Agenda Constructiilor
Miercuri, 14 August 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Arhitectura & Proiectare - NEO PLAN: Procesele de avizare alambicate si dificile, impedimente pentru dezvoltare
NEO PLAN: Procesele de avizare alambicate si dificile, impedimente pentru dezvoltare
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 29 Iul 2024 06:20
Neo Plan este o echipa dinamica si tanara, specializata in proiectare si asigurarea de consultanta tehnica pentru infrastructura in constructii, formata din ingineri proiectanti experimentati atat pentru specialitatea drumuri si poduri, cat si pentru retele hidroedilitare (retele de apa-canal). Cu o experienta de peste 18 ani in domeniu, proiectantii Neo Plan sunt in continua formare, pentru a se informa in legatura cu normele legale in vigoare, dar si cu cele mai recente noutati din domeniul proiectarii in infrastructura. Folosind metode moderne de design asistat de calculator, cu solutii software CAD performante, Neo Plan are capacitatea de a proiecta in mod rapid si flexibil, abilitate foarte necesara avand in vedere modificarile rapide ce apar in faza de executie efectiva. Ing. dipl. Maria Cuzic, administratorul Neo Plan, se refera in continuare la problematica specifica a pietei de proiectare si consultanta in infrastructura, dar si la activitatea si perspectivele de dezvoltare ale companiei Neo Plan.
 
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada si ce tipuri de servicii asigurati? 
- In prezent, lucram la proiecte care primesc fonduri prin diverse masuri sau ministere. Astfel, primim inca solicitari de clarificari pentru proiecte la care inca nu s-au semnat contractele, propuse pentru finantare din programul "Anghel Saligny". De asemenea, lucram pentru proiectele care s-au semnat pe DR28, interventia pentru crearea/ modernizarea infrastructurii rutiere de baza din spatiul rural, gestionata de AFIR. In plus, proiectam si incercam sa gasim trasee noi pentru piste de biciclete care sa inchida sau sa prelungeasca rutele existente.
Lucram, de asemenea, la documentatii SF si DALI pentru UAT-uri din judetul Sibiu, care beneficiaza de finantari din fonduri locale si destul de putin din afara judetului, dar preluam in special proiecte mai mici, de care ne ocupam de la idee pana la obtinerea autorizatiei de constructiei. Imi place sa spun ca ducem ideea beneficiarului de la intentie, pana la autorizatia de constructie. Proiectele se desfasoara in functie de fazele solicitate, termenele cele mai mari fiind necesare pentru obtinerea avizelor. 
Serviciile pe care le asiguram sunt de proiectare drumuri si poduri. Este vorba despre drumuri nationale, judetene, comunale, de exploatare (agricole si forestiere), industriale sau private. De asemenea, proiectam sisteme de circulatie in ansambluri rezidentiale, ne ocupam de realizarea de amenajari stradale, alei si cai de acces, de parcari si incinte industriale.
In ceea ce priveste documentatiile pentru politia rutiera, acestea includ semnalizare rutiera pe timpul lucrarilor, completare semnalizare rutiera si intrare in legalitate. Pe segmentul studiilor de fezabilitate, realizam evaluarea tehnica si/sau financiara a lucrarilor de infrastructura, efectuand studii topografice - avizate de Oficiile de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI), geotehnice - cu verificarea adancimii de fundare (Af), expertize tehnice cu experti avizati MDLPA etc. 
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni si in perspectiva (2025-2030)?
- In anii 2023 si 2024, activitatea s-a redus ca si volum destul de mult. Daca in urma cu 4 sau 5 ani, faceam la inceputul anului peste 100 de oferte de pret la UAT-urile din zona, in 2023 si 2024 nu cred ca s-a trecut de 20% din numarul obisnuit al ofertelor anuale si acest lucru se reflecta si in numarul de contracte semnate.
In anul 2023, cifra de afaceri a fost de peste 3 milioane de lei, dar avand in vedere cat de greu se misca lucrurile in domeniu, consider ca 2024 o sa fie al doilea an la rand in care o sa avem cifra de afaceri mai mica decat in anul anterior.
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura zonala in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta acest sector in urmatorii ani?
- Daca nu se vor incepe investitiile in infrastructura prin fonduri nerambursabile consider ca o sa intram in criza cu "capul inainte" si o sa fie destul de greu de iesit, avand in vedere ca dintr-o criza se iese, intotdeauna, prin investitii majore din partea statului. Finantarile europene in infrastructura zonala sunt cele mai mici din ultimii 20 de ani, iar conditiile de accesare sunt tot mai dificile si solicitarile de clarificari - mai ales cele care tin de minister - tot mai absurde. Am avut 7 solicitari de clarificari la un proiect in care cel putin doua clarificari s-au repetat in toate cazurile. Probabil este o modalitate de a amana legal semnarea contractelor si a se asigura angajatii de la stat ca nu au nicio raspundere cand se semneaza contractele de finantare si solicita ture noi de clarificari sa nu se spuna ca e vina lor ca nu se semneaza contractele. Oricum, senzatia noastra, ca experti, este ca in aceste structuri de verificare a proiectelor depuse spre finantare exista prea putini oameni care sa aiba macar cunostintele minime tehnice sau economice, restul sunt doar "robotei" care verifica cu punct si virgula dupa un tabel, dar fara sa inteleaga continutul. Este foarte frustrant pentru noi, ca experti in domeniu, sa ne fie verificate si aprobate proiectele tehnice de persoane fara o pregatire minima in domeniu, in conditiile in care prin lege aceste proiecte sunt validate deja de verificatori atestati de MDLPA. In aceste conditii, daca ai noroc sa intalnesti un om care sa detina cunostintele necesare, toate eventualele neclaritati se rezolva in una-doua convorbiri telefonice, cu minimul de solicitari de clarificari, si proiectul isi urmeaza cursul spre finantare. In caz contrar, acest proces de "amanare prin noi solicitari de clarificari" se poate extinde si la 6-12 luni.
Pentru noi, ca proiectanti, in acest moment o problema majora sunt blocajele impuse de multe ori artificial in fluxul platilor de la stat, principalul nostru beneficiar. Proiectantii au cifra de afaceri intre 1% si 3% din valoarea lucrarii si primesc banii pe proiecte cu intarziere de mai bine de un an. Chiar daca beneficiarul public are banii disponibili sa achite facturile restante, exista cazuri in care, daca achita inaintea primirii finantarii, nu-si mai recupereaza banii, fapt care duce la blocarea procesului. Avand in vedere legile noi, care sunt insuficient analizate, dar si restrictiile ce se tot pun pe umerii celor care se straduiesc sa fie totul bine si legal (intreprinderile mici si mijlocii, in special), consider ca nu vor veni vremuri prea fericite, ci dimpotriva.
 
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent, in domeniul in care activati?
- Procedurile institutiilor care emit avize sunt tot mai alambicate si dificile, generand prelungirea termenelor de livrare a proiectelor fara posibilitatea de a le controla: certificatul de urbanism solicita avize clare, dar sedintele de la Mediu pot sa conduca la solicitari suplimentare de avize, inclusiv de specialitate (ANIF, SGA, CFR, CNAIR, Transgaz, DSV, DSVSA), care presupun angajarea de servicii suplimentare, specialisti agreati si termene prelungite fara posibilitate de estimare. Eu inca tot nu stiu, si nimeni nu a reusit sa ma lamureasca, de ce se solicita la proiectarea unui drum aviz de la DSV sau DSVSA, sau de ce la proiectarea de drumuri si retele se solicita aviz OAR. Ii apreciem pe cei de la E.ON, care au tot sistemul digitalizat, pentru felul in care emit avizele (in maximum 3 zile, online), precum si pentru faptul ca-si actualizeaza baza de date cu ridicarile topografice primite prin proiecte. Este un exemplu ca si in Romania se poate face treaba eficient, daca se doreste. La polul opus se afla Electrica si Ministerul Mediului, unde se stie momentul inceperii procesului de avizare, dar nu este clar cand se termina sau cand se materializeaza prin ceva. De cele mai multe ori, nu se primeste un aviz favorabil, iar motivele sunt cel putin ciudate.
 
- Ce investitii obiective aveti, la nivel de companie, pentru perioada urmatoare?
- Ca si societate, am facut deja investitii finantate prin instrumente financiar-bancare. Am achizitionat sediul companiei, pe care l-am amenajat si adaptat la stilul nostru de lucru. Avem, de asemenea, achizitionate toata aparatura si programele pentru a fi cat mai eficienti in proiectare si incercam sa fim deschisi in folosirea de noi programe, sisteme de gestionare sau alte facilitati care apar pe piata, daca acestea aduc plus valoare sau eficientizeaza intr-un fel fazele de proiectare sau de urmarire a serviciilor pe care le oferim.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMSISECAMhiltiABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Acvatot 2019
konsent
ness project
theda mar
strabag nivel 1
CONCEPT STRUCTURE
Arduro
ELECTROGRUP
noark
siniat
leviatan
EDIT-Structural
CDS
Ubitech
BogArt
viarom
SSAB
ERBASU CONSTRUCT
rigips
concelex
quadratum
SIGM
MAKITA

Parteneri

AHK 2022
top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500
ROGBC 2016
AICPS_30
econet
ef-de-n
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander