- Ce tip de certificat este necesar pentru a beneficia de ajutorul de tomaj tehnic de 75%?
- Nu este necesar.
- Unde se solicita eliberarea certificatelor?
- Certificatele de Situate de Urgenta vor fi solicitate ti eliberate, exclusiv online, prin aplicatia ce va putea fi accesata din platforma https://prevenire.gov.ro.
- De unde se descarca declaratia pe proprie raspundere?
- Declaratia pe propria raspundere se va putea descarca din aplicatia dedicata, ce va fi operationalizata pe platforma https://prevenire.gov.ro.
- Declaratia pe proprie raspundere este diferita in functie de tipul de certificatului de urgenta?
- Nu. In Declaratia pe propria raspundere aveti o optiune, pe care trebuie sa o bifati pentru a preciza ce fel de CSU doriti.
- Persoanele fizice autorizate ti intreprinderile individuale, care nu se incadreaza pentru tomaj tehnic, pot beneficia de CSU?
- Orice operator economic a carui activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2 ti a inregistrat reducerea incasarilor sau veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minim 25% fata de media incasarilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020 sau este inchis poate solicita CSU pentru a fi ajutat in relatiile cu institutiile publice pentru obtinerea, in conditiile legii, de facilitati/ masuri de sprijin (cum ar fi plata utilitatilor, in relatiile comerciale etc.).
- Administratorii de microfirme care iti obtin veniturile prin dividende pot beneficia de certificate?
- Certificatele de Situatie de Urgenta se acorda operatorilor economici a caror activitate este afectata de pandemia SARS-CoV-2.
- Agentiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, ce tip de certificat pot solicita?
- Daca sunt afectate la incasari/ venituri - pot solicita CSU tip 2 (galben). Daca sunt afectate ca umare a efectelor deciziilor autoritatilor CSU de tip 1 (albastru).
- Firmele beneficiare Start-up Nation pot solicita CSU?
- Da, toti operatorii economici a caror activitate este afectata de pandemia de SARS-CoV-2 pot solicita CSU, dupa cum urmeaza:
• TIP 1 (ALBASTRU) – eliberata in baza declaratiei pe propria raspundere ce va putea fi descarcata de pe platforma prevenire.gov.ro in momentul operationalizarii aplicatiei electronice, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta;
• TIP 2 (GALBEN) – eliberata in baza declaratiei pe propria raspundere ce va putea fi descarcata de pe platforma prevenire.gov.ro in momentul operationalizarii aplicatiei electronice din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor/veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
|