ARSC: 7 din 10 romani petrec o zi de concediu la ghiseele institutiilor publice |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 20 Ian 2022 11:56 |
Sapte din zece romani sunt nevoiti sa-si ia o zi de concediu pentru a rezolva probleme ce tin de interactiunea cu statul. Mai mult, 8 din 10 romani declara ca de obicei nu rezolva problema pentru care au venit, de la prima vizita. Principalele obstacole pe care le-au intampinat in acele situatii sunt: faptul ca nu aveau toate documentele (47,03%) si defectiuni tehnice sau erori umane din cadrul institutiei (46,85%), arata un studiu recent efectuat de Asociatia Romana pentru Smart City, cu sprijinul Dell Technologies.
De asemenea, conform aceluiasi studiu 6 din 10 romani considera ca Romania este o tara birocratizata excesiv, iar reducerea birocratiei ar spori sansele de a urca in clasamentul tarilor cu acces la servicii digitale.
Dintre toate interactiunile pe care le-au avut in trecut cu institutiile statului, 35,9% dintre respondenti spun ca nici una dintre acestea nu au avut loc in mediul digital. 21,89% declara ca doar o interactiune a avut loc in mediul digital si 16,93% au avut 2 interactiuni la care nu au fost nevoiti sa se deplaseze.
Mai mult, majoritatea respondentilor nu dau mari sanse digitalizarii complete a institutiilor administrative ale statului, in viitorul apropiat: 27,87% considera ca acest lucru se va intampla peste 10 ani, 22,68% peste 5 ani iar 20,63% sunt de parere ca digitalizarea nu va avea loc deloc. Concluziile sunt ingrijoratoare, avand in vedere ca 88,66% dintre romani obisnuiesc sa interactioneze cu institutiile statului pentru plata taxelor si impozitelor, iar 67,01% pentru obtinerea sau reinnoirea unor acte sau documente oficiale.
Cererile online se depun la ghiseul 6. Pana cand?
Un alt studiu efectuat de Asociatia Romana pentru Smart City a consultat parerea reprezentantilor statului cu privire la gradul de digitalizare din institutiile publice. Astfel, din aceasta cercetare reies probleme si de cealalta parte a ghiseului, precum: centralizarea informatiei – unii functionari au declarat ca inca sunt la stadiu scrisului pe caiet. „Este dificil de aflat nivelul de incarcare al fiecarei institutii si al fiecarui departament, fapt ce ingreuneaza intreaga activitate” a subliniat unul dintre respondenti. In plus, de la inceputul pandemiei a aparut problema lucrului de la distanta – munca de acasa necesita aparatura si securitate cibernetica.
Principala nevoie identificata de respondentii la acest studiu este transparenta (in procese si durata lor) ce au subliniat faptul ca „o evidenta a circuitului documentelor ar fi foarte necesara”; urmata de conectarea datelor si comunicarea intre institutii. In plus, 63% dintre participantii la acest studiu, realizat in 27 de institutii publice, au declarat ca isi iau informatiile despre evolutia tehnologica direct de la locul de munca.
85% dintre respondenti au indicat ca prioritatea digitalizarii ar trebui fie Accesibilitatea si imbunatatirea infrastructurii - acces rapid la resurse
Una dintre solutiile cele mai importante pentru simplificarea birocratiei din Romania este folosirea solutiilor de Cloud. Cu toate acestea, din totalul numarului din respondenti, doar 22% sustin ca folosesc aceasta solutie de stocare, desi 78% considera ca ar spori considerabil eficienta.
In acest context Asociatia Romana pentru Smart City, alaturi de Dell Technologies, au dat startul unei campanii pentru digitalizarea Romaniei – Romania Fara Ghisee, al carei obiectiv este debirocratizarea institutiilor statului prin implementarea de solutii tehnologice adaptate nevoilor cetatenilor.
”Desi multe institutii au incercat de digitalizeze procesele de comunicare cu cetatenii, in multe cazuri a lipsit privirea de ansamblu, asa ca uneori digitalizarea nu a facut decat sa consume bani, resurse si chiar sa complice lucrurile. Campania Romania Fara Ghisee este modul prin care dorim sa atragem atentia asupra obstacolelor peste catre trebuie sa treaca cetatenii si sa determinam autoritatile sa puna problema digitalizarii Romaniei in topul prioritatilor pentru 2022. Avem solutiile necesare pentru ca interactiunile dintre cetateni si institutiile publice sa fie mai transparente, mai productive si sa salveze timp si bani pentru ambele parti. Alaturi de partenerii nostri de la Dell Technologies punem la dispozitie expertiza si solutiile care vor lasa dosarul cu sina de domeniul trecutului”, declara Eduard Dumitrascu, presedintele Asociatiei Romane pentru Smart City.
Calatoria Romaniei catre orasele digitale
Privind la orasele romanesti cu parcurs solid in dezvoltarea capacitatilor de orase inteligente, se remarca proiecte coordonate cu o strategie de dezvoltare inteligenta la Cluj-Napoca si Iasi. In ceea ce priveste capitala, se remarca proiectele realizate de primariile de sector - cele mai avansate fiind Sectorul 4 si Sector 3. In plus, Primaria Sectorului 4 este un promotor, dar si un generator al exemplelor de bune practici in domeniul Smart City, fiind o sursa de inspiratie pentru orice comunitate urbana sau rurala de la nivel national. Cu proiecte privind digitalizarea serviciilor publice, initiative tip Smart Mobility sau Smart Citizen, Primaria Sector 4 isi afirma pozitia pe harta comunitatilor smart din Romania prin initiativele recente, ca modernizarea Pietei Agroalimentare Sudului, investitii in infrastructura statiilor de incarcare pentru autovehiculele electrice (22 de statii de incarcare), inceperea lucrarilor pentru o noua statie de metrou la nivel suprateran si numeroase alte proiecte cu impact major in comunitate.
Raportat la profesionalizarea personalului din administratie, se constata o crestere in continuare a numarului oamenilor din primarii dedicati pentru proiectele si infrastructura Smart City. Asociatia Romana Pentru Smart City considera ca vom trece la etapa urmatoare de dezvoltare Smart City, atunci cand in primariile din Romania va exista cel putin o persoana dedicata unor astfel de proiecte, si atunci cand job-uri noi de tipul Data Manager, Data Analyst, Ofiter de Trafic sau Manager Infrastructuri Smart City, se vor regasi in organigrama municipalitatilor.
La nivelul oraselor medii regasim acele orase care au imbratisat adoptia solutiilor inteligente, semn ca inovatia si leadership-ul pot aparea la organizatiile mai agile, nu neaparat mai mari, birocratizate sau numeroase.
In plus, o analiza a oraselor smart arata si care sunt si cele mai populare solutii smart cities folosite de catre cetatenii romani, in top trei regasindu-se proiecte din verticalele: Smart Mobility, Smart Governance si Smart Living. Acestea sunt cele mai populare deoarece romanii au simtit constrangerea contextului pandemic, iar autoritatile au fost nevoite sa regandeasca modalitatile de lucru cu publicul.
Studiu de caz: Cum a reusit un oras din SUA, cat Targoviste, sa devina un model de digitalizare cu ajutorul tehnologiei?
In doar trei ani orasul Doral a reusit sa se transforme digital cu pana la 40%, sa atraga investitori si sa creeze comunitatea perfecta pentru rezidenti. Cu o populatie cat orasul Targoviste, Doral a inceput transformarea digitala prin inlocuirea configurarii hardware vechi cu solutii de tip client si server, oferite de Dell Technologies. Astfel experienta cetatenilor legata de serviciile municipale s-au imbunatatit considerabil. De exemplu, orasul permite comunicarea online cu toate departamentele implicate in servicii de dezvoltare, fara a fi necesara prezenta fizica. Obiectivul a fost simplificarea procesului pentru o experienta intuitiva si usoara, ce presupune comunicare eficienta intre bazele de date, monitorizarea performantei si inregistrarea consecventa a datelor, de care sa se bucure cetatenii si companiile.
Prin initiativa „Calitatea locului”, bazata pe HCI (Human–computer interaction), Doral a implementat si sisteme noi pentru fortele de ordine care acum primesc mai multe informatii cu privire la mediu dar si contextul incidentelor produse in oras. Detaliile referitoare la locatie si recunoasterea faciala, imbunatatite de analiza materialelor video si inteligenta artificiala, ajuta politistii sa actioneze mai rapid si sa sporeasca siguranta cetatenilor.
Dupa implementarea acestor solutii digitale, populatia orasului a crescut cu 77%
„Romania are resurse si potential. Avem tehnologie, expertiza si exemple de pe tot mapamondul de <<asa da>>. Dell Technologies are solutiile de infrastructura si cunostintele necesare pentru a transforma un oras normal intr-unul inteligent. Poate ati fost impresionati de rapiditatea rezolvarii problemelor atunci cand ati calatorit in tari mai dezvoltate, insa asta ar trebui sa fie normalitatea. Avem posibilitatea sa facem din Romania o tara ca afara daca accesam corect resursele, analizam lucrurile in perspectiva si punem in prim-plan nevoile cetatenilor. Este important ca autoritatile sa cunoasca posibilitatile, iar noi suntem aici sa le explicam solutiile”, sustine Valentina Frangu, Public Sector Lead la Dell Technologies.
Petitie pentru digitalizarea oraselor din Romania
Romania Fara Ghisee este o campanie ce isi propune sa contribuie la transformarea digitala a oraselor din Romania. Primul pas este aducerea acestei probleme in topul prioritatilor autoritatilor si informarea lor cu privire la paleta vasta de solutii ce pot fi implementate in fiecare oras al tarii. De aceea, Asociatia Romana pentru Smart City a lansat petitia prin care indeamna reprezentantii autoritatilor publice de a se alatura demersului si de a deschide oportunitati si in orasele lor. Mai mult, prin parteneriatul cu Dell Technologies, reprezentantii institutiilor au ocazia de a beneficia de consultanta gratuita din partea echipei de experti a Dell, pentru a face primul pas catre oraselor pe care le reprezinta. Vizitati site-ul https://romaniansmartcity.ro/romania-fara-ghisee/ pentru semnarea petitiei ”Romania Fara Ghisee” si contactati specialistii Dell pentru a lua parte la digitalizarea tarii.
|