VALORIA: 51% dintre companii spun ca pot valorifica digitalizarea in business |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 04 Iul 2018 09:56 |
Planul digitalizarii unei companii trebuie mai intai sa existe, dupa aceea sa fie aprobat de lideri si ulterior sa fie implementat. Liderii unei companii au rolul de conectori intre oameni si de ordonatori de resurse. Daca acestia decid ca un proiect se suspenda, atunci totul se opreste. Important este ca liderii sa inteleaga beneficiile digitalizarii companiei si riscurile care apar daca nu digitalizeaza compania.
Relevante, din acest punct de vedere, sunt raspunsurile directorilor generali referitoare la digitalizarea companiilor lor in 2017 si in 2018 colectate de studiul Barometrul Digitalizarii companiilor din Romania, realizat de compania de consultanta Valoria. Astfel, studiul identifica cu precizie perspectiva top managementului companiilor din Romania cu privire la digitalizare.
Comparativ cu anul 2017, cand 30% dintre decidenti spuneau ca afacerea condusa de ei a fost foarte influentata de digitalizare, in 2018, 51% spun acest lucru (+21pp). Se vede clar ca top managementul este tot mai constient de impactul pe care digitalizarea il are asupra companiei. Fata de anul trecut, in 2018 creste, de la 48% la 51% (+3pp), increderea directorilor executivi ca au cunostintele necesare la nivel de companie ca sa valorifice digitalizarea in business. Consolidarea cunostintelor la nivelul personalului si intelegerea mai clara a relevantei digitalizarii pentru companie au dat, si acestea, un plus de 3 puncte procentuale (pp) la increderea directorilor in capacitatile acestora.
In continuare se remarca cresteri (+9pp) privind masura in care noile modele de business digital schimba industrii. In 2017, 15% dintre directori spuneau ca modelele de business digital au schimbat industria in care opereaza companiile pe care le conduc. In 2018, procentul ajunge la 26% dintre top manageri care spun acelasi lucru.
Instrumentele, canalele si/sau modelele de business digitale considerate componenta centrala a strategiei de business inregistreaza o crestere de +3pp intre 2017 si 2018, in timp ce parerea top managementului companiilor cu privire la masura mare in care modelele digitale de business vor schimba industria lor in urmatorii 1-3 ani ramane constant la 38% in 2017 si 2018.
In 2018, pentru 15% dintre respondentii aflati in roluri de conducere (+14pp), modelele de business digital reprezinta o amenintare pentru compania pe care o conduc fata de de numai 1% cati erau de aceeasi parere in 2017. Companiile din Romania par sa ia masuri privind delegarea responsabilitatii unui lider din top management privind dezvoltarea digitala a afacerii. Fata de anul trecut cand 28% dintre companii spuneau ca au dat aceasta responsabilitate unui lider din top management procentul creste la 36% in 2018 (+10pp).
O crestere importanta se remarca si in privinta valorificarii digitalizarii ca avantaj competitiv. Fata de anul trecut, cand doar 42% dintre liderii companiilor spuneau ca au valorificat digitalizarea pentru a avea avantaj competitiv, in 2018, 63% dintre lideri fac aceasta afirmatie (+21pp).
Pentru directorii generali principalele obstacole in calea digitalizarii sunt rezistenta la schimbare si faptul ca firmele lor nu au consumatori digitali. Vestea buna este ca in ambele cazuri ponderea acestor doua obstacole scade de la 58% in 2017 la 42% in 2018 (-16pp). In acelasi timp, beneficiile digitalizarii vazute de acestia includ simplificarea proceselor, 53% in 2018 vs. 31% in 2017, si eficienta operationala, 53% in 2918 vs. 36% in 2017. Fata de 2017, cand 27% dintre directorii generali spuneau ca se asteapta la o crestere a profitului de 10%-30% in urmatorii 3 ani ca urmare a digitalizarii, anul acesta 32% dintre respondenti (+5pp) se asteapta la o cresterea a profitului in acest interval.
Pentru top managementul companiilor din Romania digitalizarea devine tot mai concreta. Liderii companiilor au inceput sa ia masuri pentru corelarea digitalizarii cu dezvoltarea afacerii. Numirea unui responsabil din randul top managementului insarcinat cu dezvoltarea digitala a afacerii deocamdata alimenteaza asteptari privind evolutia profitului.
|