Volumul de informatii solicitate de ANAF nemultumeste firmele vizate de inspectii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 12 Mar 2021 12:38 |
Volumul de informatii si documente solicitate de echipa de inspectii fiscale si lipsa de comunicare efectiva cu administratia fiscala sunt domeniile care genereaza cele mai mari nemultumiri companiilor au aratat 59%, respectiv, 33% dintre companiile respondente la un sondaj realizat de PwC Romania si D&B David si Baias in cadrul unui eveniment online.
”O inspectie fiscala bine pregatita inseamna sa aveti gata si sa puteti prezenta in orice moment documentatia aferenta, cu atentie maxima la toate detaliile. Cum aceasta este intotdeauna extrem de voluminoasa, este recomandabil sa va bazati pe avantajele pe care solutiile de digitalizare le ofera, mai ales ca ANAF va continua sa comunice si sa verifice documentele de la distanta. Ambitia administratiei fiscale este sa realizeze 30% din activitatea de control din acest an pe cale de verificare documentara. Prin urmare, digitalizarea documentatiei de ambele parti ale ”baricadei” va va ajuta sa desfasurati un asemenea control mai usor, mai rapid si cu potentialul de a obtine rezultate cat mai bune”, a declarat Dan Dascalu, Partener si Lider al Practicii de Litigii, D&B David si Baias, societatea de avocatura corespondenta PwC Romania.
Astfel, 70% dintre companiile participante la sondaj indica serviciile intragrup drept cea mai importanta tema vizata de inspectiile fiscale din cauza volumului mare de documente solicitate si a termenelor scurte de predare. Acestea sunt urmate de controalele privind preturile de transfer (20%) si de cele care vizeaza tichetele cadou (10%).
Aproape trei sferturi dintre companii au aratat ca nivelul obligatiilor suplimentare impuse in cadrul controlului fiscal au fost mai mici de un milion euro, 17% au mentionat sume intre 1 si 10 milioane euro si 9% peste 10 milioane euro.
Cele mai recente tendinte observate in practica inspectiilor fiscale ANAF au fost abordate in cadrul evenimentului online sustinut de specialistii PwC Romania si D&B David Baias, fiind prezentate o serie de teme de maxim interes si actualitate din domeniu, din perspectiva integrata juridica-fiscala.
”Am adus in atentia participantilor cele mai interesante aspecte pe care le-am observat, precum si mijloacele pe care le au la indemana pentru o buna pregatire si sustinere a inspectiei fiscale. Totodata, au fost evidentiate o aparare ulterioara a drepturilor acestora in diferitele proceduri necontencioase sau contencioase de tip administrativ sau judecatoresc, inclusiv in fata instantei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, pentru a le aduce la cunostinta participantilor toate mijloacele pe care le au la dispozitie in asemenea situatii” a continuat Dan Dascalu.
Una dintre cele mai mari provocari existente in prezent o reprezinta inspectiile aferente tichetelor cadou, initiate la cele mai multe dintre companiile ce au fost supuse controlului DGAF in cadrul Operatiunii ”Pandora”, dar inca nefinalizate, intrucat se pare ca exista discutii la nivelul ANAF pentru stabilirea unei abordari unitare in aceste demersuri de control ce implica particularitati diferite la contribuabilii controlati.
Modificarile legislative aduse in aceasta privinta de Legea nr.296/2020 au fost, de asemenea, discutate, mai ales ca, din pacate, lasa in continuare multe semne de intrebare in planificarea activitatilor din domeniu pentru viitor.
De asemenea, au fost mentionate si ultimele dezvoltari observate in practica inspectiilor fiscale din perspectiva TVA si a impozitului pe profit, inclusiv constatarile din anumite domenii de activitate (precum cele de tip farmaceutic si cele ale procesatorilor din diferite industrii), in care s-a considerat de catre ANAF ca sunt incidente regulile sediului fix si, respectiv, ale sediului permanent.
De asemenea, a fost abordat subiectul deductibilitatilor in cazul serviciilor intra-grup nelipsit din toate inspectiile fiscale din acest domeniu, precum si cele mai recente evolutii ale inspectiilor de preturi de transfer, reliefandu-se tehnicile noi de inspectie fiscala observate si constatarile efectuate, dar si ultimele dezvoltari din domeniul litigiilor fiscale aferente acestui domeniu si, respectiv, ale practicii Autoritatii Competente romane in procedura amiabila (MAP).
”Pentru cei interesati am reamintit ca mai au timp sa utilizeze diferitele facilitati puse la dispozitie in cadrul pandemiei, precum anularea obligatiilor fiscale accesorii, asa-zisa ”aministie fiscala”, si esalonarea simplificata, in conditiile in care efectele lor vor inceta la 31 martie 2021, iar Mirela Calugareanu, presedintele ANAF, a mentionat, in timpul conferintei noastre de taxe, ca nu s-a discutat inca despre o eventuala prelungire a lor, asa cum s-a intamplat in decembrie 2020” a aratat in incheiere Dan Dascalu.
In perioada urmatoare, specialistii PwC Romania si D&B David si Baias vor reveni cu noi comentarii pentru a evidentia aspecte de maxim interes pentru orice contribuabil, indiferent daca este sau inca supus unei inspectii fiscale.
Sondajul a fost realizat in cadrul webinarului ”Inspectiile fiscale: In cautarea echilibrului in raportul de forte - autoritati fiscale si contribuabili”, organizat de PwC Romania si D&B David si Baias pe 3 Martie, la care au participat circa 300 de companii din diverse industrii.
La eveniment au participat Dan Dascalu, Partener si Liderul Departamentului de Litigii, D&B David si Baias, Romania, Ana Maria Iordache, Partener, D&B David si Baias, Inge Abdulcair, Director, Consultanta Fiscala, PwC Romania, Bogdan Carpa-veche, Senior Manager, Global Mobility Services, PwC Romania, Monica Todose, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania, Mihail Boian, Partener, D&B David si Baias, si Monica Virza, Director, Consultanta Fiscala, PwC Romania.
|