Fabricantii din TOP 500 controleaza 90% din piata locala de tamplarie
Cele mai recente date, extrase din lista cu 977 de producatori de ferestre si usi, 49 de firme implicate in montaj si 92 de fabricanti de vitraje (actualizata recent de departamentul specializat al revistei Fereastra), au permis, inca o data, chiar si in actualele conditii de criza sanitara, efectuarea unei analize pe plan national si regional a mai multor parametri, legati de dinamica incasarilor totale, evolutia numarului de angajati si alte aspecte specifice. Totusi, intrucat o serie de date statistice au devenit incerte, analiza amanuntita a informatiilor, la fel ca in anii trecuti, nu mai poate fi efectuata, astfel incat, deocamdata, s-a luat decizia prezentarii succinte a acestora, in cadrul articolului de fata, dupa care pe termen mediu, pe fondul cuantificarii precise a efectelor pandemiei aflate in plina evolutie asupra pietei, sa se analizeze in ce masura impactul acesteia a avut repercusiuni la nivelul celor mai importante firme din bransa si daca datele anuale mai pot fi sau nu comparate. Totusi, trebuie spus ca si informatiile din prezent pot reflecta cu un grad acceptabil de acuratete situatia actuala si perspectivele intregii piete autohtone de profil, constituind un punct de pornire pentru eventualele analize din perioada post-pandemica. Astfel, cercetarea datelor referitoare la firmele implicate in productia si montajul de ferestre, usi si/sau fatade cortina atesta faptul ca, dupa finalizarea perioadei de maxima intensitate a recesiunii, in anii 2016-2019, noul context al pietei a influentat major activitatea acestora.
In randul celor circa 1.000 de firme producatoare de ferestre si de geam termoizolant, cu date valide, ce au fost luate in considerare ca un procent de 100%, primele zece societati detin 26% din piata, realizand o cifra medie de afaceri (pentru intervalul mentionat anterior) ce totalizeaza 233 milioane de euro. De asemenea, daca acest clasament se extinde la cei mai importanti 25 de fabricanti, acestia au raportat 352 milioane de euro, reprezentand 39% din totalul realizat de cele 1.100 de firme, adica 912 milioane de euro. Acest ultim prag valoric mediu reprezinta, de altfel, dimensiunea pietei de profil din ultimii trei ani si, dupa cum se poate observa, se apropie de cuantumul evaluat la un miliard de euro, din 2008. Totodata, primii 50 de fabricanti de tamplarie, cu incasari medii de 454 milioane de euro, controleaza 50% din piata, iar cota ce devine majoritara (62%) revine principalelor 100 de societati analizate, cu livrari ce au avut o valoare medie de 564 milioane de euro. In fine, dar nu in ultimul rand, agentii economici selectati pentru TOP 500 s-au evidentiat prin vanzari medii de 821 milioane de euro (90% din total), astfel incat se poate considera ca acestia sunt reprezentativi pentru intreaga bransa.