PwC: Numar limitat de proceduri amiabile initiate in materia preturilor de transfer |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 03 Dec 2020 13:52 |
Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a publicat cu ocazia Zilei certitudinii fiscale (Tax Certainty Day) de pe 18 noiembrie 2020, un top al celor mai performante tari in cadrul procedurilor amiabile, intitulat Premiile MAP 2019. Este document nou care vine in completarea statisticilor anuale privind procedurile amiabile (Mutual Agreement Procedure - MAP) pe care organizatia le face publice cu regularitate.
Vom prezenta succint in continuare aspectele cele mai relevante atat in privinta statisticilor globale privind procedurile amiabile, cat si castigatorii Premiilor MAP 2019, pentru fiecare dintre categoriile propuse de OCDE, cu referire la locul pe care il ocupa Romania in cadrul acestui „peisaj” global al procedurilor amiabile.
Statistici MAP 2019
Reamintim ca statisticile publicate de OCDE sunt rezultatul angajamentelor asumate de statele care au decis sa implementeze standardul minim impus prin Actiunea 14 „Eficientizarea mecanismelor de solutionare a disputelor” din cadrul planului de masuri pentru Prevenirea erodarii bazei impozabile si transferul profiturilor OCDE.
OCDE ofera, astfel, pe site-ul propriu informatii statistice privind procedurile amiabile in anul 2019 din 105 jurisdictii. Acestea acopera majoritatea procedurilor amiabile existente la nivel global si prezinta detalii pentru fiecare jurisdictie in parte, cat si informatii agregate la nivel global.
Per ansamblu, statisticile aferente anului 2019 ne arata urmatoarele:
- Numarul de cazuri noi continua sa creasca, in anul 2019 fiind cu 20% mai multe cazuri de preturi de transfer incepute si cu 5% mai multe cazuri din alte domenii, comparativ cu anul 2018;
- Desi autoritatile competente au inchis mai multe cazuri in 2019 decat in 2018, numarul de cazuri nefinalizate la nivel global continua sa creasca, fapt datorat cresterii numarului de aplicatii MAP noi.
Am putea concluziona ca interesul contribuabililor pentru acest instrument alternativ de solutionare a disputelor fiscale a crescut constant si tinde sa devina un mecanism uzual de solutionare litigiilor fiscale, alaturi de cele traditionale. Totusi, autoritatile fiscale par sa nu tina ritmul cu aceste schimbari de abordare din partea contribuabililor.
- In cazul procedurilor amiabile incheiate in anul 2019, 52% din acestea au fost finalizate printr-un acord amiabil care a rezolvat pe deplin dubla impunere (cu 5% mai putin decat in 2018), iar in 15% din cazuri (mai putin cu 2% decat in 2018), statele au oferit solutii unilaterale de eliminare a dublei impuneri.
- Durata medie de solutionare a cererilor nu s-a imbunatatit semnificativ in cazurile de preturi de transfer - 31 de luni in 2019, comparativ cu 33 de luni in 2018 - iar in celelalte cazuri, durata medie chiar a crescut - 22 de luni in 2019, comparativ cu 14 luni in 2018.
Ar putea rezulta ca statele sunt in continuare mai degraba inclinate spre o negociere intre ele pentru solutionarea disputelor fiscale, decat spre solutionarea acestora de o maniera unilaterala, ceea ce - combinat cu statisticile de mai sus - releva necesitatea unei abordari proactive si eficiente din partea tuturor statelor implicate in procedura amiabila pentru a elimina, pe calea negocierilor, dubla impunere intr-un termen rezonabil (sau macar in termenul legal, daca este cazul).
Premiile MAP 2019
Cu titlu de noutate, anul acesta OCDE publica pe site-ul propriu asa-numitele Premii MAP 2019 in cadrul carora sunt aduse in atentia publicului cele mai performante jurisdictii in materia procedurilor amiabile, in functie de patru categorii, dupa cum urmeaza:
Durata medie pentru inchiderea cazurilor MAP
1. in materia preturilor de transfer, pe primele locuri se situeaza Marea Britanie si Japonia, cu o durata medie de 21 de luni pentru solutionarea procedurilor amiabile;
2. si in celelalte cazuri, Marea Britanie ocupa primul loc in clasament, cu o durata medie de solutionare de 6 luni.
„Varsta” cazurilor
Tara cu cele mai putine cazuri vechi (i.e. cazuri primite inainte de 2016) ramase inca in lucru la finalul anului 2019 este Belgia, cu un procent de 10%.
Managementul cazurilor:
1. din categoria jurisdictiilor care gestionau peste 100 de cazuri la finalul anului 2019, Belgia ocupa primul loc, avand o rata de inchidere a cazurilor de aproximativ 67%.
2. din categoria jurisdictiilor care gestionau intre 20 si 100 de cazuri la finalul anului 2019, Norvegia ocupa primul loc, avand o rata de inchidere a cazurilor de aproximativ 65%.
Cooperare:
1. in materia preturilor de transfer, cele doua tari intre care a existat cea mai eficienta cooperare sunt India si Japonia, acestea ajungand la un acord amiabil in 64% din cazuri;
2. in celelalte cazuri, primul loc este ocupat de Norvegia si Statele Unite ale Americii, acestea ajungand la un acord amiabil in 94% din cazuri.
Romania. Unde ne situam?
Momentan, Romania nu se afla pe niciunul dintre aceste clasamente, fiind la inceput de drum atat in ceea ce priveste numarul cazurilor de MAP, cat si expunerea la o cazuistica diversificata. Numarul inspectiilor fiscale care vizeaza preturile de transfer a fost si este in continua crestere in ultimii ani la nivel national, iar multe dintre acestea au condus la o dubla impozitare la nivel de grup care a determinat initierea unor proceduri amiabile. Totusi, Romania nu are, in continuare, nicio procedura amiabila solutionata pe fond la acest moment, conform statisticilor OCDE. Credem ca este unul dintre motivele pentru care statisticile arata ca entitatile afectate de dubla impunere au recurs la procedura amiabila intr-un numar din ce in ce mai scazut. Mai exact, in anul 2019 au fost initiate doar 8 proceduri amiabile, fata de 17 cazuri in anul 2018.
Numarul limitat de proceduri amiabile initiate in Romania poate fi si o consecinta a necunoasterii, in randul contribuabililor, a modului de functionare a acestui mecanism de evitare a dublei impuneri, respectiv a avantajelor si dezavantajelor pe care le presupune, in contextul in care si vizibilitatea asupra acestui instrument, la nivelul autoritatilor fiscale, este una relativ scazuta.
Din statisticile publicate de OCDE aflam insa ca principalii parteneri ai Romaniei in procedurile amiabile sunt Austria si Germania, Austria aflandu-se pe locul 6 in topul tarilor cu cea mai mica durata medie de solutionare a cazurilor, iar Germania aflandu-se pe locul 4 in topul tarilor cu cea mai mare rata de inchidere a cazurilor.
Dupa cum anticipam, in ceea ce priveste solutionarea procedurilor amiabile, in anul 2019 in Romania au fost inchise 6 cazuri de MAP. Din pacate insa, niciunul din acestea nu a fost solutionat prin ajungerea la un acord intre cele doua autoritati pentru eliminarea in totalitate a dublei impuneri, ci fie au fost acordate solutii unilaterale, fie au fost gasite remedii interne, fie contribuabilul si-a retras cererea.
Concluzii
Statisticile publicate de OCDE releva ca principalii parteneri ai Romaniei in procedurile amiabile sunt Austria si Germania. Ambele tari se afla in topul ierarhiei realizate, Austria aflandu-se pe locul 6 in topul tarilor cu cea mai mica durata medie de solutionare a cazurilor, iar Germania aflandu-se pe locul 4 in topul tarilor cu cea mai mare rata de inchidere a cazurilor. Aceste date genereaza premise excelente pentru solutionarea procedurilor amiabile demarate de catre contribuabilii romani, autoritatea competenta romana fiind in pozitia de a tine legatura si a negocia cu autoritati competente cu un apetit de solutionare a cazurilor extrem de ridicat.
In ceea ce priveste solutionarea procedurilor amiabile, in anul 2019 in Romania au fost inchise 6 cazuri de MAP.
Numarul limitat de proceduri amiabile initiate in Romania este, in primul rand, consecinta necunoasterii, in randul contribuabililor, a modului de functionare a acestui mecanism de evitare a dublei impuneri, respectiv a avantajelor si dezavantajelor pe care le presupune. Totusi, cum numarul inspectiilor fiscale care vizeaza preturile de transfer a fost si este in continua crestere in ultimii ani la nivel national, iar multe dintre acestea au condus la o dubla impozitare la nivel de grup care a determinat initierea unor proceduri amiabile, ne asteptam ca expunerea si experienta in atat in randul contribuabililor, cat si la nivelul autoritatii competente romane sa creasca si sa se dezvolte in viitor, astfel incat numarul cauzelor solutionate sa creasca semnificativ in urmatoarea perioada.
In egala masura, aceste perspective optimiste sunt determinate si de transpunerea in legislatia romaneasca a Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 octombrie 2017 privind mecanismele de solutionare a litigiilor fiscale in Uniunea Europeana si care confirma angajamentul ferm al Statelor Membre spre eficientizarea acestui instrument de evitare a dublei impuneri prin consacrarea lui legislativa in dreptul european. Noile proceduri, aplicabile tranzactiilor desfasurate incepand cu 2018, sunt detaliate si precise, astfel incat apreciem ca vor creste si mai mult expunerea, intelegerea si, deci, popularizarea procedurii amiabile ca si mijloc alternativ de solutionare a disputelor fiscale, care va intra, astfel, in randul mecanismelor uzuale utilizate de contribuabili in vederea evitarii dublei impozitari.
In concluzie, statisticile OCDE, dar mai ales instituirea premiilor, contureaza o preocupare din ce in ce mai pregnanta a statelor pentru a da o noua dimensiune procedurilor amiabile. Ne asteptam, astfel, ca interesul si entuziasmul autoritatilor fiscale competente sa creasca exponential in urmatoare perioada, inclusiv pe fondul vizibilitatii pe care o confera ”premierea” si recunoasterea publica, la nivel mondial, a meritelor statelor de catre OCDE.
Provocarile procedurii amiabile si practicile administratiei fiscale din Romania, precum si avantajele si dezavantajele acesteia vor fi dezbatute pe larg in cadrul webinarului organizat de echipa de preturi de transfer a PwC Romania, in data de 8 decembrie 2020.
|