PwC: Impactul COVID-19 - 18% dintre firme estimeaza o scadere de pana la 20% |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 16 Mar 2020 13:56 |
18% dintre companiile chestionate anticipeaza o reducere a veniturilor de pana la 20% ca urmare a impactului pandemiei COVID-19 asupra afacerilor, in vreme ce majoritatea acestora (65%) nu a facut inca evaluari, potrivit studiului PwC Romania HR Barometru.
Alti 6% dintre respondenti au estimat o scadere a veniturilor intre 20-50%, 2% considera ca diminuarea va fi intre 50-80%, in timp ce 9% nu se asteapta la o reducere a veniturilor. Dintre sectoarele economice care se asteapta la o diminuare a veniturilor de pana la 20% se detaseaza cu un procent mare de raspunsuri transporturile (75% dintre respondentii din acest sector au dat acest raspuns). De asemenea, 25% dintre companiile chestionate din industria auto (producatori si distribuitori) considera ca scaderea veniturilor va fi de pana la 20%. Aceeasi estimare a fost facuta de 22% dintre companiile respondente din servicii financiare, 21% din bunuri de larg consum (distributie, logistica) si 20% din energie.
”Primele sectoare care resimt impactul pandemiei COVID-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor: transporturi, ospitalitate, turism. Insa efectele negative se vor transmite treptat catre alte domenii de activitate pentru ca toate industriile sunt interconectate. Din acest motiv, sunt necesare masuri rapide pentru supravietuirea celor grav afectati, precum si un plan pe termen mediu de relansare economica. Consider ca intr-o prima etapa masurile care trebuie sa fie luate trebuie sa asigure continuitatea fluxului de numerar pentru cei carora li se reduc vertiginos incasarile. Ma refer la plata datoriilor pe care statul le are fata de companii, de exemplu, rambursarea imediata a TVA, a sumelor pentru concedii medicale, precum si la amanarea platii unor taxe si contributii. In a doua etapa, dupa o evaluare mai temeinica a impactului, ar trebui gandit un plan de masuri care sa sprijine mediul privat pentru a mentine locurile de munca si, implicit, veniturile populatiei si ale companiilor”, declara Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale si juridice PwC Romania.
Masuri pentru protejarea angajatilor
Studiul si-a propus sa afle care au fost masurile luate pentru protejarea angajatilor impotriva infectarii cu virusul COVID-19, precum si perioada in care acestea vor fi aplicate.
Conform raspunsurilor, 89% dintre participantii la studiu au facut dezinfectie la birou, 85% au limitat interactiunile, 58% au instituit munca de acasa doar pentru cei care isi pot desfasura activitatea de la distanta, 40% au oferit echipament de protectie, 25% au implementat munca de acasa pentru toti angajatii, 13% au decis obligatoriu munca de acasa si 13% doar pentru angajatii care au calatorit in zone de risc.
”Sondajul cuprinde opiniile exprimate de companii cu putin timp inainte ca autoritatile sa anunte instaurarea starii de urgenta care, in mod clar, va grabi luarea altor masuri de distantare sociala si limitare a interactiunii. Am observat din analiza raspunsurilor date de companii ca majoritatea companiilor au luat, deja, masuri ferme de protectie a angajatilor fara sa fie fortate de acte normative emise de autoritati. Asa cum se observa din raspunsuri, toti respondentii au considerat ca este mai sigur ca cel putin o parte dintre angajati sa lucreze de acasa sau in ture, acolo unde trebuie asigurata permanenta, aratand preocupare pentru oameni si, totodata, responsabilitate sociala”, explica Ionut Sas, Partener, Lider People & Organisation PwC Romania.
Masuri de limitare a interactiunii
O alta intrebare a vizat optiunile luate in considerare pentru limitarea interactiunilor in contextul COVID-19. Respondentii au luat urmatoarele masuri: 81% au anulat evenimentele interne si externe; 79% au limitat calatoriile externe; 72% au limitat calatoriile interne; 55% au limitat evenimentele interne si externe; 24% au aplicat lucrul in ture pentru evitarea aglomeratiei.
”In actualul context, protectia sanatatii angajatilor si colaboratorilor impune anularea sau amanarea unor activitati, precum evenimentele si calatoriile. Desi aceste decizii pot atrage consecinte negative pentru derularea afacerilor, companiile pun grija pentru bunastarea oamenilor pe primul loc. Aceasta atitudine este evidenta inclusiv din raspunsurile privind durata de aplicare a masurilor de prevenire a raspandirii COVID-19. Astfel, 55% au aratat ca le vor institui nelimitat, pana la noi instructiuni, 40% au spus ca vor fi valabile pana la finalul lunii martie, iar 5% pana la finalul lunii aprilie. De asemenea, in perioada urmatoare ne propunem sa efectuam regulat sondaje privind masurile luate de companii pe masura ce situatia si reglementarile se schimba, pentru a veni in sprijinul comunitatii de business”, a precizat Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation PwC Romania.
|