Cartel Alfa: Intrare nejustificata in procedura de deficit bugetar excesiv |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 19 Feb 2020 13:20 |
Confederatia Nationala Sindicala “Cartel ALFA” isi exprima public ingrijorarea fata de politica iresponsabila a guvernului, respectiv guvernelor pe care partidul dumneavoastra si-a asumat sa le formeze.
In urma actiunilor intreprinse in timpul mandatului dumneavoastra, de catre unii ministri, precum Ministrul Finantelor Publice, fara consultare si dezbatere cu partenerii sociali, Romania intra nejustificat in procedura de deficit bugetar excesiv.
Aceasta situatie este creata cu scopuri politice si nu se justifica in niciun fel prin situatia economica a tarii, care este in crestere accelerata in ultimii ani. Deficitul a fost impins in sus prin cheltuieli risipitoare sau inoportune (spre exemplu, avansul pentru achizitia de rachete, rambursarea de TVA fara verificare, decontari de plati pentru PNDL, tot fara o verificare temeinica, plata despagubirilor pentru fratii Micula etc.), in acelasi timp cu lipsa completa a actiunilor de crestere a colectarii si incasarii veniturilor la bugetul de stat sau a schimbarii politicii fiscale.
Conform Raportului privind situatia macroeconomica, care sta la baza bugetului de stat, proiectia veniturilor bugetare pe anul 2020 si pe anii urmatori este mentinuta la nivelul de 31% din PIB, ceea ce indica faptul ca guvernul nici macar nu isi propune sa adune mai multi bani, astfel incat sa se ajunga la o proiectie a incasarilor apropiata de media tarilor UE. Pe langa faptul ca nu isi propune sa atraga mai multi bani la buget, statul nu reuseste sa adune nici ceea ce are de colectat in baza legislatiei fiscale actuale. Incasarile la buget din taxe in tara noastra reprezinta numai 27% din PIB, in timp ce in Franta acestea se ridica la 48% sau in Polonia la 31%.Avand in vedere ca Romania are o foarte buna performanta in ceea ce priveste cresterea reala a PIB, a exportului si a consumului din perioada 2000-2018, veniturile fiscale ar trebui sa fie mai mari, nu mai mici.
Insistenta pentru mentinerea cotei unice, in conditiile in care aceasta si-a dovedit limitele, si care in realitate nu mai este demult “unica” (cu dividentele impozitate 5%, spre exemplu), mentine statul in precaritate fiscala, incapabil sa asigure finantarea bunurilor publice de interes general, precum educatia sau sanatatea.
Rolul distributiv al statului social, asa cum este prevazut acesta de Constitutia Romaniei, nu este realizat. In Romania, cheltuielile de protectie sociala (care includ pensiile) se ridica la doar 11.7% din PIB in timp ce media europeana este de 18,8% din PIB. Desi pensiile reprezinta cea mai mare parte din aceasta cheltuiala, totusi in Romania, ea este mai mica (8,8% din PIB) decat media europeana (10,1% din PIB).
Finantarea sistemelor publice de protectie sociala a fost erodata constant. Spre exemplu, la sistemul de pensii, in ultimele doua decenii, cota de contributii, a fost scazuta cu 10 puncte procentuale (de la 35%, la 25%), din care o parte semnificativa este acum directionata catre sistemul de pensii administrat privat (pilonul II). Guvernul liberal doreste sa directioneze si mai multi bani in pilonul II, din nou fara un studiu de impact si fara nicio consultare, erodand si mai mult sistemul public de pensii.
Faptul ca nici in al doilea program de guvernare nu apare obiectivul elaborarii legii care stabileste mecanismul de plata al pensiilor administrate privat - dupa toate sesizarile noastre privind lipsa de finalizare a constructiei legislative a pilonului II - arata ca nu interesul cetateanului este in atentia guvernului, ci doar alimentarea business-ului privat, din contributii publice.
In concluzie, consideram ca deficitul bugetar creat artificial si politicile publice ale guvernului liberal urmaresc strict scopuri politice si populiste si nu interesul cetateanului.
In acest sens, solicitam guvernului sa inainteze de urgenta parlamentului corectii la bugetul de stat pentru a se incadra in limitele impuse de regulile Uniunii Europene, pentru o repartizare rationala a cheltuielilor publice, precum si masuri concrete si urgente pentru imbunatatirea colectarii si schimbarii politicii fiscale.
|