In sedinta Guvernului din 21 octombrie a.c., membrii Executivului au adoptat un memorandum, cu efecte pe termen mediu, ce se refera la dezvoltarea infrastructurii rutiere din partea de sud a tarii. Mai precis, memorandumul de intelegere intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria in vederea implementarii studiilor de fezabilitate privind constructia de noi poduri peste fluviul Dunarea permite edificarea a doua astfel de obiective, pentru care compania Transproiect 2001 s-a angajat deja sa elaboreze studiile de fezabilitate. Primul dintre acestea, a carui amplasare va fi stabilita, dupa consultari, pana la finele lunii decembrie a.c., are un cost estimat la 270 milioane de euro. „In cadrul intrunirii de la Palatul Victoria, au fost adoptate si cateva memorandumuri, dintre care cea mai relevanta masura este constituita de aprobarea negocierii si semnarii memorandumului de intelegere intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria, in vederea implementarii studiilor de fezabilitate privind constructia a doua noi poduri peste Dunare - si anume podurile Silistra - Bulgaria - Calarasi - Romania (primul) si Nicopole - Bulgaria - Turnu Magurele – Romania (al doilea)”, a declarat la finalul sedintei purtatorul de cuvant al Guvernului, Corneliu Calota. Potrivit partii bulgare, dupa stabilirea amplasamentului celui de-al treilea pod peste Dunare, se va solicita cofinantare din partea Uniunii Europene, fiind studiata si posibilitatea constructiei unei linii de cale ferata. Pana in acest moment, Transproiect 2001 a propus trei variante de pod pentru legatura dintre localitatile Turnu Magurele si Nicopole, respectiv doua versiuni pentru Calarasi – Silistra. In opinia autoritatilor centrale ale ambelor tari, proiectele sunt necesare „pentru atragerea investitiilor, cresterea traficului si sustinerea afacerilor locale”, fiind cunoscut faptul ca regiunile aflate pe cele doua maluri ale Dunarii nu beneficiaza, actualmente, de un nivel corespunzator de dezvoltare. Potrivit premierului Victor Ponta, acest act normativ (impreuna cu altele) face parte dintr-o serie de memorandumuri referitoare la diverse proiecte de infrastructura de transport, care urmeaza sa fie finantate in perioada 2014-2020 din fonduri europene. „Finalizarea proiectelor de infrastructura de mediu de transport care depasesc termenul final de eligibilitate pentru finantarea alocata de Uniunea Europeana in cadrul Programului Operational Sectorial Mediu si Programul Operational Sectorial Transport reprezinta, astfel, o prioritate, iar printr-un alt memorandum specific, aprobat de asemenea in sedinta de guvern, se propune un calendar de actiuni prin care sa se urgenteze demersurile de finalizare a investitiilor in perioada de eligibilitate si, de asemenea, pentru proiectele care au un grad mare de risc de nefinalizare, sa se analizeze posibilitatile de etapizare sau de transferare a acestor proiecte in perioada de tranzitie, in asa fel incat sa poata fi continuate dupa data de 31 decembrie 2015”, a mai precizat seful Executivului. In acelasi timp, autoritatile de la Bucuresti nu neglijeaza nici infrastructura existenta care leaga cele doua tari. Astfel, in cursul zilei de 22 octombrie a.c., Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a atribuit un contract, in valoare totala de 57,2 milioane de lei (circa 13 milioane de euro), ce presupune reabilitarea Podului Prieteniei (Giurgiu – Ruse), castigator fiind desemnat consortiul firmelor Collini Lavori (Italia) – Tecnic Consulting Engineering (Romania). „Lucrarile includ consolidarea podului, a drumului si rampei de acces, reabilitarea parcarilor existente si constructia unei parcari noi in incinta punctului de vama, precum si realizarea unui sens giratoriu. Proiectul a fost adjudecat in urma unei licitatii deschise, pentru pretul cel mai scazut, oferta asocierii castigatoare fiind singura admisa din cele cinci primite. Finantarea lucrarilor va fi asigurata din fonduri europene si bani de la bugetul de stat, termenul de finalizare a contractului fiind de 40 de luni din momentul atribuirii acestuia”, informeaza oficialii CNADNR. Estimat initial la o valoare ce depasea 71,8 milioane de lei, proiectul de reabilitare a podului Giurgiu – Ruse va costa astfel 46,1 milioane de lei (fara TVA). In noiembrie 2013, societatea Collini Lavori a mai castigat o licitatie ce presupune constructia soselei de centura a municipiului Targu Jiu, pe care o va edifica la costuri estimate de 151 milioane de lei, fara TVA. Pentru informatii suplimentare,
www.gov.ro