Agenda Constructiilor
Marti, 11 August 2020
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - PWC: Reducere de 50% la impozitul pe cladiri nerezidentiale. Cui si cum se aplica?
PWC: Reducere de 50% la impozitul pe cladiri nerezidentiale. Cui si cum se aplica?
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 30 Iun 2020 14:50
Proprietarii si utilizatorii cladirilor obligati prin prevederile legale adoptate in timpul starii de urgenta sa-si intrerupa partial sau total activitatea pot beneficia de o reducere de pana la 50% a impozitului datorat pe cladirile nerezidentiale, conform Ordonantei 69/2020. Masura a fost luata pentru stimularea activitatii agentilor economici si reducerea poverii lor fiscale. 
Trebuie mentionat ca, inainte de a lua in considerare aplicarea pentru reducerea impozitului datorat, este recomandat sa se verifice daca consiliul local din localitatea in care activeaza contribuabilul a luat o decizie privind aceasta facilitate sau nu si care este cuantumul ei.
Conform prevederilor Ordonantei 69/2020, autoritatile locale sunt in masura sa decida daca acorda contribuabililor facilitatea fiscala si cuantumul acesteia prin adoptarea unei hotarari pana la data de 14 august 2020. In prezent, consiliile locale din mai multe orase, printre care Timisoara, Brasov, Sibiu deja au adoptat aceasta hotarare. In orase precum Bacau si Iasi, propunerea este in discutie la nivelul consiliilor locale, iar in Bucuresti intentia de a implementa facilitatile este doar la stadiul declarativ.
 
Desi masura in sine atrage o reducere a incasarilor bugetare, consiliile locale care au adoptat pana la acest moment o hotarare de aplicare a acestei masuri fiscale au oferit cota maxima de reducere a impozitului datorat, si anume de 50%. 
Detalii procedurale Odata ce autoritatile locale au adoptat hotararea de reducere a impozitului pe cladirile nerezidentiale, contribuabilii vizati trebuie sa depuna la organul fiscal local pana la data de 15 septembrie 2020 o cerere de acordare a facilitatii, insotita de o declaratie pe proprie raspundere.
In declaratia pe propria raspundere, proprietarii acelor cladiri nerezidentiale utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice vor mentiona intreruperea totala sau partiala a activitatii economice, ce va trebui dovedita prin anexarea la cerere a unei copii a certificatului de urgenta.
 
In aceeasi declaratie, proprietarii cladirilor nerezidentiale care sunt inchiriate sau date in folosinta, trebuie sa specifice indeplinirea concomitenta a doua conditii: reducerea chiriei percepute de catre acestia sa fie de cel putin 50%, iar suprafetele detinute de catre titularii dreptului de folosinta sa fie neutilizate in proportie de cel putin 50%, ca urmare a intreruperii totale sau partiale a activitatii. In acest caz cererea de acordare a reducerii ar trebui sa fie insotita de declaratiile pe proprie raspundere a chiriasilor care si-au sistat total activitatea sau de copii dupa certificatele de urgenta a agentilor economici, a caror activitate a fost sistata partial.
 
Unele hotarari emise de catre consiliile locale specifica elemente aditionale care ar trebui indicate in cererea de acordare a reducerii si in declaratia pe proprie raspundere,  si  solicita si depunerea de documente suplimentare - precum copii dupa contractul de inchiriere si actul aditional din care sa reiasa reducerea chiriei cu minim 50%.
OUG 69/2020 mai prevede ca agentii economici care au platit deja impozitul pe cladiri in termenul legal (30 iunie 2020 pentru primul semestru al anului curent), sa poata solicita restituirea diferentei de impozit deja achitate la bugetele locale in termenul legal de prescriptie. Totodata, conform prevederilor ordonantei, se mai poate aplica si bonificatia ce poate fi in cuantum de pana la 10% pentru plata integrala a impozitului la termen. Astfel, contribuabilii pot beneficia atat de reducerea suplimentara de 50%, cat si de bonificatia pentru plata la termen de pana la 10%.
Dificultati in aplicare Punerea in practica a prevederilor OUG 69/2020 genereaza in anumite situatii dificultati atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile locale, deoarece textul ordonantei publicate initial nu prevedea in mod explicit daca reducerea de 50% se aplica asupra impozitului pe cladiri anual sau se aplica proportional cu perioada de urgenta. Chiar daca in corpul ordonantei se regaseste sintagma reducerea impozitului anual, aliniatul 1 al Art. 5 din OUG 69/2020 prevede aplicarea acestei facilitati pe durata starii de urgenta. 
 
Zilele acestea, Camera Deputatilor a extins, insa, printr-un amendament, facilitatile acordate pe perioada starii de urgenta pentru impozitul pe cladiri,”pentru durata stării de urgență, a stării de alertă şi pentru durata ulterioară încetării stării de alertă până la sfârşitul anului fiscal 2020”, cum se arata in proiectul Legii, ce urmeaza sa ajunga la promulgare. Astfel, noile amendamente vin si aduc clarificari referitoare la perioada pentru care se aplica reducerea impozitului.
Atentie, insa! Chiar si dupa modificarea textului ordonantei, se pare ca reducerea se acorda doar acelor proprietari care au redus chiria cu cel putin 50% pe durata starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Asadar, proprietarii care au recurs la astfel de renegocieri/reduceri de chirii dupa sfarsitul perioadei de urgenta, nu vor mai putea beneficia de facilitate.
Apreciem ca adoptarea masurii la finalul starii de urgenta va avea o eficienta destul de redusa, gandindu-ne la interesul scazut al proprietarilor de a mai aplica facilitatea, care doar ar spori puterea de negociere a chiriasilor. 
In paralel, este de urmarit si gradul de implementare a facilitatii pe plan local, precum si masura si modul in care autoritatile locale vor aplica prevederile ordonantei, pentru ca, asa cum spuneam, nu toate consiliile locale s-au decis daca acorda sau nu reducerea la impozitul pe cladirile nerezidentiale.
 
*** Articol realizat de Andreea Mitirita (foto), Partener PwC Romania, si Anca Nicola, Manager PwC Romania.
 
AUTODESKVideoConfAC-iulallbimCOVID-19
ROCKWOOL 196
A aparut editia
AUGUST 2020!

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
ERBASU CONSTRUCT
rigips
ssab ag antrepriza generala
strabag nivel 1
Acvatot 2019
CELCO 2020
hilti

Parteneri

HABITAT
C4E FORUM
FPSC_2019
ROGBC 2016
AICPS_30
ef-de-n
econet
AHK 2018
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere