Piata sistemelor din aluminiu intampina noi adversitati si oportunitati
Cele mai recente date care indica situatia actuala a segmentului de piata specific furnizorilor de profile din aluminiu folosite la fabricarea de tamplarie termoizolanta si la executia fatadelor cortina arata ca agentii economici semnificativi, care au dat curs invitatiei de a participa la conturarea analizei de fata, au raportat rezultate eterogene in ceea ce priveste dinamica afacerilor, in anul 2021 (pentru care nu exista deocamdata date financiare complete, agregate la Ministerul Finantelor Publice). Totusi, trebuie spus ca, in linii mari, a fost vorba de o crestere usoara sau de o stabilizare, ca urmare a impactului strict temporar, timp de doi ani, al efectelor pandemiei in randul agentilor economici respectivi, precum si pe fondul majorarii cotatiei materiilor prime, transpuse in pretul semifabricatelor si al produselor finite. Tendinta este oarecum normala, daca se ia in considerare faptul ca principalii indicatori macroeconomici atesta ca piata a ajuns la un nivel de baza considerat a fi relativ satisfacator.
Insa, in februarie a.c., declansarea neprevazuta a conflictului militar initiat de Federatia Rusa in Ucraina a resetat planurile de afaceri care, din aceeasi luna, puteau fi elaborate, cel putin pe termen scurt, intr-un posibil context post-pandemic (intrucat Guvernul a anuntat ca, din 9 martie 2022, starea de alerta nu va mai fi prelungita, toate restrictiile fiind ridicate, ceea ce s-a si intamplat). De asemenea, in pofida acestor fapte, actuala criza provocata de pandemia mondiala cu virusul SARS-CoV-2 nu s-a finalizat, astfel incat, in contextul actual, in care pe continentul european exista in plus si o conflagratie extrem de violenta, care ar putea escalada si este posibil sa aiba ca efect declansarea unei recesiuni, orice estimare actuala, cu privire la impactul negativ asupra sectorului national de constructii, in ansamblu, este hazardata. In cea mai pesimista varianta, se poate lua in considerare o reintrare a pietei de profil in starea de recesiune tehnica, pe fondul blocarii unor proiecte de mari dimensiuni, dar trebuie reiterat si faptul ca aceasta situatie nu s-a intamplat pana in prezent, cu toate restrictiile impuse in starea de urgenta si in cea de alerta prelungita.
Avand in vedere aspectele enuntate anterior, desi informatiile exacte cu privire la productia de tamplarie si/sau executia de pereti cortina sunt si in prezent dificil de cuantificat, este de presupus si in continuare ca orice fluctuatie cantitativa si/sau valorica a importurilor de sisteme se regaseste si in ceea ce priveste ansamblurile finite. La fel ca in anul anterior, in 2021 piata nationala de profil a fost marcata de o stagnare in ceea ce priveste lansarea noilor proiecte imobiliare importante in cadrul carora se utilizeaza profile metalice, astfel incat furnizorii considera ca si in prezent ponderea lucrarilor este detinuta de cele pentru obiectivele cu dimensiuni mici sau cel mult medii, care, la randul lor, au o rata de implementare relativ constanta. Cu toate acestea, pentru unii furnizori semnificativi de sisteme, care au participat la proiecte mai ample, rulajul a fost superior celui din precedentele 12 luni.
Analiza include si opiniile reprezentantilor unor companii specializate, precum Alumil Rom Industry, Alukönigstahl Romania, Reynaers Aluminium Romania, Cortizo, Exalco Romania, Leykom, Akzo Nobel Powder Coatings SA, Alfa Best Real Line - Ecosfera Plast, Ally-Met Technology, Alprof, grupul Cicavien - Rebyrais Star si Worm.