Agenda Constructiilor
Vineri, 22 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Arhitectura & Proiectare - SEARCH CORPORATION proiecteaza drumurile Romaniei de peste 33 de ani
SEARCH CORPORATION proiecteaza drumurile Romaniei de peste 33 de ani
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 03 Sep 2024 06:25
Search Corporation, companie de inginerie, proiectare si consultanta in constructii cu o experienta de 33 de ani in Romania, a contribuit la dezvoltarea celor mai mari proiecte de infrastructura in acest interval, la nivel national. Autostrazile Bucuresti - Constanta si Bucuresti - Pitesti, centurile oraselor Pitesti si Brasov, aeroporturile Otopeni si Iasi, Podul de la Agigea sunt numai cateva dintre realizarile Search Corporation in Romania. Reputatia construita in cele peste 3 decenii de activitate neintrerupta este cartea de vizita a companiei, care o recomanda, in continuare, pentru marile proiecte ale Romaniei. In 2024, societatea a finalizat proiectele Autostrazii Pascani - Suceava, Drumului Expres (DEx) Bacau - Piatra Neamt, DEx Craiova - Targu Jiu si Varianta Ocolitoare Timisoara Vest, unele dintre acestea fiind deja lansate la licitatie pentru faza de executie, altele urmand a intra in aceasta faza curand. De asemenea, in scurt timp, compania va finaliza proiectele autostrazilor Timisoara - Moravita, Suceava - Siret si Brasov - Fagaras, iar pana la finele primului trimestru al anului viitor are in vedere finalizarea DEx Gaesti - Ploiesti.
Despre toate acestea si perspectivele de dezvoltare a companiei in Romania relateaza, in continuare, Michael M. Stanciu, presedinte & CEO Search Corporation.
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2024 si ce estimari aveti pentru 2025 si in perspectiva (2026-2027)? 
- Anul 2024 a fost un an plin pentru Search Corporation si, in aceeasi masura, suficient de dificil. Am continuat proiectele incepute cu cel putin 3 ani in urma, perioada in care am intampinat fel si fel de provocari, lucrarile incipiente ale acestora debutand in aproximativ acelasi timp cu declansarea pandemiei Covid-19. Problemele survenite in activitatea companiei noastre in urma pandemiei si a tuturor crizelor generate ulterior, crize pe care cu totii le-am traversat, cu multe piedici, au dus la prelungiri ale contractelor, cu efecte negative pe plan financiar, in special din punct de vedere al cashflow-lui. Cu toate acestea, putem spune ca activitatea companiei a evoluat. Avem in perspectiva planuri de marire a capacitatii de proiectare si, in acest sens, avem in vedere sa consolidam legaturile existente, dar si sa construim parteneriate noi cu societati din interiorul, dar si din afara tarii. Este un proces in derulare, caruia ii acordam o atentie deosebita.
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2025 si cum credeti ca se va dezvolta infrastructura Romaniei pe termen scurt si mediu, avand in vedere noul context geopolitic si scumpirile din ultima perioada, dar si perspectivele de finantare fara precedent?
- Apreciem continuarea programelor de investitii in infrastructura rutiera - un pol de dezvoltare economica atat de important pentru viitorul Romaniei. Romania are in continuare nevoie de investitii, mai ales in infrastructura de transport, iar noi, ca proiectanti, ramanem deschisi pentru noi proiecte in domeniul nostru de activitate. Vedem in momentul de fata ca sectorul constructiilor in Europa a evoluat mult in ultima perioada, cu siguranta si datorita programului UE de redresare si rezilienta, multe dintre statele Europei investind in domeniul constructiilor prin intermediul acestui plan. Din punct de vedere geopolitic, nu putem sa nu amintim ca situatia de conflict de la granita Romaniei, un pericol evident la acest moment, poate constitui pentru noi si o oportunitate de dezvoltare economica in viitorul apropiat, in conditiile calmarii acestei situatii. 
 
Pod-Agigea 
 
- Ce impact credeti ca vor avea marile programe de finantare asupra proiectelor de infrastructura si care considerati ca ar fi impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor?
- Desigur ca marile programe de finantare au un impact deosebit in dezvoltarea economiei. Ele constituie cea mai concreta sursa de implementare a proiectelor, in general, dar desigur ca acest lucru este valabil cu atat mai mult in domeniul infrastructurii rutiere, in conditiile unei capacitati de absorbtie pe masura. Dar provocarea apare la faza de absorbtie a acestor fonduri, capacitatea redusa putandu-se transforma usor intr-un impediment.
Da, sunt impedimente in domeniul nostru de activitate. Le-am resimtit si noi pe parcursul dezvoltarii proiectelor de-a lungul ultimilor ani, iar in prezent dar si in viitorul apropiat aceste impedimente se transfera firmelor de constructii la faza de implementare a proiectelor. Intr-o perioada scurta de timp, in piata s-au suprapus foarte multe proiecte. Pe de o parte acest lucru a fost benefic, dar pe de alta parte am avut mari probleme in a identifica personal de calitate disponibil si firme specializate pe activitati de teren care sa realizeze investigatii geotehnice si arheologice. Aceste probleme au fost amplificate de un sistem de plata total dezavantajos, impus de CNAIR. Principalele plati au fost efectuate dupa aprobarea proiectelor, firmele de proiectare fiind obligate astfel sa finanteze din propriile resurse realizarea proiectelor intr-o perioada de crize suprapuse. 
Dupa cum mentionam in raspunsul la prima intrebare, o data finalizate numeroasele proiecte, acestea intra in faza de executie, iar problemele se transfera constructorilor. Pentru absorbtia fondurilor trebuie executati sute de kilometri de drumuri de mare viteza intr-un timp foarte scurt. In aceasta situatie, firmele de constructii se confrunta deja cu problemele lipsei fortei de munca, in special a personalului calificat si a numarului de utilaje, respectiv, a materialelor de constructii insuficiente. 
 
- Cum se resimt, in cadrul companiei, cresterile de preturi din domeniul constructiilor si de pe piata de energie?
- Realitatea este ca am resimtit la nivelul companiei impactul cresterilor de preturi. Este adevarat ca acestea au fost, la randul lor, generate de alte crize, recunoscute la nivel mondial. A fost criza Covid, urmata de cea energetica, culminand cu criza generata de razboiul din Ucraina. Au crescut preturile materialelor de constructii, apoi ale serviciilor legate de constructii, si nu in ultimul rand, ale manoperei. Am experimentat esecuri generate de cresterea pretului serviciilor. A fost costisitor si trebuie sa recunoastem ca ne-a afectat. Toate acestea, in plus fata de alte ratiuni, au dus, din pacate, la prelungiri semnificative ale duratelor de realizare a proiectelor. Dar nu acest lucru este pana la urma cel mai important, ci faptul ca am gasit solutii sa depasim aceste dificultati, iar aici un rol important l-au jucat increderea si devotamentul angajatilor. Atunci cand ai castigat increderea oamenilor, ai castigat aproape totul, pentru ca potrivit principiilor care caracterizeaza Search Corporation ca organizatie, investitia in oameni se dovedeste a fi cea mai de pret investitie.
 
 VO Timisoara Vest Nod DN6
 
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung, la nivel de companie?
- In plan intern, suntem o echipa unita si functionam eficient impreuna. Pe de alta parte, facem eforturi in a stabili parteneriate solide in plan extern, pentru proiecte semnificative in viitor. Continuam sa ne perfectionam din punct de vedere tehnic, vizand alinierea la cele mai recente inovatii in domeniu. Este o chestiune imperios necesara in domeniul nostru de activitate, care necesita o pregatire continua. Este una dintre modalitatile prin care pastram media de varsta a angajatilor nostri, tanara. Avem, insa, in compania noastra personal specializat, cu o varsta notabila si cu o experienta extinsa de-a lungul multor etape de dezvoltare pe care le-a cunoscut tara noastra in domeniul proiectarii infrastructurii rutiere. Desi in vremurile moderne pe care le traim loialitatea fata de locul de munca si-a pierdut din semnificatie, ne laudam cu angajati cu peste 30 de ani de activitate petrecuti exclusiv in cadrul companiei Search Corporation si pe care i-am sarbatorit asa cum se cuvine. O alta cifra impresionanta, pe care putine companii o ating este vechimea medie a personalului. Avem o vechime medie de 17 ani in cadrul companiei, ceea ce spune foarte mult despre calitatea, loialitatea si coeziunea personalului nostru. 
 
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent?
- Vorbeam mai sus despre impedimente. Una dintre marile probleme despre care aminteam este diminuarea fortei de munca si in special a personalului cu studii superioare. In domeniul nostru de activitate ne lovim adesea de acest neajuns. Este o provocare imensa pentru noi aceea de a forma specialisti. Aceasta dificultate a tinerilor in a-si alege o cariera pe care sa o urmeze in viitor, reprezinta una dintre marile probleme ale intregii societati. Astfel ca resursa umana valoroasa a devenit astazi o pretentie greu de atins.
In ceea ce priveste invatamantul, din pacate, dupa 1989, calitatea acestuia a cunoscut un regres. In special la facultatile de constructii, inca de la faza de admitere, prin facilitatile majore care s-au creat pentru a cuceri interesul tinerilor, s-a eliminat competitivitatea. Iar lipsa competitivitatii genereaza mediocritate. Realitatea ne arata ca nu mai exista aspiratii. Domeniul constructiilor, atat de atragator altadata, pare a-si fi pierdut din interes. Posibilitatea redusa de a angaja, de a forma tineri in acest domeniu si de a spori capacitatea de munca, da, este cea mai mare provocare.
O alta provocare o constituie cresterile de preturi din piata, care atrag dupa sine asteptari salariale, in special din partea tinerilor absolventi, lipsite de justete. In general, in aceasta epoca, tinerii nu mai au rabdare, nu isi fac planuri pe termen mediu si lung. Totul trebuie sa se desfasoare pe termen scurt, "aici si acum". Acest lucru nu doar ca este o provocare de moment, dar poate avea un impact negativ pe termen lung. 
Dar ca sa nu incheiem intr-o nota mai putin pozitiva, continuam sa avem speranta ca autoritatile competente vor intelege ca baza unei societati sanatoase pe care se poate construi, este invatamantul, si ca trebuie investit mult mai mult decat s-a realizat pana in prezent pentru o Romanie educata. 
 
TotalEnergiesSISECAMABONARE REVISTEALLBIMhiltiRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
viarom
BogArt
MAKITA
noark
AED
CDS
theda mar
Ubitech
CONCEPT STRUCTURE
ERBASU CONSTRUCT
quadratum
concelex
strabag nivel 1
rigips
konsent
Acvatot 2019
SSAB
VEGO
EDIT-Structural
SIGM
ness project
ELECTROGRUP
leviatan
DRS
Arduro

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<