iSense: Romanii resimt scumpirile pe toate planurile si isi regandesc prioritatile |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 25 Nov 2022 13:53 |
Cel mai recent studiu iSense Solutions – Consumatorul modern si criza financiara arata ca romanii din mediul urban, in ciuda temerilor economice, au stare de spirit mai buna comparativ cu perioada similara din timpul pandemiei de anul trecut. Acestia se simt mai fericiti (46% in 2022 vs. 32% in 2021) si mai optimisti (51% in 2022 vs. 39% in 2021).
Cand vorbim despre principalele ingrijorari din aceasta perioada, romanii declara ca ii ingrijoreaza inflatia (90%), posibilitatea declansarii unei crize economice (84%), razboiul din Ucraina (62%), epidemia de covid trecand pe ultimul loc (35%).
“Consumatorul roman este preocupat de cresterea preturilor dar, in acelasi timp, datorita faptului ca a trecut dintr-o perioada stresanta in alta(si vorbim aici de trecerea de la criza covid, la stresul razboiului si ulterior la temerile economice) simte mai mult nevoia de optimism si echilibru. De aceea, acesta va raspunde mai degraba mesajelor pozitive transmise de branduri si mass-media”, declara Laura Rosca, Qualitative Research Director, iSense Solutions.
Intrebati care sunt solutiile pe care le-au adoptat in ultimele 3 luni pentru a face fata preturilor ridicate, 73% dintre romanii din mediul urban declara ca au cumparat produse in cantitati mai mici, 71% au mers in magazinele care au preturi mai mici si 52% declara ca si-au facut stocuri de produse gasite la pret redus.
In cercetarea calitativa din cadrul Comunitatii Online iSense Modern Consumers, romanii declara ca au prioritizat produsele alimentare de baza, au amanat achizitia de produse non-esentiale sau au asteptat sa le gaseasca la promotie. Produsele premium au fost cumparate la primirea salariului in timp ce in restul timpului au fost achizitionate produse mai accesibile ca pret.
Din necesitatea de a tine costurile sub control, romanii au inceput sa isi organizeze mai bine cheltuielile. Acestia declara ca isi fac liste de cumparaturi de acasa (84%), utilizeaza aplicatiile online magazinelor pentru a cauta discounturi sau perioade de reduceri (73%) sau cauta promotii in brosurile magazinelor (66%).
De asemenea, cercetarea calitativa bazata pe observarea cumparatorilor in magazin a aratat ca timpul petrecut de consumatori la raft a crescut, acestia comparand mai bine produsele intre ele, pretul si gramajul si cautand promotiile. „In aceasta perioada este important sa ajutam consumatorul sa isi organizeze mai bine cumparaturile. Totodata, schimbarea rutinei de cumparaturi a acestuia si timpul mai mare petrecut la raft naste provocari si pentru comunicarea brandurilor in magazine, care trebuie sa fie mai creative, pentru a atrage mai mult atentia consumatorului”, declara Traian Nastase, Managing Partner iSense Solutions.
In ceea ce priveste comportamentul de distractie, socializarea si iesitul in oras, 84% dintre romani declara ca in ultimele 3 luni au rarit mersul la restaurante si cafenele si 85% declara ca intentioneaza sa faca asta si in urmatoarele 3 luni, sub acelasi rationament, de a face economii. De asemenea, cercetarea calitativa a aratat ca, in ultima vreme, daca totusi ies in oras, romanii prefera mai mult sa manance inainte acasa, pastrand iesirile in oras mai degraba pentru a consuma bauturi si a socializa, aspect care ne-a lipsit mult in pandemie.
Si finantele personale constituie o ingrijorare majora pentru romani in contextul cresterii inflatiei si implicit a preturilor, iar incertitudinea despre cum va fi perioada urmatoarea creeaza si mai multa presiune. In acest context, 47% dintre romanii din mediul urban spun ca in urmatoarele 12 luni vor cauta surse suplimentare de venit, 15% vor investi in venituri pasive, iar 8% declara ca vor aplica pentru un imprumut personal sau o refinantare a unui credit existent.
Datele fac parte din studiul iSense Solutions Consumatorul modern si criza financiara si au fost prezentate in cadrul webinarului iSense Solutions din 15 noiembrie. Cercetarea cantitativa a fost efectuata pe un esantion de 1006 respondenti, reprezentativ pentru populatia urbana, majora 18-65 ani, cu o marja maxima de eroare +/- 3.09%, la un nivel de incredere de 95% si a fost desfasurat in perioada 16-23 septembrie 2022. Cercetarea calitativa a avut la baza 6 vizite asistate, 6 interviuri in profunzime realizate in Bucuresti si 4 discutii de tip focus grup, pe un esantion reprezentativ din Comunitatea Online iSense Modern Consumers, desfasurate in perioada august-septembrie 2022.
|