Piata muncii, asaltata de crestere economica, digitalizare si schimbare mod de lucru |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 03 Dec 2021 11:08 |
Pandemia de COVID-19 a schimbat modul in care muncim si nu doar temporar. Mixul munca de acasa - munca de la birou va ramane cu noi si dupa ce criza sanitara va deveni o amintire. Oamenii cauta astazi mai multa flexibilitate la job, cauta sa se identifice mai mult cu ceea ce fac si cauta un angajator cu valori similare. Nu in ultimul rand, tehnologia isi pune amprenta asupra pietei fortei de munca, eliminand task-urile repetitive si facand posibila o mai buna productivitate.
Pastrarea angajatilor a fost o prioritate inca de la aparitia crizei sanitare pentru toate companiile, iar situatia nu este cu nimic diferita astazi, cand piata fortei de munca este foarte concurentiala si este dificil sa gasesti oameni. Chiar daca unele sectoare au suferit pierderi mari in ultimul an si jumatate si au renuntat la o parte dintre angajati, alte domenii, cum ar fi livrarile sau curieratul, au crescut si au atras din forta de munca disponibilizata.
Indiferent de domeniu insa, angajatorii trebuie sa regandeasca modul de lucru in substanta, nu doar logistic, sa rescrie politicile de resurse umane si sa creeze scenarii legate de cine, unde, cand si cum va lucra, nu doar pentru a adapta spatiile si instrumentele de lucru, ci si pentru a defini pachetele adecvate de compensatii si beneficii.
„Pe viitor, configurarea locurilor de munca, structura salariala si beneficiile trebuie sa ramana conectate la noul mediu de afaceri si de lucru mai agil si mai volatil. Astfel, modul de lucru trebuie regandit, la fel si pachetele de recompensare, care ar trebui sa fie mult personalizate pentru a raspunde nevoilor tuturor angajatilor“, spune Stefan Weiblen, partner al PwC Romania.
Mai mult de trei sferturi (78%) dintre directorii generali la nivel mondial se asteapta ca organizatiile pe care le conduc sa arate diferit in urmatorii trei ani ca urmare a pandemiei, anticipand schimbari in modul de lucru si dezvoltarea de noi modele de afaceri, sustinute de investitii in digitalizare, arata raportul „Great expectations: Global executives respond to business disruption“, realizat de PwC.
Mai putin de jumatate (46%) dintre directorii generali din Romania prevad o crestere a numarului de angajati in urmatoarele 12 luni, reiese din datele raportului PwC CEO Survey Romania 2021. Ponderea liderilor de companii care intentioneaza sa faca mai multe angajari a coborat astfel la minimul ultimilor sapte ani, dupa ce urcase la 61% in 2017 si se plafonase la 53% intre 2018 si 2020. Exista totusi si astfel de exemple.
„Am adus in echipa peste 500 de oameni noi si, in prezent, cautam inca peste 200 de colegi, atat in Bucuresti si in Centrala, cat si in sucursalele din toata tara“, adauga Patricia Andrei, director resurse umane la CEC Bank.
Intr-un orizont de timp mai indepartat, optimismul revine si 80% dintre directorii generali din Romania estimeaza ca vor avea mai multi salariati in urmatorii trei ani. Procentul este semnificativ peste nivelul din tarile Europei Centrale si de Est, unde circa doua treimi dintre respondenti impartasesc aceeasi opinie.
„In ceea ce priveste modul in care va arata piata muncii postpandemie, se poate dezbate foarte mult pe acest subiect. In primul rand, trebuie sa fim extrem de bine conectati la tot ceea ce inseamna schimbarile din sfera relatiilor sociale, psihologiei organizationale: sa ne documentam din surse sigure, sa avem o retea de specialisti cu care sa fim in permanenta legatura. Toate aceste aspecte ne vor da o anumita dimensiune a profilului angajatului/candidatului de „maine“, crede Luiza Müller, director resurse umane la Orange Romania.
In conditiile in care pandemia a accelerat o serie de tendinte pe piata fortei de munca, 60% dintre angajati se tem ca automatizarea va pune in pericol multe locuri de munca, iar 39% cred ca locurile lor de munca vor fi „depasite“ peste cinci ani. Cu toate acestea, sondajul PwC „Hopes and fears 2021“ arata ca oamenii isi iau viitorul in propriile maini, 77% fiind pregatiti sa invete noi abilitati sau sa se reprofileze, in timp ce 49% ar dori sa-si infiinteze propria afacere.
Mai mult de jumatate dintre angajatii chestionati (56%) cred ca putini oameni vor mai avea un loc de munca stabil pe termen lung in viitor.
„Lipsa talentelor si competentelor necesare si competitia acerba pentru cele existente sunt probleme cu care se confrunta piata muncii de mai multi ani, inclusiv in Romania. In cel mai recent sondaj CEO Survey 2021 realizat de PwC Romania, 37% dintre directorii generali arata ca vor creste cu 10% sumele alocate pentru dezvoltarea talentelor, iar 39% sunt interesati sa asigure competentele necesare angajatilor si sa creasca posibilitatea acestora de a se adapta la o realitate dinamica si incerta“, completeaza Kenneth Spiteri, partner al PwC Romania.
Reprezentantii PwC mai spun ca in conditiile cresterii economice prognozate, digitalizarii accelerate si schimbarilor in modul de a lucra, se asteapta ca piata muncii sa devina tot mai dificila pentru angajatori, in special in ceea ce priveste competentele necesare proceselor de transformare.
Presiunea asupra pachetelor de recompensare necesare atragerii si retentiei oamenilor este similara perioadei de dinaintea pandemiei si capata valente noi, in contextul in care flexibilitatea muncii a devenit un criteriu tot mai important in alegerea angajatorului.
„In aceasta dinamica extraordinara in care ne aflam si care va mai continua, sunt cateva elemente pe care cred ca trebuie sa ne bazam in calitate de angajatori: empatia, cresterea digitalizarii si exersarea permanenta a capacitatii de adaptare rapida“, spune Adina Nanu, director resurse umane si transformare la Auchan Retail Romania.
Adriana Matache, deputy CEO & CFO al Allianz-Tiriac Asigurari, completeaza ca transformarile sunt ample si inca suntem cu totii in procesul de cartografiere a nenumaratelor implicatii ale acestora.
„Este necesara adaptarea de politici de guvernanta si de resurse umane pentru companii, de legislatie si de reglementari specifice raporturilor de munca, de securitate si protectie a informatiilor si desigur o analiza atenta a beneficiilor comparativ cu resursele alocate acestor schimbari.“
|