Deloitte: Companiile cu pierderi nu datoreaza impozit minim global pana in 2026 |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 30 Iul 2024 14:43 |
Material de opinie de Ana Petrescu-Mujdei, Senior Manager, Impozitare Directa, Deloitte Romania
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplica incepand cu anul acesta si in Romania, ca urmare a transpunerii in legislatia locala a Directivei europene 2022/2523, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Initiativa are la baza pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscala internationala coordonata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).
Pe scurt, societatile din Romania care fac parte din grupuri de mari dimensiuni (cu venituri totale de peste 750 de milioane de euro) trebuie sa calculeze anual cota efectiva de impozitare, iar daca aceasta este mai mica de 15%, sa plateasca un impozit suplimentar ca diferenta pana la aceasta cota.
Sistemul in baza caruia se stabileste impozitul suplimentar este extrem de complex insa, din practica, s-au conturat deja cateva intrebari frecvente si potentiale raspunsuri care pot ajuta contribuabilii din Romania sa se conformeze.
1. Daca o companie nu are cifra de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro, insa face parte dintr-un grup local cu activitate internationala, intra sub incidenta impozitului minim global?
Prevederile legii 431/2023 se aplica contribuabililor care au sediul pe teritoriul Romaniei si fac parte dintr-un grup national sau multinational care a obtinut venituri anuale consolidate la nivelul grupului de cel putin 750 de milioane de euro in cel putin doua dintre cele patru exercitii financiare anterioare anului de referinta (deci in perioada 2020 – 2023, pentru anul 2024).
2. Grupul din care face parte compania in cauza are mai multe societati in Romania. Care dintre ele va gestiona obligatia de raportare?
Legislatia nu contine prevederi specifice in acest sens. Prin urmare, decizia se va lua la nivelul grupului, in functie de anumite criterii (de exemplu, societatea care are un manager de taxe sau cea al carei director financiar si-a asumat deja responsabilitati de coordonare la nivelul grupului de societati din Romania). In practica, exista tendinta de a desemna entitatea care are o activitate mai complexa in Romania, in special in situatia in care conducerea acesteia si-a asumat deja si un rol de coordonare in cadrul grupului cu privire la alte aspecte financiare.
3. Daca societatea mama nu este din UE, se mai aplica regulile impozitului minim global pentru societatea din Romania?
Da, si in aceasta situatie se aplica noile reguli, intrucat Romania a implementat impozitul minim national in legislatia sa, iar societatile care intra sub incidenta acestuia au obligatia de a calcula, declara si plati acest impozit. Mai mult, din 1 ianuarie 2025 se aplica si regula profiturilor sub-impozitate (denumita si „regula UTPR” - undertaxed profits rule), conform careia societatea din Romania ar putea plati impozit suplimentar, in functie de nivelul activelor corporale si de numarul de angajati, daca in jurisdictia societatii mama nu se aplica regulile impozitului minim global.
4. Cum se calculeaza rata efectiva de impozitare in scopul aplicarii regulilor Pillar Two: ca raport intre impozitul pe profit si profitul contabil brut?
Nu, din pacate cota efectiva de impozitare nu se poate determina atat de simplu. Aceasta se va calcula potrivit regulilor OCDE, care sunt mentionate succint in Legea 431/2023. Calculul are un grad ridicat de complexitate si include multiple ajustari contabile, financiare si fiscale.
5. Cum influenteaza facilitatile fiscale aplicate cota efectiva de impozitare?
Multe societati aplica facilitati fiscale in calculul impozitului pe profit in prezent, cum ar fi bonificatia pentru capitaluri proprii pozitive si pentru cresterea capitalului propriu ajustat (potrivit OUG 153/2020), scutirea de impozit pe profitul reinvestit si creditul fiscal pentru sponsorizare.
Ca urmare a aplicarii acestor facilitati fiscale, rata efectiva de impozitare se poate reduce sub pragul minim de 15%, astfel ca este posibil sa intervina obligatia de a plati diferenta de impozit pana la 15%. Prin urmare, contribuabilul in cauza trebuie sa efectueze o analiza detaliata, tinand cont de impactul pe care il are fiecare facilitate aplicata, precum si de alte optiuni disponibile. Spre exemplu, trebuie verificat cum afecteaza procedura de redirectionare a impozitului pe profit pentru sponsorizari rata efectiva de impozitare.
6. Daca societatea inregistreaza pierdere fiscala, poate datora impozit minim global?
Pana in 2026, nu ar trebui ca societatea cu pierderi sa datoreze impozit minim global, atat timp cat aceasta inregistreaza cheltuieli salariale si active corporale (in baza normelor OCDE privind regimurile de protectie). In acest sens, societatea trebuie sa se asigure de consecventa datelor incluse in raportarea Country by Country si a situatiilor financiare utilizate in scopul acestei raportari si sa pastreze documentatia aferenta.
7. Daca societatea aplica impozitul minim pe cifra de afaceri in anul 2024, poate datora si impozit minim global?
Da, impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul minim global sunt doua impozite diferite, deci teoretic este posibil ca o societate sa le datoreze pe ambele.
Teoretic, exista argumente ca impozitul minim pe cifra de afaceri sa poata fi luat in calcul la stabilirea ratei efective de impozitare si sa duca la cresterea acesteia si, implicit, la scaderea riscului de a datora impozit minim global. Dar, din pacate, acest lucru nu este expres mentionat in legislatia din Romania, iar normele OCDE contin si prevederi care limiteaza includerea unui impozit pe cifra de afaceri in categoria impozitelor care pot fi luate in calcul la stabilirea ratei efective de impozitare.
8. Daca prima data de raportare pentru impozitul minim global e in 2026, societatea trebuie sa actioneze in vreun fel la acest moment?
Da, pentru ca, daca societatea va datora un impozit minim global pentru anul 2024, acesta trebuie inregistrat in contabilitate in cursul acestui an. Prin urmare, trebuie realizata o analiza pentru a determina care va fi impactul din prisma impozitului minim global pentru societate, pentru anul 2024. Insa, in prima faza, este recomandat ca societatea sa analizeze in ce masura poate aplica unul din regimurile de protectie.
9. Care este formularul de raportare pentru impozitul minim global in Romania?
Momentan, in lgislatia locala nu exista un model pentru formularul de raportare, insa este de asteptat sa fie publicat pana la sfarsitul anului. OCDE a publicat un astfel de model - GloBE information return -, deosebit de complex, care va trebui completat pentru fiecare jurisdictie in care grupul isi desfasoara activitatea.
10. Se pot indeplini obligatiile de calcul, de declarare si de plata de catre grup pentru o societate din Romania?
Impozitul suplimentar national se calculeaza, se declara si se plateste in Romania, de catre societatea locala si, potrivit legislatiei, exista obligatia ca profiturile excedentare nationale sa fie cele inregistrate in contabilitatea individuala a societatii (Ordinul 1802/2014). Separat, la nivelul grupului, se va face un alt calcul pentru Romania, pornind de la datele raportate in situatiile financiare consolidate conform standardului contabil aplicabil (de exemplu, IFRS, US GAAP etc.).
In cazul societatilor care aplica standardul IFRS, potrivit legislatiei romanesti, daca si grupul foloseste acelasi standard, obligatiile de declarare si plata raman in sarcina societatii romanesti, dar va fi necesar un singur calcul.
In concluzie, respectare obligatiilor legate de impozitul minim global implica numeroase aspecte, de o complexitate ridicata, astfel ca societatile vizate trebuie sa se pregateasca temeinic in acest sens.
|