Agenda Constructiilor
Marti, 03 Iunie 2025
ABONARE REVISTE
PAGINA PERSONALIZATA


ONV LAW

ONV LAW

Adresa: Str. Parintele Galeriu nr. 9, Bucuresti, S2
Telefon: 021 315 21 47
E-mail: office@onvlaw.ro
Web site: www.onvlaw.ro
Domenii: Servicii si consultanta juridica
Descriere activitate
Firma de avocatura.
Prezentare companie/institutie
ONV LAW: Necesar de pana la 200 miliarde euro pentru modernizarea Romaniei
 
 
 
 
Sinziana Barbieru
Functia/Firma: Partener, ONV LAW;
Experienta profesionala: peste 14 ani de avocatura si asistenta juridica pentru companii si autoritati publice.
 
Estimarea necesarului de investitii pentru aducerea infrastructurii critice a Romaniei la standarde europene este un exercitiu complex, care presupune luarea in calcul a mai multor domenii - transport, energie, sanatate, educatie, digitalizare si aparare civila - fiecare cu propriile nevoi si particularitati, noteaza Sinziana Barbieru, Partener in cadrul biroului de avocatura ONV LAW. Potrivit analizelor oficiale, realizate de catre ministerele de resort, nevoile Romaniei se ridica la sute de miliarde de euro. De exemplu, doar in domeniul infrastructurii de transport - autostrazi, cai ferate, infrastructura urbana - datele oficiale vorbesc despre un necesar de peste 70-80 miliarde de euro pana in 2030. Conform estimarilor oficiale facute de Ministerul Transporturilor, Romania are nevoie de circa 40 de miliarde de euro pana in 2030, doar pentru modernizarea si extinderea infrastructurii rutiere si feroviare. "Daca adaugam investitiile necesare pentru sistemele de sanatate publica, educatie, energie verde, suma totala poate depasi 150-200 miliarde euro", estimeaza Sinziana Barbieru.
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor publice in perioada urmatoare, avand in vedere fondurile ce vor fi alocate in anii urmatori, mai ales prin PNRR si programele operationale (fonduri structurale)?
- Romania are, in prezent, o oportunitate reala de a accelera dezvoltarea prin fondurile europene puse la dispozitie atat prin PNRR, cat si prin programele operationale. Vorbim despre un sprijin financiar consistent, care poate aduce schimbari semnificative in infrastructura, administratie, sanatate si justitie, cu conditia unei implementari eficiente. Din punctul meu de vedere, nu este important doar volumul fondurilor, ci mai ales capacitatea de a le gestiona eficient, transparent si profesionist. Romania a mai avut oportunitati financiare importante in trecut, dar rata de absorbtie si implementare nu a fost intotdeauna pe masura potentialului. Contextul din prezent este, insa, diferit. PNRR impune jaloane si tinte clare, ceea ce aduce o presiune benefica asupra autoritatilor de a livra rezultate concrete. Romania se afla intr-o faza critica de implementare a PNRR. Suntem in al patrulea an de la lansare si, conform datelor oficiale, multe proiecte sunt in derulare, in special in infrastructura, educatie, digitalizare si tranzitie verde. Daca anumite jaloane sau proiecte nu sunt finalizate pana in 2026, fondurile aferente pot fi pierdute. Pentru profesionistii din domeniul juridic, aceasta perioada este una in care sprijinul legal devine esential. De la consultanta in achizitii publice, la redactarea contractelor de executie sau apararea in litigii cu privire la implementare, avocatii au un rol cheie in buna derulare a proiectelor PNRR. De asemenea, predictibilitatea legislativa si claritatea normelor de aplicare sunt foarte importante pentru evitarea blocajelor. Daca Romania va reusi sa transforme aceste fonduri intr-un instrument de dezvoltare si reforma, depinde de coerenta si determinarea cu care vor fi gestionate. Avem cadrul, avem resursele - ramane sa demonstram ca avem si maturitatea administrativa de a le valorifica pana in 2030.
- Care considerati ca sunt, din punct de vedere legal (dar nu numai), impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si implementarea proiectelor in termene? Ce s-ar putea intampla in cazul in care proiectele din PNRR nu vor fi gata pana la finalul anului 2026?
- Absorbtia fondurilor din PNRR si implementarea proiectelor aferente pot fi afectate de o serie de impedimente atat de natura legala, cat si administrativa sau chiar tehnica. Gradul mare de incarcare a institutiilor cu atributii in solutionarea contestatiilor formulate in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice, insuficienta personalului si lipsa unei practici unitare in interpretarea dispozitiilor legale contribuie la prelungirea duratei de atribuire si implementare a proiectelor. De asemenea, capacitatea administrativa redusa la nivelul unor autoritati contractante, intarzierile in emiterea avizelor si autorizatiilor, precum si elaborarea deficitara a documentatiilor de atribuire pot avea efecte directe asupra respectarii termenelor-limita impuse prin PNRR. Daca proiectele nu vor fi finalizate pana in august 2026 - termenul limita impus de Comisia Europeana pentru implementarea PNRR - Romania risca sa piarda sumele aferente transelor neutilizate. In plus, nefinalizarea proiectelor incepute poate atrage inclusiv riscuri de corectii financiare, iar unele contracte pot deveni inaplicabile sau imposibil de continuat fara alocarea unor surse bugetare suplimentare. Pentru a preveni aceste riscuri, este necesara o interventie legislativa punctuala, acolo unde sunt identificate blocaje, precum si o accelerare a procedurilor de avizare, o mai buna coordonare interinstitutionala si, nu in ultimul rand, o crestere a capacitatii aparatului administrativ implicat in gestionarea fondurilor europene.
- Care sunt cele mai mari proiecte de dezvoltare a aeroporturilor (ca dimensiune, valoare, importanta) aflate in executie, in acest moment?
- In primul rand, Aeroportul International Henri Coanda (Otopeni-Bucuresti) a beneficiat de investitii de 163 milioane de euro pentru modernizarea cailor de rulare si extinderea platformei de parcare a aeronavelor. Proiectul a fost finalizat in 2024, dar continua cu lucrari de detaliu si investitii in modernizarea terminalelor de pasageri, inclusiv sisteme de climatizare, iluminat si detectie incendiu, cu o investitie suplimentara de peste 24 milioane de euro. Totodata, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a lansat o licitatie estimata la 40 milioane de euro pentru proiectarea infrastructurii aeroportuare, avand in vedere estimarile de trafic pentru anul 2040. Se preconizeaza construirea unui nou terminal de pasageri cu toate facilitatile necesare, cu o suprafata de aproximativ 176.000 mp, care sa acomodeze un trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri pe an. Pana in prezent, Aeroportul "Avram Iancu" din Cluj a derulat mai multe proiecte majore de investitii, majoritatea finantate din fonduri europene si de la bugetul de stat. Acestea vizeaza extinderea infrastructurii, cresterea capacitatii operationale si imbunatatirea sigurantei si confortului pasagerilor. Astfel, extinderea terminalului de plecari, cu o valoare de 45 milioane euro, este un proiect estimat a fi finalizat pana la sfarsitul acestui an.
Investitii semnificative au fost realizate si in cadrul Aeroportul International Brasov, care a fost inaugurat in iunie 2023 si va fi extins in perioada 2027-2033, pentru a sustine o capacitate de pana la un milion de pasageri anual, la Aeroportul International "Mihail Kogalniceanu" (Constanta), unde noul terminal se afla in etapa finala de constructie, la Aeroportul International Timisoara, unde noul terminal a fost finalizat in martie 2024, dar si la Aeroportul International Satu Mare, unde noul terminal a fost inaugurat la sfarsitul lunii ianuarie 2025.
- Ce obiective aveti pe termen scurt, mediu si lung, la nivelul ONV LAW?
- Obiectivele ONV LAW sunt direct corelate cu dinamica pietei si cu pozitionarea noastra strategica drept consultant in zona investitiilor publice si a proiectelor de infrastructura. Pe termen scurt, ne concentram pe eficientizarea operationala si scalarea echipei dedicate practicii de achizitii publice, pentru a sustine ritmul accelerat al proiectelor majore in care suntem implicati. Pe termen mediu, obiectivul este consolidarea pozitiei ONV LAW in zona proiectelor de infrastructura si investitii publice, iar pe termen lung vizam diversificarea portofoliului in industrii corelate, cum ar fi energie, transport si mediu. Continuam sa ne dezvoltam in aceasta directie, intrucat reprezinta un segment in care expertiza noastra genereaza impact direct pentru clienti, oferindu-le un avantaj competitiv real in accesarea si derularea proiectelor de anvergura.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Mai 2025)
 

 
 
ONV LAW: Noul cod al constructiilor poate fi gata in acest an
 
 
 
 
 
 
 
Lorena Ciobanu
Functia/Firma: Managing Associate la firma de avocatura ONV LAW.
 
 
 
 
 
 
 
Alexandra Radu
Functia/Firma: Senior Associate la firma de avocatura ONV LAW.
 
Pe 23 ianuarie 2020 a intrat in vigoare Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investitii alternative si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care va reglementa modalitatea de infiintare si functionare a FIA stabilite in Romania, inclusiv a celor specializate in investitii imobiliare.
In ultima parte a anului 2020 este preconizata finalizarea proiectului derulat de MLPDA privind sistematizarea legislatiei din domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului. De asemenea, la data de 11 ianuarie 2020 a intrat in vigoare Legea nr. 7/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Printre altele, prin aceasta se modifica unele aspecte privind emiterea autorizatiilor de construire, a situatiilor in care emiterea unei autorizatii de construire nu este necesara. De asemenea, prin Legea nr. 7/2020 se aduc modificari privind procedura de intrare in legalitate a constructiilor pentru care executia lucrarilor s-a realizat fara autorizatie de construire.
 
- Ce urmareste proiectul de sistematizare a legislatiei din domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului?
- Prin elaborarea Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor se urmareste reunirea intr-o structura unitara si corelarea reglementarilor din domeniile amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor si din domeniile conexe (mediu, energie, transporturi, cadastru, proprietate, zone construite protejate si monumente istorice, gestiunea riscurilor naturale si industriale). Potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei (MLPDA), finalizarea proiectului, derulat sub titlul "Sistematizarea legislatiei din domeniul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor si consolidarea capacitatii administrative a structurilor de specialitate din institutiile publice centrale cu responsabilitati in domeniu", Cod SIPOCA 50, este preconizata in ultima parte a anului 2020. Proiectul este derulat de MLPDA si include elaborarea Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor.
- Ce impact a avut OUG 114/2018 in sectorul de constructii si cum vedeti implementarea acesteia in continuare?
- Prin adoptarea OUG 114/2018 a fost vizat inclusiv acordul incheiat in 2018 intre Guvernul Romaniei si Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) prin care se declarase sectorul constructiilor prioritar, de importanta nationala pentru economia romaneasca incepand cu 1 ianuarie 2019 si pentru o perioada de 10 ani.
La momentul adoptarii OUG 43/2019, prin care s-a modificat OUG nr. 114/2018, s-a avut in vedere ca in primele 4 luni din 2019 volumul lucrarilor de constructii inregistrase o dinamica record dupa criza, respectiv de 17,8%, in luna aprilie 2019 lucrarile de constructii majorandu-se cu 33,4% fata de aceeasi luna a anului anterior. In luna iunie 2019, Federatia Sindicatelor din Constructii si Materiale de Constructii a revelat efectele majore pozitive atat pentru constructori, cat si pentru mediul de afaceri si pentru intreaga economie, insistand asupra mentinerii masurilor favorabile domeniului de constructii potrivit OUG 114/2018.
Aplicarea facilitatilor fiscale a fost in mod evident resimtita pozitiv de catre companiile al caror obiect de activitate se circumscrie codurilor CAEN reglementate de art. 60 pct. 5 din Codul Fiscal, impactul in materia relatiilor de munca fiind, de asemenea, prezent. Astfel, unul dintre scopurile urmarite - ce al diminuarii dificultatilor legate de asigurarea fortei de munca specializata - s-a realizat, insa migrarea salariatilor din domeniu catre alte tari nu a fost stopata, cererea de forta de munca nefiind nici la acest moment suficienta in raport cu oferta de pe piata. In acest context, in prezent, o posibila abrogare a facilitatilor ar avea in mod cert o influenta esentialmente negativa asupra acestei ramuri de business.
Fostul Guvern, desi a modificat substantial prevederile OUG 114/2018, masurile vizand sectorul de constructii nu au fost afectate, urmarind dezvoltarea unor proiecte finantate din fonduri europene in cursul anului viitor in cadrul carora va fi nevoie de un surplus de forta de munca pe piata constructiilor.
Acest lucru se confirma prin Proiectul de lege privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru adoptarea caruia, fostul Guvern a decis in sedinta din 18.12.2019 sa isi angajeze raspunderea in Parlament.
- Cum a evoluat piata de fuziuni si achizitii in 2019?
- In general, pe piata fuziunilor si achizitiilor, s-au remarcat tranzactii semnificative. In primul trimestru, doar o singura tranzactie a depasit 100 de milioane de euro, in conditiile in care, in al doilea trimestru, s-a incheiat o unica tranzactie de peste 500 de milioane de euro, potrivit surselor publice. In cel de-al treilea trimestru din 2019, s-au inregistrat, de asemenea, multiple tranzactii relevante, dintre care a fost facuta publica valoarea de 136 milioane de euro a unei tranzactii in domeniul energiei regenerabile, prin preluarea unei participatii majoritare intr-o companie romana care detine mai multe parcuri eoliene.
In mod specific in sectorul constructiilor, dintre achizitiile notorii pe piata au fost relevante cele vizand cladiri de birouri din centrul Bucurestiului si din Cluj-Napoca si centre comerciale, tranzactionate fie ca portofoliu (in regiunea Moldovei si Transilvaniei), fie cu privire la un anume activ. De asemenea, a fost comunicata instrainarea participatiilor unui actor important pe piata materialelor de constructii.
Din practica ONV LAW din acest an, mentionam asistarea clientilor in proiecte de due diligence, etape preliminare tranzactiilor, negocieri in scopul incheierii de contracte de vanzare privind imobile constructii - relevante fiind cele privind dobandirea de spatii comerciale in cadrul unor imobile noi destinate deschiderii de show-room-uri, instrainarea unei cladiri de birouri si spatii comerciale de catre un client fond de investitii in considerarea deciziei de retragere a afacerilor sale de pe piata din Romania.
- Care sunt cele mai frecvente litigii pe care le-ati intalnit in sectorul de constructii?
-- In sectorul constructiilor sunt frecvente litigiile de drept administrativ referitoare la legalitatea autorizatiilor de construire, procedura de emitere a autorizatiei, contestarea proceselor verbale de contraventie incheiate de autoritatile cu atributii in domeniu, litigiile de drept civil nascute intre societatile care activeaza pe piata si se afla in raporturi de subcontractare (pretentii derivate din acorduri de subcontractare). De asemenea, avand in vedere ca o parte semnificativa din sectorul constructiilor se desfasoara in domeniul public, litigii apar atat in etapa atribuirii contractelor, cat si in etapa executarii acestora.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Ianuarie/Februarie 2020)

Produse & tehnologii

Stiri & Comunicate

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMhiltiBIMTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
MAI 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 190 (Mai 2025)
 

Autentificare

Editia
MARTIE-APRILIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 189 (Martie-Aprilie 2025)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
GEWISS
EURO BUILD
ELECTROGRUP
SSAB
theda mar
Ubitech
KADRA
noark
AED
CDS
BogArt
Daikin
Eco Garden Construct
concelex
quadratum
MAKITA
EDIT-Structural
leviatan
Acvatot 2019
MCA
strabag nivel 1
ERBASU CONSTRUCT
SIGM
Arduro
CONCEPT STRUCTURE
TECNIC

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Pereti cortina Tamplarie Aluminiu.ro Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<