ARACO: Antreprenorii straini au crescut cu 70%-80% pretul lucrarilor de constructii |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Elena Icleanu 04 Mai 2016 09:30 |
Constructorii din Romania, care pana in anii '90 au realizat locuinte, drumuri, cai ferate, canale navigabile, retele de telecomunicatii etc., sunt dati la o parte cu brutalitate de pe piata in favoarea antreprenorilor straini, determinand cresterea cu 70%-80% a preturilor lucrarilor, potrivit opiniei lui Alexandru Dobre, presedintele de onoare al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). "La anumite lucrari trebuie sa se faca evaluari de catre unitatile de proiectare si sa se tina cont si de propunerile constructorilor romani. De pilda, pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov, ar fi interesant de vazut ce solutie si ce pret ar propune un proiectant si un antreprenor roman si, in paralel, ce propune Vinci si de ce nu au inceput lucrarile pana acum. Noi nu credem ca mai exista mari diferente tehnologice intre companiile locale si straine. De exemplu, Polonia este o tara care nu este cu mult inaintea Romaniei din punct de vedere tehnologic. Totusi, Polonia a avansat mult si datorita faptului ca are propriul program de constructii, nu pentru ca ar avea capacitate tehnologica superioara", a declarat Alexandru Dobre intr-o conferinta de presa.
Potrivit presedintelui de onoare al ARACO, pentru ca economia Romaniei si implicit activitatea din constructii sa revina la un nivel sustenabil este nevoie sa se lucreze cu companii romanesti. "Trebuie sa ne facem treaba cu ceea ce avem si abia apoi lucrurile vor reintra pe un parcurs normal. Acum ne este foarte greu macar sa incercam sa speram la o redresare a situatiei. Fara constructorii romani, Romania nu-si va putea reveni", a mai spus Alexandru Dobre.
CNADNR, structura-mamut cu grad scazut de specializare
O problema esentiala punctata de Alexandru Dobre se refera la situatia Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), organizatie care cheltuie foarte multi bani, dar ale carei rezultate nu sunt vizibile. "Din cei 6.000 de angajati ai CNADNR, numai putin peste 180 au experienta in domeniul constructiilor. Aceste nereguli nu pot fi stopate daca exista in permanenta interventii politice. Foarte multe persoane din conducerea CNADNR nici nu au lucrat niciodata la o autostrada, un pod sau la un proiect mai mare. Actualmente, numai noi putem interveni pentru a opri aceste nereguli", a precizat Alexandru Dobre.
Referitor la intentia CNADNR de a proiecta si executa lucrari in regie proprie, presedintele de onoare al ARACO este de parere ca acest lucru nu este posibil cu actualele structuri interne ale companiei de autostrazi si ca initiativa companiei de drumuri va fi un esec.
|