EY: Amnistia fiscala, un moment zero in raporturile companiilor cu ANAF |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 15 Mai 2020 12:31 |
Cea mai importanta amnistie fiscala de dupa 1990 a intrat in vigoare. Avem de-a face cu o amnistie fiscala veritabila, in sensul in care Guvernul a ales sa anuleze in totalitate, prin ordonanta de urgenta, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile pentru toti acei contribuabili care vor opta sa-si plateasca obligatiile fiscale principale catre bugetul de stat.
Mai mult, pe langa obligatiile fiscale (inclusiv creantele vamale), aceleasi facilitati se aplica si obligatiilor bugetare. Chiar unitatile administrativ-teritoriale vor putea opta pentru acordarea acestor facilitati constand in anularea accesoriilor, in cazul obligatiilor bugetare datorate bugetelor locale. Singura excludere vizeaza accesoriile aferente obligatiilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene.
Acest act normativ poate reprezenta un moment zero de la care raporturile cu autoritatea fiscala sa se desfasoare fara frica unei inspectii fiscale sau a verificarii situatiei fiscale personale.
Principiul care guverneaza aceasta amnistie este plata integrala a obligatiilor bugetare principale scadente la 31 martie 2020 in perioada imediat urmatoare incetarii starii de urgenta, dar nu mai tarziu de 15 decembrie 2020, coroborat cu declararea corecta a vectorului fiscal la data solicitarii amnistiei. Astfel, orice contribuabil, care declara obligatiile principale sau rectifica declaratii fiscale ce vizeaza obligatii principale cu termen de plata anterior datei de 1 aprilie 2020, beneficiaza de anularea in totalitate a accesoriilor. Corectiile trebuie sa se incadreze in termenul de prescriptie de 5 ani.
Avand in vedere ca orice inspectie fiscala iminenta duce la imposibilitatea rectificarii declaratiilor fiscale ale contribuabililor, pentru a beneficia de amnistie, consideram ca este importanta verificarea preventiva a situatiei fiscale a companiei in vederea stabilirii impunerii rectificarii declaratiilor sale fiscale.
De rezultatul acestui exercitiu depinde anularea accesoriilor pe o perioada fiscala care se poate intinde in trecut pana in 2015. De asemenea, si perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 15 decembrie 2020 trebuie verificata preventiv pentru a se asigura declararea cu acuratete a tuturor obligatiilor fiscale.
In plus, beneficiaza de amnistie nu doar acei contribuabili care vor face declaratii rectificative dupa data intrarii in vigoare a ordonantei, ci si aceia care au acumulat accesorii anterior datei de 31 martie 2020 si care au platit obligatiile principale care au generat respectivele accesorii inainte de 31 martie 2020.
Ca atare, contribuabilii trebuie sa se uite cu atentie in trecut (i.e. pana in 2015) si sa identifice aceste situatii fie pentru a solicita restituirea unor astfel de accesorii daca le-au platit deja, fie pentru a solicita anularea lor. In caz contrar, dupa data de 15 decembrie, vor fi obligati sa le plateasca.
Contribuabilii care sunt intr-o inspectie fiscala in curs la data intrarii in vigoare a ordonantei beneficiaza de amnistia fiscala pe o perioada chiar mai mare de 5 ani, in functie de perioada fiscala controlata prin inspectia fiscala in curs.
Dar ce se intelege prin inspectie fiscala in acest caz particular? Trebuie sa nu se fi comunicat decizia de impunere inainte de data intrarii in vigoare a ordonantei. Cine primeste decizia de impunere dupa data de 31 martie, dar inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante face parte din categoria contribuabililor care pierd oportunitatea acordarii acestei facilitati.
In aceasta ipoteza, atat termenul de depunere a cererii de anulare, cat si termenul de plata a obligatiilor fiscale principale este diferit de termenul general prevazut de ordonanta, respectiv 15 decembrie 2020.
Nerespectarea acestor termene duce la pierderea acestei facilitati fiscale. Plata deciziei de impunere nu decade contribuabilul din dreptul sau de a contesta decizia de impunere chiar daca se plateste principalul si se beneficiaza de amnistia fiscala.
In ceea ce priveste deciziile de impunere care au fost suspendate prin emiterea unei scrisori de garantie bancara sau prin hotarare judecatoreasca, contribuabilul are de luat o decizie: fie beneficiaza de suspendare in continuare, cu riscul ca la sfarsitul litigiului fiscal sa fie obligat sa plateasca accesorii atat pentru perioada controlata, cat si pentru toata perioada de suspendare, fie alege sa renunte la suspendare si sa plateasca obligatiile principale pentru a beneficia de anularea tuturor accesoriilor. Astfel, daca plateste acum si castiga ulterior litigiul fiscal, contribuabilul este indreptatit sa primeasca dobanzi de intarziere de la ANAF in cuantum de 7,3% pe an, incepand cu data la care debitul principal a fost platit. Mai mult, avand in vedere durata unui ciclu procesual la care se adauga perioada controlata si durata solutionarii contestatiei, se poate ajunge la anularea accesoriilor pentru o perioada de peste 10 ani.
In plus, exista o serie de cazuri particulare (esalonare la plata, cerere de rambursare TVA respinsa pentru ca s-a solicitat compensarea) pentru care amnistia se poate aplica in anumite conditii foarte favorabile pentru contribuabil doar in situatia in care sunt respectate termene specifice de decadere din ordonanta.
Facilitatea fiscala reprezentand anularea accesoriilor isi mentine valabilitatea si in cazul in care, ulterior emiterii certificatului de atestare fiscala, organul fiscal constata existenta unor obligatii bugetare ce nu au fost incluse in fisa fiscala a contribuabilului la momentul acordarii amnistiei. Cu alte cuvinte, daca ulterior acordarii anularii accesoriilor, contribuabilul isi rectifica obligatiile fiscale sau organul fiscal controleaza contribuabilul si impune obligatii suplimentare aferente perioadei pentru care s-a acordat amnistia, aceasta modificare a bazei de impunere ulterioara nu este de natura sa duca la anularea facilitatii fiscale deja acordate.
Suntem in prezenta unei amnistii care acopera cea mai larga paleta de contribuabili si cazuistici specifice acestora, cu un grad de acoperire pe care nu l-am mai intalnit pana acum. Speram ca si implementarea amnistiei sa decurga la fel de usor pe cat de atractiva este ordonanta.
Un material de Mihaela Mitroi (foto), Partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania, lider al activitatii de consultanta fiscala si juridica in clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala (CESA) si Emanuel Bancila, Partener, Liderul practicii de politici si dispute fiscale, EY Romania
|