PWC: Noutati privind taxa pentru deseurile de ambalaje din plastic nereciclate |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 08 Iun 2021 10:25 |
Daca introducerea unei taxe de 0,8 euro/kg pentru deseurile de ambalaje din plastic nereciclate era o discutie pur teoretic in urma cu trei ani, acum avem deja un Regulament privind procedura de aplicare a acestei taxe.
Astfel, urmare a anuntului Consiliului European privind introducerea din acest an a unei taxe de 0,8 euro/kg pe deseurile de ambalaje din plastic nereciclate, la inceputul lunii mai a fost publicat Regulamentul (UE, Euratom) 2021/770 al Consiliului in acest sens.
Scopul acestei taxe este de a reduce treptat cantitatea de ambalaje din plastic pusa pe piata, in paralel cu cresterea cantitatilor de deseuri de ambalaje din plastic reciclate pana spre atingerea procentului de 100%.
Cand intra in vigoare noile prevederi si care este contextul european?
Este cunoscut deja faptul ca un regulament devine obligatoriu in toate statele membre la data la care el intra in vigoare. Desi publicat tardiv, pe 11 mai 2021, Regulamentul 770/2021 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2021, ceea ce ne duce cu gandul la indeplinirea in timp util a obligatiilor statului roman conform noilor prevederi.
Unele state membre au inaintat deja anumite propuneri pentru introducerea unor taxe pe ambalajele din plastic. Pe de alta parte, Germania si Belgia au declarat ca nu au planuri in vederea introducerii unei taxe pentru ambalajele din plastic in scopul finantarii noii taxe europene de o.8 euro / kg, aceasta fiind suportata in totalitate din bugetul statelor respective.
Cum se aplica noutatile aduse de regulament?
Conform noilor prevederi, statele membre au nu numai obligatia monitorizarii cantitatii de deseuri de ambalaje nereciclate pe teritoriul statului respectiv, ci si obligatia pastrarii documentelor justificative aferente pentru o perioada de 5 ani, pentru o urmarire corecta si transparenta a situatiei.
Astfel, statul roman are obligatia transmiterii, pana la data de 15 aprilie a fiecarui an, a previziunilor privind greutatea deseurilor de ambalaje din plastic care nu sunt reciclate pentru anul in curs si pentru anul urmator, catre Comisia Europeana.
Totodata, pana la data de 31 iulie a fiecarui an, fiecare stat membru are obligatia transmiterii catre Comisia Europeana a doua tipuri de raportari:
- un raport anual pentru al doilea an care preceda anul in curs cu datele statistice referitoare la greutatea deseurilor de ambalaje din plastic generate la nivel national si la greutatea deseurilor de ambalaje din plastic care au fost reciclate,
- un raport anual pentru al doilea an care preceda anul in curs furnizand calculul sumei aferente resursei proprii bazate pe deseurile de ambalaje din plastic nereciclate.
Ulterior, se vor efectua regularizari ale resursei proprii bazate pe deseurile de ambalaje din plastic nereciclate din exercitiile financiare anterioare. Astfel, pe baza raportului anual prin care se furnizeaza calculul sumei aferente resursei proprii bazate pe deseurile de ambalaje din plastic nereciclate, in anul urmator celui in care a fost transmis raportul respectiv, fiecare stat membru este debitat sau creditat cu o suma calculata pe baza diferentei dintre sumele care figureaza in previziunile pentru un anumit an si sumele reale care figureaza in raportul pentru anul respectiv.
Sumele finale rezultate din calculele bazate pe raportul anual vor fi transmise prin intermediul canalelor de comunicare ale Comisiei Europene inainte de data de 1 februarie a anului care urmeaza dupa anul in care au fost furnizate datele pentru regularizari. Momentan, in Romania, aceasta taxa este suportata de catre statul roman si platita de Ministerul Finantelor. Mai mult decat atat, anumite state membre, printre care si Romania beneficiaza de o reducere anuala forfetara, care urmeaza sa fie aplicata contributiilor respective. Pentru Romania, in prezent reducerea este de 60 de milioane de euro. Cu toate acestea, nu este exclus ca in viitor aceasta taxa sa fie pusa in responsabilitatea jucatorilor din piata nationala (de exemplu, producatori, distribuitori, retaileri etc).
Un material de Ludmila Petrescu, Senior Manager Tax Services PwC si Andreea Giovani Senior Sustainability Manager PwC
|