Agenda Constructiilor
Miercuri, 25 Decembrie 2024
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - JLL: Angajatii din birouri vor continua sa lucreze de acasa 1-2 zile/ saptamana
JLL: Angajatii din birouri vor continua sa lucreze de acasa 1-2 zile/ saptamana Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Elena Icleanu 30 Iun 2020 13:57
Dezvoltarea modului de lucru de acasa nu echivaleaza cu o cerere mai mica de spatii de birouri, arata studiul "The future of global office demand" realizat de JLL, care identifica patru elemente cheie care vor juca un rol important in definirea spatiilor de birouri in viitor: lucrul din afara biroului, designul biroului, tehnologia si modalitatile de deplasare la birou.
Cererea pentru spatii de birouri este intrinsec legata de economie; in general intr-o criza, cererea de birouri scade odata cu scaderea nivelului ocuparii fortei de munca si trecerea corporatiilor la starea de conservare a cash-ului, arata analistii.
"Discutia privind influenta cresterii ponderii lucrului de acasa asupra cererii spatiilor de birouri este in acest moment mult prea simplista. Determinarea evolutiei cererii de birouri in viitor este mult mai complex cu o multitudine de factori care trebuie luati in considerare. Printre acestia amintim nivelul de ocupare al fortei de munca, situatia sistemului public de sanatate, reguli impuse de Guvern, costul imobiliar vs costul talentelor, noua legislatie, tehnologie, crestere economica, nevoile privind inovarea, cultura organizationala, trendurile privind amenajarea spatiilor de birouri etc.", a declarat Marius Scuta, Head of Tenant Representation and Office Agency JLL Romania.
Din perpectiva chiriasilor, birourile ofera un spatiu fizic pentru a aduce oamenii impreuna pentru a-si coordona activitatea, pentru a avea randament si performanta si pentru a le stimula creativitatea.
La acestea se adauga elementele de brand si de cultura ale unei companii, care sunt promovate prin configurarea spatiului de birouri, iar impreuna joaca un rol cheie in atragerea si pastrarea talentelor. 
Functia biroului va continua sa evolueze, accelerand tendintele care pun accentul pe importanta colaborarii si inovarii in productivitatea angajatilor.
Din perspectiva angajatului, biroul ofera un loc pentru interactiuni fata in fata, pe care tehnologia se lupta sa le reproduca. Chiar si dupa succesul recent al lucrului de acasa, angajatii inca afirma ca ar dori sa fie la birou pentru majoritatea saptamanii, arata studiul JLL.
 
Factori care vor modela cererea viitoare de spatii de birouri
Patru factori cheie vor avea un rol major in conturarea viitorul cererii de birou atat pe termen scurt cat si pe termen lung, se mai arata in analiza.
 
1. Lucrul din afara biroului
Exista avantaje clare ale angajatilor pentru munca de acasa, printre acestea, faptul ca nu trebuie sa se deplaseze si orele flexibile. Cu toate acestea, pentru multi oameni locuinta nu este o varianta optima pentru lucru, avand spatiu limitat, nu asigura conditii de confidentilitate si exista mai multi factori perturbatori. 
In plus, angajatilor le lipseste interactiunea sociala pe care o aduce viata la birou.
Mentinerea productivitatii in afara biroului pe termen mai lung este un element care trebuie de asemenea analizat, insa cel mai probabil productivitatea este stimulata mai mult prin interactiunile din birou.
Flexibilitatea va fi esentiala pentru satisfactia angajatilor si echilibrul intre lucrul de la birou si munca din afara biroului se va realiza individual. 
Potrivit estimarilor JLL, in medie angajatii vor lucra in continuare 1-2 zile pe saptamana de acasa, insa rata de adoptarea acetui tip de lucru va depinde de geografie, de sector, de rolul fiecarui angajat in companie. 
 
2. Designul biroului
Nu exista nicio indoiala ca pandemia a accelerat unele modificari in designul birourilor. Cea mai evidenta este densitatea spatiilor, care era pe un trend ascendent si care a trecut brusc in sens invers pentru a fi respectata distantarea sociala. 
Cu toate acestea, odata ce va fi disponibil un vaccin sau un tratament eficient, este probabil sa existe o miscare inapoi catre densitatile care au fost inregistrate inainte de Covid-19, dar cu toate acestea companiile vor pune pe prim plan sanatatea si bunastarea angajatilor. 
Analistii JLL estimeaza ca se va pune accent mai mare pe spatii care permit interactiunea fata in fata, intrucat spatiul de birou este regandit si reamenajat astfel incat sa nu mai ofere spatii individuale care sunt ocupate toata ziua. 
 
3. Tehnologia
Tehnologia luata individual, este putin probabil sa aiba impact semnificativ asupra cererii generale de birouri.
Pe termen scurt, adoptarea de noi tehnologii pe de o parte va facilita lucrul de la distanta, iar pe de alta parte va asigura bunastarea lucratorilor si eficienta la intoarcerea lor in cladirile de birouri.
Pe termen mai lung, este de asteptat ca cererea chiriasilor sa graviteze spre tehnologie, spre cladiri inteligente de birouri, care pot sa ajute companiile din punct de vedere al mediului, sustenabilitatii, sanatatii si bunastarii angajatilor.
Prin urmare, exista premisele unei cereri reduse pentru cladirile de o calitate mai redusa si care nu indeplinesc aceste cerinte. 

4. Mijloacele de deplasare la birou
Faptul ca nu trebuie sa te mai deplasezi la birou este cel mai bine cotat beneficiu al lucrului de acasa si este unul dintre elementele care provoaca cea mai mare ingrijorare cand vine vorba de reintoarcerea la birou - in special orasele care depind foarte mult de transportul public, mai arata studiul JLL. De aceea, in aceste orase, revenirea la birou se va face probabil mai lent. Unele orase promoveaza si sprijina deplasarea pe bicicleta sau pe jos.  
Piesa finala a puzzle-ului o reprezinta zonele in care se va focusa cererea de birouri. Atractiile inerente ale oraselor din punct de vedere al oportunitatilor economice, al conexiunilor sociale si al calitatii vietii probabil vor prevala, in ciuda preocuparilor pe termen scurt privind distantarea sociala. Fortele care au transformat deja orasele inainte de Covid-19 vor continua sa fie motoarele schimbarilor si sa stimuleze cererii de birou - digitalizarea si automatizarea.
 
Concluzie
"In urma pandemiei, va exista o inevitabila corectie pe termen scurt a spatiului de birou in urma impactul economic asupra activitatii companiilor.  Posibilitatea de a lucra de acasa va fi o componenta integrata a modului de munca, cu beneficii atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Se va pune in continuare accent pe bunastare si pe unele ”de-densificari” (scaderea densitatii in birouri), impreuna cu imbunatatirea amenajarii biroului care sa incurajeze interactiunea umana dificil de realizat de acasa, acestea sunt elemente care se pot schimba si care ar putea sa compenseze o scadere a spatiului necesar ca urmare a cresterii lucrului de acasa", a declarat Marius Scuta, Head of Tenant Representation and Office Agency JLL Romania.
Spatiul de birou va continua sa evolueze; biroul este departe de a se sfarsi, iar ca urmare a acestei crize biroul va juca un rol mai important in bunastarea si productivitatea companiilor.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGhiltiABONARE REVISTETotalEnergiesALLBIMSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
SIGM
rigips
EDIT-Structural
MAKITA
theda mar
concelex
Acvatot 2019
leviatan
DRS
strabag nivel 1
VEGO
SSAB
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
quadratum
noark
GEWISS
Ubitech
CDS
EURO BUILD
AED
konsent
Arduro
BogArt
ELECTROGRUP

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<