PwC: Achizitiile in perioade economice incerte pot genera castig pentru investitori |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 07 Dec 2020 15:49 |
Pe masura ce societatile si actionarii lor incep sa-si reconstruiasca afacerile pentru perioada post-COVID-19, ne asteptam sa vedem o crestere a volumului tranzactiilor din mai multe motive: unele pot fi doar de supravietuire cu un partener alaturi, altele pot fi oportuniste sau strategice pentru o dezvoltare accelerata.
Desi anul 2020 incepuse cu un ”pipeline” solid de tranzactii, care promitea un an de exceptie, perioada de “lockdown” din martie-aprilie a venit cu o incetinire a ritmului de negociere intre parti si implicit intarzierea semnarii unor tranzactii. Aceasta evolutie este normala.Volumele si valorile tranzactiilor scad initial intr-o recesiune economica determinata de un eveniment exogen, cum a fost izbucnirea pandemiei COVID-19, intrucat investitorii sunt mai precauti fata de investitiile mari sau investitii in sectoare in afara domeniului lor de activitate sau in afara ariei lor geografice.
Piata de fuziuni si achizitii este insa obisnuita cu incertitudini si observam ca exista tranzactii incheiate chiar si in aceasta perioada de criza, precum si tranzactii noi care capata contur, chiar daca discutiile si procesul tranzactional dureaza un pic mai mult, ceea ce inseamna ca investitorii au incredere in business-urile unde managementul a dovedit ca poate depasi o situatie de criza. De asemenea, s-a constatat de-a lungul timpului ca investitorii care au facut tranzactii in perioade de recesiune au inregistrat randamente crescute ale investitiilor lor.
Spre exemplu, potrivit unui studiu realizat de PwC, investitorii care au facut achizitii in timpul recesiunii din 2001 au inregistrat randamente mai mari pentru actionari, de 7%, fata de competitorii lor care au realizat tranzactii un an mai tarziu. Si randamentele au fost chiar mai bune, de 10%, la societatile care au anuntat tranzactii in prima jumatate a acelei recesiuni.
Strategii si oportunitati
In etapa de reconfigurare a strategiilor pe termen lung, fuziunile si achizitiile pot insemna pentru societati o recuperare mult mai rapida dupa criza COVID-19. Vedem ca interesul investitorilor este ridicat si exista resurse financiare in piata pentru investitii. Intr-un sondaj recent efectuat de PwC, “CFO Pulse COVID-19”, implicand peste 900 de directori financiari la nivel global, concluzia a fost ca fuziunile si achizitiile vor face parte din strategiile lor de relansare a afacerilor. Astfel, un sfert dintre respondenti au spus ca vor folosi M&A pentru a reconstrui sau a imbunatati veniturile si fluxurile de numerar ale societatilor pe care le administreaza.
Este deja evident ca anumite sectoare vor fi schimbate irevocabil de criza COVID-19. Prin urmare, este posibil ca pentru jucatorii din turism, transporturi si horeca, puternic afectate de criza, sa fie in mare parte o chestiune de supravietuire. Dar pentru alte sectoare care nu au fost atat de afectate sau care au beneficiat de noi oportunitati in aceasta perioada, deciziile vor fi determinate mai mult de strategia lor de crestere.
Pandemia actioneaza ca un catalizator pentru schimbarile care erau deja in curs. De exemplu, jucatorii din comertul online, serviciile de curierat si sectorul IT&C vor deveni mai puternici. Migratia catre cloud se va accelera si va creste cererea de servicii prin intermediul data centers, care se afla deja la un nivel istoric. Societatile cu pozitie financiara solida pot profita de noi oportunitati pentru a-si adapta modelele de afaceri la aceasta noua normalitate, inclusiv prin achizitionarea unor parti din lantul lor de aprovizionare sau distributie si/sau de concurenti aflati in dificultate.
De asemenea, fuziunile si achizitiile pot facilita transformarea digitala accelerata de aceasta perioada, dar si activitatile de inovare, cercetare si dezvoltare. Digitalizarea accelereaza tendintele existente si poate genera mai multe tranzactii trans-sectoriale care implica tehnologie.
Ne asteptam sa vedem un volum crescut de tranzactii initiate de fonduri de investitii si corporatii cu bilanturi puternice care dispun de resurse financiare.
Trimestrul al treilea a venit cu o revigorare a tranzactiilor in Romania
Pentru piata romaneasca, trimestrul al treilea a venit cu o revigorare a tranzactiilor incheiate, inclusiv cateva tranzactii mari cum ar fi vanzarea activelor CEZ din Romania catre fondul de investitii Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA) sau preluarea a 54% din actiunile operatorului de servicii de telefonie fixa Telekom Romania Communications de catre Orange.
In anul 2019, piata fuziunilor si achizitiilor din Romania isi reluase trendul ascendent comparativ cu anul anterior, inregistrand un avans de 4% si o valoare estimata de 5,2 miliarde de euro, potrivit studiului realizat de echipa integrata de tranzactii a PwC Romania si D&B David si Baias. Vom vedea la inceputul anului 2021 cum se va incheia anul in curs si care sunt perspectivele pentru anii viitori, dar ne asteptam ca in 2020 atat volumul, cat si valoarea tranzactiilor sa fie sub nivelul anului 2019.
Sfaturi de urmat pentru tranzactii de succes in perioade de criza: Perspectiva incheierii unei tranzactii intr-o perioada de criza poate fi descurajanta. Totusi, societatile care abordeaza proiecte de M&A ca parte a unui plan strategic pe termen lung vor fi intr-o pozitie mai buna sa valorifice oportunitatile pe care acest nou context le ofera.
Cateva sfaturi de urmat pentru o tranzactie de succes:
- Strategia de M&A si increderea in leadership: luati in considerare achizitiile strategice sau posibilitatea gasirii unui partener, si de ce nu posibilitatea unui exit; luati in calcul diferite scenarii (de exemplu, pachet minoritar vs pachet majoritar; injectie de capital vs. cumparare/ vanzare de actiuni) si pastrati o comunicare directa cu partile interesate; identificati sinergii si modalitatea cea mai buna de integrare post-achizitie.
- Disponibilitatea capitalului: explorati unde si cum puteti restructura datoriile financiare si modul in care finantati capitalul circulant.
- Experienta clientilor: acordati prioritate nevoilor clientilor, analizati modalitatile prin care sa pastrati si sa extindeti baza de clienti.
- Operatiuni: revizuiti preturile, repozitionati lanturile de aprovizionare si distributie pe termen lung si gasiti modalitati de eficientizare si optimizare.
- Forta de munca: fiti alaturi de oamenii vostri cheie si gasiti modalitati prin care munca lor sa nu fie afectata; evaluati cu atentie forta de munca in societatile pe care vreti sa le achizitionati si fiti atenti cum integrati cele 2 echipe post-achizitie sau cum ajutati in perioada de tranzitie dupa vanzare.
|