MF: Politica fiscala vizeaza cheltuielile de capital si diminuarea deficitului bugetar |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 08 Iun 2018 12:23 |
Dupa finalizarea consultarilor bilaterale dintre reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si cei ai FMI, sinteza concluziilor comitetului director al FMI a mentionat imbunatatirea starii economiei, rata scazuta a somajului si imbunatatirea sectorului financiar. Romania beneficiaza de o crestere economica robusta, de cresterea numarului de noi locuri de munca si de o datorie publica scazuta.
Ma bucur ca, atat Fondul Monetar International, cat si Banca Mondiala si-au imbunatatit prognozele de crestere economica a Romaniei pentru anul 2018, de la 4,4% la 5,1%, respectiv de la 4,5% la 5,1% si se apropie din ce in ce mai mult de estimarile din Programul de Guvernare. Deciziile adoptate in acest an, pentru incurajarea investitiilor - simplificarea legislatiei achizitiilor publice, promovarea proiectelor in parteneriat public privat, infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii si cresterea absorbtiei fondurilor europene, fac din Romania o destinatie atractiva pentru investitori. Totodata, avem in vedere promovarea unor masuri de eficientizare a activitatii ANAF si de simplificare a legislatiei pentru reformarea administrarii fiscale care vor duce la o mai buna colectare a veniturilor bugetare si va contribui la reducerea si combaterea evaziunii fiscale, a declarat ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici.
O prioritate a Ministerului Finantelor Publice (MFP) este asigurarea unui spatiu fiscal optim pentru stimularea investitiilor publice prin cresterea eficientei managementului fiscalitatii. Asigurarea veniturilor bugetare se va realiza prin reformarea sistemului de administrare fiscala si construirea unei infrastructuri informatice adecvata bazelor de date fiscale si administrarii veniturilor. Pentru rationalizarea cheltuielilor publice, s-a pus bazele unui sistem centralizat de achizitii publice si se va operationaliza in cadrul Ministerului Finantelor Publice un departament de analiza a cheltuielilor.
Pe termen scurt, politica fiscala va prioritiza cheltuielile de capital, iar deficitul bugetar va fi mentinut in cadrul regulilor fiscale ale UE. Strategia pe termen mediu prevede scaderea deficitului bugetar ESA de la 2,95% din PIB in 2018, la 1,45% in 2021. In acelasi timp, Guvernul a decis mentinerea la 1% a obiectivului pe termen mediu pentru deficitul structural. Datoria publica de doar 36,8% din PIB inregistrata la nivelul sfarsitul anului 2017(conform legislatiei nationale fara finantare temporara), este sustenabila si va ramane sub 60% in toate scenariile de stres analizate. Este important de mentionat faptul ca la nivelul datoriei publice la 31 decembrie 2017 a fost de 35% din PIB (conform metodologiei UE).
Pe termen mediu, se va mentine intr-un ritm robust cresterea economica, iar pozitia externa va fi sustenabila. Pentru al treilea an consecutiv cresterea economica a accelerat pana la 6,9% in 2017, iar nivelul de ocupare a fortei de munca a crescut peste nivelul anterior crizei. Masurile economice transparente si predictibile, menite sa creasca venitul gospodariilor si sa reduca impozitarea indirecta, au continuat sa fie principalul motor al cresterii economice. Efectele propagate ale masurilor de stimulare si tendinta ascendenta a creditului de consum vor sustine tendinta crescatoare. In acelasi timp, contributia formarii brute de capital fix la cresterea PIB a trecut de la o valoarea negativa in anul 2016 la una pozitiva in 2017, pe seama redresarii investitiilor private. La inceputul anului 2018 s-a inregistrat o relansare semnificativa a lucrarilor de constructii nerezidentiale si civile. Cresterea investitiilor este asteptata sa se accelereze pe termen mediu, ca urmare a multiplicarii efectelor generate de reducerea de a taxe, de imbunatatirea constanta a absorbtiei fondurilor UE si de expansiunea volumului de creditare.
Conform Articolului IV din Statutul FMI, anual sunt evaluate politicile economice si financiare ale tuturor membrilor pentru a urmari cresterea economica si stabilitatea rezonabila a preturilor. In acest context s-au derulat consultari bilaterale intre reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si cei ai FMI, iar rezultatul acestor analize au un caracter de recomandare.
|