EY: Actiuni pentru asigurarea continuitatii lantului de aprovizionare dupa Brexit |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 05 Nov 2020 15:30 |
Timpi de livrare mai mari, TVA si taxe vamale de achitat pe loc, plus nevoia de vamuire a bunurilor, totul dublat de necesitatea adaptarii sistemelor IT si de personal specializat in operatiuni vamale, acesta este doar varful icebergului numit ”Brexit” de care se vor lovi operatorii economici romani, care au parteneri comerciali din Marea Britanie, incepand cu 1 ianuarie 2021.
Avand in vedere ca semnarea unui nou acord intre Uniunea Europeana si Regatul Unit pana la finalul perioadei de tranzitie este, pe zi ce trece, tot mai putin realizabila, sa vedem ce va urma din punctul de vedere al taxelor indirecte, unde se vor petrece schimbari imediate si cum s-ar putea pregati companiile pentru acest moment.
Plata TVA pentru operatiunile vamale de import. Achizitiile din Marea Britanie vor fi supuse unui efort financiar serios, iar plata TVA la momentul importului (cu exceptia cazurilor cand se aplica o amanare de la plata/scutire) ar putea genera o presiune puternica asupra fluxurilor de numerar.
Actiune recomandata: obtinerea unui certificat de amanare a platii TVA in vama, in baza atestatului AEO (Operator Economic Autorizat) sau in baza autorizatiei de vamuire la domiciliu, indiferent de valoarea importurilor din anii anteriori.
Formalitati vamale. Importul sau exportul oricarui produs catre/din Regatul Unit va presupune depunerea declaratiilor vamale. In cazul anumitor produse (de ex. produse cu dubla utilizare, produse chimice periculoase), liberul de vama este conditionat de obtinerea unor licente in avans.
Actiune recomandata: de verificat, in baza codului tarifar (format din 8 cifre), in TARIC (tariful vamal electronic), masurile comerciale si, implicit, tipul de licente/autorizatii necesare pentru fiecare tip de produs pentru asigurarea tuturor documentelor necesare la momentul efectuarii operatiunilor vamale.
Determinarea originii marfurilor. Odata cu inceputul anului 2021, materiile prime de origine Marea Britanie/Uniunea Europeana vor deveni materii prime neoriginare.
Actiune recomandata: agentii economici vor trebui sa-si revizuiasca calculul de origine a produselor finite, atat pentru origine preferentiala, cat si nepreferentiala.
Regimuri speciale si simplificari vamale. Autorizatiile acordate operatorilor economici in baza numerelor EORI obtinute din Marea Britanie nu vor mai fi valabile in Uniune, cu exceptia cazului in care operatorul economic este stabilit si pe teritoriul UE si are posibilitatea sa obtina un numar de inregistrare EORI (un numar unic in Uniunea Europeana, pe care autoritatile vamale sau alte autoritati desemnate de catre statele membre il atribuie operatorilor economici si altor persoane interesate) si, bineinteles, sa solicite modificarea autorizatiei pentru includerea acestui numar.
Pe de alta parte, implementarea unor regimuri speciale (de ex. antrepozit vamal, perfectionare activa) si a simplificarilor vamale vor aduce beneficii operatorilor economici cum ar fi scurtarea timpului de transport si optimizarea fluxului de numerar.
Recent, autoritatile vamale din Romania au demarat o ampla campanie de promovare a procedurilor simplificate de vamuire, propunand-si sa creasca operatiunile simplificate de vamuire de la 10% la 25% la nivelul birourilor vamale. De exemplu, procedura cunoscuta ca vamuire la domiciliu (actuala inscriere in evidentele declarantului) permite sosirea mijlocului de transport direct la depozitul de destinatie, fara a trece pe la biroul vamal. Controlul vamal si liberul de vama se realizeaza direct la depozitul/sediul importatorului, cu implicare minima din partea functionarilor vamali. In contextul crizei COVID-19, prin implementarea acestei proceduri se diminueaza si interactiunea intre angajatii societatii si functionarii vamali.
Revizuirea contractelor cu furnizorii/clientii din Marea Britanie din perspectiva vamala si de TVA. O actiune necesara este si aceea de revizuire a contractelor cu furnizorii si clientii din Marea Britanie, pentru a determina cine are obligatia vamuirii marfurilor, cine suporta taxele vamale de import, in ce masura se poate atrage raspunderea comerciala in cazul invalidarii ulterioare a certificatelor de origine puse la dispozitie de exportator, respectiv cine poate aplica scutirea de TVA la export ori deducerea TVA la import. Astfel, identificarea entitatilor din lantul de tranzactionare care pot actiona ca exportator din punct de vedere vamal, ca exportator din punct de vedere TVA sau ca importator depind in mare masura de aranjamentele comerciale dintre parti, in special de clauzele cu privire la transferul proprietatii si conditiile de transport.
Circulatia produselor accizabile. Circulatia produselor accizabile (alcool, tutun sau combustibil) catre/din Regatul Unit va necesita formalitati suplimentare. In lipsa sistemului EMCS, ce permite in prezent circulatia in regim suspensiv, accizele vor deveni exigibile la momentul efectuarii formalitatilor vamale de import.
Actiuni recomandate: cum circulatia in regim suspensiv de accize a acestor produse pe teritoriul Uniunii va fi conditionata de obtinerea unor autorizatii specifice (de exemplu, antrepozit vamal, tranzit, utilizator final), companiile trebuie sa obtina din timp acest tip de autorizatii.
In concluzie, recomandam companiilor o analiza cat mai exacta a tranzactiilor cu bunuri pe care le vor avea cu Marea Britanie in 2021 pentru a stabili impactul din perspectiva vamala si pentru a identifica actiunile ce ar trebui pregatite pana la sfarsitul anului pentru a-si continua activitatea in conditii optime si fara intreruperi in 2021. De asemenea, este necesara o analiza a contractelor cu partenerii comerciali din Marea Britanie, precum si ajustarea proceselor operationale si a setarilor de sisteme de gestiune.
Un material de Georgiana Iancu, Partener, Asistenta Fiscala si Juridica, coordonator al Departamentului de Taxe Indirecte si Mihai Petre (foto), Director, Comert International, EY Romania
|