PWC: Implicatiile noului pachet de TVA pentru comertul electronic pentru companii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 06 Iul 2021 06:25 |
Pachetul cuprinde o serie de modificari ale legislatiei europene obligatorie in privinta regimului TVA pentru vanzarile de bunuri si servicii catre consumatorii finali din UE, urmare a comenzilor plasate preponderent online.
In prezent, furnizorul datoreaza TVA pentru vanzarile la distanta efectuate in UE, iar cota aplicabila este determinata de incadrarea in plafoanele stabilite individual de fiecare stat membru unde se livreaza bunuri destinate consumatorilor finali. Astfel, cand plafoanele sunt depasite, furnizorii trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in acele state membre si sa raporteze si sa plateasca TVA pentru vanzarile efectuate. Pentru bunuri livrate din afara UE se aplica o scutire de TVA pentru pachetele de pana la 22 euro, ceea ce a condus la diferite scheme de introducere in UE a bunurilor de import fara TVA fie prin fragmentarea unor comenzi mai mari, fie prin declararea voit eronata a valorii bunurilor in vama.
Tinand cont de neajunsurile sistemului actual, Comisia Europeana a urmarit sa reglementeze un cadru uniform de impozitare cu TVA pentru toate bunurile livrate consumatorilor finali din UE, precum si un mecanism facil de raportare si plata a TVA prin ghiseul unic. Prin aceste modificari, Comisia Europeana se asteapta sa aduca venituri suplimentare din TVA de 7 miliarde euro in UE.
Companiile din Romania care vand bunuri catre consumatori din alte state membre vor trebui sa isi reanalizeze aceste vanzari la distanta, in baza noului plafon unic la nivelul UE de 10.000 euro. De asemenea, vor trebui sa adapteze sistemul informatic pentru a-si indeplini obligatiile de TVA pentru bunuri de import cu valoare redusa.
Daca societatile din Romania au deja coduri de TVA in alte state membre in urma depasirii actualelor plafoane pentru vanzarile la distanta, companiile pot avea in vedere utilizarea regimului special UE OSS pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta. De asemenea, pentru bunuri din import cu valoare redusa livrate catre consumatori finali din UE pot lua in considerare utilizarea regimului special IOSS.
In cazul societatilor care opereaza interfete electronice, acestea vor trebui sa reanalizeze lista comerciantilor care vand bunuri pe marketplace si sa implementeze o structura de comercializare de tip cumparator-revanzator pentru vanzarile la distanta facilitate in UE, daca sunt indeplinite conditiile.
Fie ca sunt din Romania sau societati stabilite in afara UE care aleg Romania ca stat membru de inregistrare, pentru regimurile speciale UE OSS, non-UE OSS sau IOSS, societatile vor trebui sa tina evidente privind vanzarile la distanta/serviciile prestate, astfel incat sa permita controlul din partea autoritatii fiscale a sumelor de TVA datorate.Acestea sunt principalele implicatii pentru companii ale modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG nr. 59/2021 care transpune prevederi ale Directivelor (UE) 2017/2455 si 2019/1995. Pentru mai multe informatii privind continutul actului normativ, cititi aici.
*** Articol de Adina Vizoli-Alexandru, Tax Director la PWC Romania.
|