PwC: Recuperarea cererii este total imprevizibila, pe zone si segmente de clienti |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 09 Iul 2020 08:10 |
Criza generata de pandemia COVID-19, devenita cea mai mare problema a lumii in ultimele luni, s-ar putea transforma insa si in una dintre cele mai mari oportunitati pentru dezvoltarea afacerilor. COVID-19 a perturbat modul de functionare a companiilor si am asistat la o dependenta tot mai mare de tehnologie, care va deveni de fapt noul normal in viata fiecarei organizatii. In acest context, am observat o mobilizare, dar si o schimbare de mentalitate a companiilor in ceea ce priveste digitalizarea, multe fiind practic obligate de situatie sa-si accelereze agenda de transformare digitala.
O strategie digitala puternica si adoptarea tehnologiilor potrivite pot oferi cadrul si instrumentele necesare pentru inovatie, transformare si pentru adresarea celor mai mari provocari cu care se confrunta organizatiile in aceasta criza: incertitudine, munca la distanta, intreruperi in lantul logistic, mutarea vanzarilor in online, gestionarea cheltuielilor… De asemenea, dupa lockdown, recuperarea cererii este imprevizibila, neuniforma pe zone, sectoare si segmente de clienti.
Prin urmare, agenda transformarii digitale care sa faca trecerea rapida la noul normal ar trebui sa se concentreze pe trei imperative cheie:
- Valorificarea noilor tehnologii si migrarea catre platformele digitale care permit munca si colaborarea la distanta si cresterea transparentei in afaceri, rezistenta operationala si eficienta costurilor.
- Accelerarea vanzarilor online pentru a face fata cresterii cererii si adoptarea de servicii digitale pentru imbunatatirea experientei clientilor si care sa accelereze diferentierea fata de concurenta.
- Incheierea de parteneriate pentru a extinde capabilitatile digitale si inovatia, adica solutii verticale precum telemedicina si educatia online, precum si solutii orizontale precum activarea comertului digital, servicii cloud, solutii de automatizare si securitatea cibernetica.
Ce investitii pregatesc companiile
Companiile au nevoie de servicii si produse care sa raspunda noilor realitati, iar creativitatea, inovatia si tehnologia vor fi factori determinanti in aceasta cursa. Potrivit celui mai recent sondaj global PwC COVID-19 CFO Pulse, 63% dintre directorii financiari au in vedere produse si servicii noi sau imbunatatite pentru ameliorarea veniturilor si 36% sa exploreze strategii alternative de distributie, cum ar fi trecerea la vanzare sau livrare virtuala a serviciilor.
In acest context, 86% vor continua investitiile planificate in cercetare si dezvoltare, iar 89% investitiile planificate in transformare digitala, ceea ce corespunde constatarilor despre planurile companiilor de a accelera automatizarea si de a imbunatati experienta de munca la distanta.
In ansamblu, in toate industriile sunt asteptate investitii mai mari in Inteligenta Artificiala / analiza avansata de date, automatizare, Internet of Things (IoT), securitate cibernetica si servicii cloud.
Spre exemplu, in cazul spitalelor si clinicilor, presiunea mare asupra operatiunilor in timpul pandemiei, pentru colectarea datelor si stavilirea raspandirii virusului, a sporit nevoia de transparenta si eficienta, care este posibila prin automatizari avansate. In plus, investitiile in telemedicina sunt de asteptat sa accelereze, solutiile digitale de sanatate fiind in prim plan in noul normal.
Companiile farmaceutice au incheiat parteneriate cu furnizorii de tehnologie pentru dezvoltarea de teste, vaccinuri si echipamente medicale. Daca aceste aliante vor avea avea succes in activitatea de cercetare si dezvoltare si studii clinice, este probabil ca aceasta forma de colaborare sa continue si dupa criza.
In sectorul productiei, modificarile masive ale cererii, reluarea treptata a activitatii dupa lockdown si indisponibilitatea de piese si resurse au avut implicatii severe. Acest lucru inseamna ca firmele producatoare trebuie sa-si reevalueze operatiunile, sa se concentreze pe continuitatea activitatii si sa-si optimizeze costurile pe intregul lant de aprovizionare. Astfel, producatorii trebuie sa investeasca in Inteligenta artificiala si data analytics pentru a obtine o vizibilitate completa asupra lantului de aprovizionare si pentru a realiza analize si scenarii pentru a intelege implicatiile schimbarilor si circumstantelor.
In retail, comerciantii au incheiat parteneriate cu furnizorii de solutii care au la baza Realitatea Augmentata si Realitatea Virtuala pentru a-si consolida platformele online si a imbunatati experienta clientilor, prin recomandari personalizate bazate pe AI si replicarea experientei din magazinul fizic in cel virtual.
Un material de Mircea Bozga, partener PwC
|