SAP: Firmele trebuie sa admita ca au suferit perturbari majore la nivel operational |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Elena Icleanu 10 Iun 2020 05:24 |
Lupta impotriva coronavirusului a intrat in faza a doua, iar tot mai multe companii demareaza productia si reincep activitatea la birouri. In acest context, expertii SAP au rezumat 6 recomandari pentru perioada de relaxare a restrictiilor si recuperare din criza. Aceste sugestii sunt adresate in primul rând companiilor medii si mari, insa pot fi relevante si pentru business-urile mai mici.
1. Sanatatea la locul de munca
Prima si cea mai importanta intrebare este cum vor fi puse in practica masurile epidemiologice si normele legale de catre o companie care se afla in faza de recuperare.
Cea mai mare provocare in aceasta perioada este gasirea unui echilibru intre masurile de precautie si considerentele de business. Acest lucru necesita, in primul rând, o analiza completa a riscurilor raportat la spatiile de birouri, interactiunile si fluxurile de lucru. In cazul in care compania nu dispune inca de o solutie care sa sprijine siguranta la locul de munca, conceperea si punerea in aplicare a acestor masuri poate fi o sarcina serioasa pentru cei responsabili.
Astfel de sarcini pot include stabilirea unor norme interne (de exemplu, masurarea temperaturii la intrare, distantare, raportarea cazurilor suspecte) si a unor canale de comunicare, precum si implementarea unor activitati de informare si incurajare a utilizarii acestora. Pe lânga atenuarea riscurilor pentru sanatate, astfel de sisteme pot garanta ca orice semn de infectie sau incalcare a normelor este adus la cunostinta factorului de decizie relevant in cel mai scurt timp posibil.
Solutia SAP Environment, Health and Safety (SAP EHS) ofera suport profesional in proiectarea si reglementarea exacta a acestor procese: permite evaluarea riscurilor, te ghideaza prin dezvoltarea protocoalelor si, datorita integrarii sale in sistemul ERP al companiei, poate inlocui sistemele deja instalate, dar care ruleaza separat, cum ar fi gestionarea incidentelor, monitorizarea sanatatii angajatilor si alte subsisteme. Observând provocarile cauzate de coronavirus in rândul profesionistilor in domeniul sanatatii, SAP incearca sa le vina in ajutor prin reduceri la licente sau scheme de implementare.
Desigur, solutia SAP EHS nu este relevanta doar in actuala pandemie. In general, solutia reprezinta un sistem de identificare, evaluare si atenuare a riscurilor la adresa sigurantei, sanatatii si mediului de lucru al angajatilor, care contribuie, totodata, la asigurarea conformitatii cu normele de reglementare si ofera functii de raportare - alaturi de o perspectiva excelenta asupra proceselor de siguranta la locul de munca - atât conducerii, cât si autoritatilor.
2. Continuitate in supply chain
E important ca toate companiile sa admita faptul ca, la fel cum ele au suferit perturbari majore la nivel operational, si partenerii ori furnizorii lor au trecut prin aceeasi situatie. Datorita cresterii (sau scaderii) bruste a cererii, acestia au avut sau pot avea inca probleme la livrarea sau calitatea materiilor prime, componentelor si produselor semi-finite, sau in ceea ce priveste resursele umane utilizate.
In acest context, merita sa profiti de accesul gratuit, pe o perioada determinata, la platforma SAP Ariba Discovery care conecteaza clientii cu furnizorii, unde poti licita in mod liber pentru orice achizitie de bunuri sau servicii, iar furnizorii pot posta gratuit ofertele aferente.
Surprinzator, in actualul context pandemic, companiile care au intâmpinat cele mai mari provocari in lantul de aprovizionare au fost cele care au eficientizat la maxim aceasta componenta in ultimii ani. Companiile care au redus la minimum stocurile, au introdus sisteme just-in-time si externalizat servicii de baza, acum trebuie sa-si reconsidere continuitatea businessului.
In acest sens, poate fi utila solutia de planificare SAP IBP (Integrated Business Planning), ce ajuta la identificarea cât mai rapida a intreruperilor in lantul de aprovizionare si ajuta la gasirea celei mai potrivite masuri ce pot fi luate pentru a reduce efectele acestora.
Miza solutiei este de a conecta toate partile externe si interne implicate in supply chain, dar care opereaza separat (in silozuri): clienti, vânzari, marketing, financiar, manageri de inventar, manageri de productie, cumparatori, furnizori. Solutia ii ajuta sa lucreze impreuna la dezvoltarea proceselor de planificare in supply chain. In plus, incepând cu luna mai, SAP a anuntat reduceri pentru SAP IBP pe o perioada de 90 de zile.
De asemenea, solutia SAP IBP poate fi un ajutor esential, respectiv o platforma digitala utila pentru organizatiile guvernamentale intr-o situatie de pandemie. Datorita algoritmilor predictivi ai solutiei, cererea de masti, echipamente de protectie sau alte accesorii si instrumente de sanatate pot fi usor de prezis. In plus, informatiile de inventar si datele de la furnizori vor dezvalui rapid daca aceste nevoi pot fi acoperite la nivel national, judetean sau pentru sistemul institutional de sanatate, ori daca este este necesara apelarea la noi furnizori. In acesta ultima situatie, cu câteva clickuri se poate demara un proces de achizitii pentru dispozitivele lipsa prin intermediul SAP Ariba.
3. Sprijinirea fortei de munca
Cu siguranta, intoarcerea la birouri nu inseamna ca toata lumea isi va relua activitatea din puntctul in care a ramas: schimbarea regulilor si a mediului de lucru, sarcinile suplimentare si problemele care trebuie rezolvate urgent testeaza rezistenta angajatilor. In astfel de circumstante, trebuie acordata o atentie deosebita informarii si motivarii angajatilor, respectiv oferirea tuturor informatiilor si instrumentelor necesare pentru a-si indeplini sarcinile si a-si reorganiza activitatea.
Ca parte a campaniei SAP Here To Help, un chestionar Remote Work Pulse care ruleaza pe platforma SAP Qualtrics a fost publicat in aprilie pentru a monitoriza in mod continuu satisfactia angajatilor, cu scopul colectarii tuturor comentariilor si identificarii problemelor care trebuie abordate.
Acum, in a doua faza, SAP ajuta companiile sa-si restabileasca treptat programul de lucru cu Return to Work Pulse. Totodata, SAP a realizat diferite interfete de colaborare gratuite pentru IMM-uri: Ruum by SAP pentru planificarea proiectelor si sarcini de management si SAP Litmos, care propune cursuri video ce ajuta la stabilirea celor mai bune practici pentru munca la distanta si dezvoltarea leadership-ului in vremuri de schimbare.
Companiile care nu si-au trecut inca procesele de resurse umane in cloud si nu le-au digitalizat sau automatizat, s-au aflat intr-o pozitie mult mai dificila in situatia de criza. Schimbarea fundamentala in piata muncii este ireversibila, astfel incât dezvoltarea unui sistem de resurse umane controlat digital si mai flexibil va fi inevitabila in viitor pentru companiile inovatoare.
SAP SuccessFactors, platforma SAP de administrare a resurselor umane, ofera o noua solutie inovatoare pentru toate sarcinile si procesele HR: recrutare, stocarea datelor angajatilor, comunicarea cu acestia, dezvoltare si invatare, masurarea performantei, planurile de compensare, analize si rapoarte.
Re-planificarea financiara
Odata cu revenirea treptata la activitate, planificarea anticipativa va lua din ce in ce mai mult locul sarcinilor ad-hoc in gestionarea crizelor. Schimbarile din piata aproape ca forteaza orice companie sa regândeasca scenarii de performanta. Cei mai norocosi se pot astepta la o noua era cu perspective neschimbate sau chiar mai bune, insa cu toate acestea, cele mai multe companii se vor confrunta cu o cifra de afaceri mai modesta in perioada imediat urmatoare.
In astfel de circumstante, este cu atât mai important pentru companii sa isi acopere in prima faza costurile fixe din produsele si serviciile vândute. In plus, una dintre contradictiile interesante ale fenomenelor de criza este ca preturile multor materii prime sau produse semifinite urca in comparatie cu preturile obisnuite din timpul boom-ului economic. Acest lucru se explica tocmai prin faptul ca acel cost fix este repartizat la mai putine produse vândute, iar acest lucru se reflecta mai departe.
Prin urmare, rentabilitatea trebuie recalculata in cazul tuturor companiilor, restructurând segmentul de costuri, dupa caz, pentru a ramâne pe o traiectorie sustenabila, in pofida contextului actual al pietei.
Pentru a reusi acest lucru, companiile trebuie sa integreze sisteme ERP inovatoare, bazate pe Inteligenta Artificiala, Machine Learning si alte tehnologii inteligente, precum SAP S/4 HANA pentru companii mai mari si SAP Business One pentru IMM-uri.
Aceste solutii automatizeaza raportarile financiare, creeaza fluxuri de lucru inteligente in timp real pentru planificarea continua a vânzarilor si previziuni dinamice de lichiditate, optimizeaza achizitiile si costurile prin capabilitatile de Inteligenta Artificiala si accelereaza cererea prin oferte personalizate. De asemenea, aceste sisteme reduc riscurile prin instituirea si monitorizarea normelor legislative, facilitând si monitorizând astfel pregatirea, semnarea si gestionarea contractelor.
Clientii SAP S/4 HANA pot utiliza acum noua aplicatie inovatoare pentru rentabilitate si managementul performantei SAP Profitability and Performance Management (PaPm). Aceasta permite analiza si gestionarea in timp real a rentabilitatii unei companii, abordând deopotriva segmentul financiar si cel operational. Cu ajutorul aplicatiei, resursele si capacitatea operationala pot fi ajustate nevoilor.
Mentinerea loialitatii consumatorului
In vremuri de criza, loialitatea este extrem de valoroasa, insa nu doar din partea furnizorului sau angajatului, ci si a clientului. SAP mizeaza de mai multi ani pe segmentul de urmarire a satisfactiei clientilor, iar platforma SAP Qualtrics se concentreaza in mod special pe acest aspect. Orice date calitative generate in timpul procesului de vânzare pot fi relevante si fie confirma, fie pun sub semnul intrebarii calitatea produsului si a serviciului, satisfactia clientilor si asteptarile pentru achizitii ulterioare.
In timpul perioadei de pandemie, SAP a lansat o serie de sondaje Qualtrics gratuite, la cheie, pentru a ajuta companiile sa masoare si sa mentina loialitatea clientilor: printre acestea se numara aplicatiile Customer Confidence Pulse sau Digital Open Door.
Unul dintre factorii determinanti ai re-proiectarii businessurilor post-criza poate fi apropierea cât mai mare fata de client, cu un dublu scop: pe de o parte, detinerea unui control crescut asupra serviciilor ideale si calitatii produsului, iar pe de alta parte, economisirea suprataxelor de intermediere pentru produs, care s-ar putea transforma in reduceri pentru clienti.
Aceste procese vor creste rolul departamentelor de marketing, vânzari online, suport vânzari si customer service in companii, lucru care evidentiaza importanta investitiilor in e-commerce si solutii de automatizare marketing in viitorul apropiat – un domeniu in care SAP vine in intâmpinarea companiilor cu solutii de top.
Automatizare
Inovarea nu se poate opri in vremuri de criza - de fapt, poate primi chiar un nou impuls. Profitabilitatea, consolidarea segmentului customer service, precum si considerentele privind siguranta muncii pot indrepta cu pasi repezi companiile spre proiecte de automatizare suplimentare, in a caror implementare este necesara introducerea sistemelor RPA - Robotic Process Automation.
Expertii SAP estimeaza ca un numar tot mai mare de companii vor folosi Inteligenta Artificiala in tot mai multe departamente pentru a inlocui sarcinile de rutina, astfel incât angajatii sa se poata concentra pe rezolvarea problemelor reale, complexe, si pe servirea clientilor la un nivel inalt. De asemenea, in segmentele productie, logistica, chiar si in activitatile solicitante din punct de vedere fizic, este de asteptat ca robotizarea sa reduca costurile cu resursele umane, precum si erorile umane, sarcinile administrative si timpii de livrare prin standardizarea proceselor.
|