IA: Consumatorul este pretentios si priveste achizitia online ca pe o investitie ` |
Punct de vedere Publicat de Stelian DINCA 17 Nov 2020 13:57 |
Evenimentul Black Friday din anul 2020 este marcat de pandemia care s-a dezvoltat de la inceputul anului si care face trecerea la un consumator mult mai pretentios, dornic sa priveasca achizitia online ca pe o investitie si nu ca pe o cheltuiala. Asistam si la o faza de testare a anumitor categorii, pe produse calitative si mai scumpe, este ceva diferit anul acesta.
Doua nise din e-commerce vor fi mai atractive ca si business pentru Black Friday 2020, Home-deco si electro-IT datorita preocuparii oamenilor catre confortul de acasa, activata de pandemie. O alta nisa atractiva pentru romani este educatia online (ateliere, carti) care va genera cu 10% un numar mai mare de comenzi fata de anul trecut.
“Oamenii devin tot mai educati si mai atenti in procesul de achizitie online, comparand pret/produse similare, iar companiile trebuie sa evite falsele reduceri sau conditiile "abuzive". Este momentul sa venim cu oferte de Black Friday si pentru produsele de profit din portofoliu, produsele scumpe, chiar daca anterior vedeam reduceri doar la produse cu caracteristici de baza. In zona home-deco, electrocasnice, echipamente de lucru IT, consumatorii au nevoie de produse de calitate si cumpara din logica de investitie si nu de cheltuiala, in special, romanii care acum lucreaza de acasa. Cred ca anul acesta, Black Friday va creste cu 20% procentul vanzarilor de produse din zonele Home-deco si electro-IT, pentru ca este si oferta in acest sens”, declara Ioana Arsenie,
Contextul pandemic schimba planurile pe termen scurt si mediu ale unui magazin online
Recomand magazinelor online sa aiba mai multa atentie pe costuri, relatia cu clientul pe intreg procesul de la comanda, la livrare, incasare, after-sale, inlocuire, practic utilizarea metodologiei Blue Ocean strategy, chiar daca nu la nivel maximum, macar pentru analiza si identificarea punctelor nevralgice, in care pierdem clientii sau nu reusim sa ii fidelizam pentru ca facem anumite greseli. Este important sa mutam rationamentul de business in zona de fidelizare, chiar daca in online poate parea si chiar sa fie mai greu de realizat.
Cele mai vulnerabile nise de magazine online privind veniturile/profitul sunt evident, acele categorii de produse cu valoare adaugata scazuta, cu marje mici, care, in lipsa volumelor nu acopera costurile logistice, pentru ca firmele nu pot negocia cu companiile de curierat, din nou, in lipsa de volume.
Pandemia influenteaza piata de e-commerce si la nivel de strategie financiara, ca si in alte domenii, a aparut nevoia de agilitate; daca inainte puteai merge pe bugete anuale, eventual revizuite in a doua parte a anului; acum nivelul specializarii functiei financiare trebuie sa raspunda exigentei si trebuie sa invatam sa lucram pe baza de scenarii.
Zona de optimizare procese si proceduri pentru un magazin online este foarte importanta. Echipa care sustine un magazin online trebuie sa fie optim dimensionata, fara a pune in risc continuitatea afacerii. De asemenea, sistemele unui magazin online trebuie sa fie imbinate cu platforma din procesul de facturare, incasare, si in final, cu zona de contabilitate, cu scopul de a limita si elimina prelucrarile duble, dar de a intari, prin controale in cadrul proceselor, acuratetea datelor, importanta la un volum mare.
|